Gazeta de Caracas at the dawn of the independence movement
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54569 |
Resumo: | This text studies the beginning of the Venezuelan independence movement, from the creation of its own government (Junta Suprema de Caracas) to the proclamation of the First Republic, from the Gazeta de Caracas (1808-1822) as the main channel of the new ideology political. All the editions of the first Caracas newspaper, which coincides with the installation of the first printing presses (Pedro Grases), have been collated to highlight the most relevant educational institutions (elementary schools, Universidad de Caracas, Escuela Náutica de La Guaira) and, at the same time, the pedagogical thought of a generation of intellectuals dedicated to the cause of freedom in the early nineteenth century. |
id |
RBHE-1_1fef0a4eea10bb9d75a5bcefe3aff729 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/54569 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Gazeta de Caracas at the dawn of the independence movementLa "Gazeta de Caracas" en el albor del movimiento independentistaA "Gazeta de Caracas" no início do movimento pela independênciaVenezuelaindependence processeducationenlightened humanismliberalismVenezuelaproceso independenciaeducaciónhumanismo ilustradoliberalismoVenezuelaprocesso de independênciaeducaçãohumanismo ilustradoliberalismoThis text studies the beginning of the Venezuelan independence movement, from the creation of its own government (Junta Suprema de Caracas) to the proclamation of the First Republic, from the Gazeta de Caracas (1808-1822) as the main channel of the new ideology political. All the editions of the first Caracas newspaper, which coincides with the installation of the first printing presses (Pedro Grases), have been collated to highlight the most relevant educational institutions (elementary schools, Universidad de Caracas, Escuela Náutica de La Guaira) and, at the same time, the pedagogical thought of a generation of intellectuals dedicated to the cause of freedom in the early nineteenth century. El presente texto estudiael comienzo del movimiento independista venezolano, desde la creación de un gobierno propio (Junta Suprema de Caracas) hasta la proclamación de la I República, a partir de la Gazeta de Caracas (1808-1822) como canal principal del nuevo ideario político. Han sido cotejadas todas las ediciones del primer diario caraqueño, que coincide con la instalación de las primeras imprentas (Pedro Grases), para poner de manifiesto las instituciones educativas más relevantes (escuelas de primeras letras, Universidad de Caracas, Escuela Náutica de La Guaira) y, al mismo tiempo, el pensamiento pedagógico de unageneración de intelectuales entregada a la causa de la libertad a principios del siglo XIX.Este texto estuda o início do movimento de independência da Venezuela, desde a criação de seu próprio governo (Junta Suprema de Caracas) até a proclamação da Primeira República, da Gazeta de Caracas (1808-1822) como o principal canal da nova ideologia política. Todas as edições do primeiro jornal de Caracas, que coincidem com a instalação das primeiras impressoras (Pedro Grases), foram reunidas para destacar as instituições educacionais mais relevantes (escolas de ensino fundamental, Universidad de Caracas, Escuela Náutica de La Guaira) e, ao mesmo tempo, o pensamento pedagógico de uma geração de intelectuais dedicados à causa da liberdade no início do século XIX.RBHE2020-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54569Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e125Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e125Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1252238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEspahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54569/751375150389Garcia Farrero, Jordiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-01T22:17:28Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/54569Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:28Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gazeta de Caracas at the dawn of the independence movement La "Gazeta de Caracas" en el albor del movimiento independentista A "Gazeta de Caracas" no início do movimento pela independência |
title |
Gazeta de Caracas at the dawn of the independence movement |
spellingShingle |
Gazeta de Caracas at the dawn of the independence movement Garcia Farrero, Jordi Venezuela independence process education enlightened humanism liberalism Venezuela proceso independencia educación humanismo ilustrado liberalismo Venezuela processo de independência educação humanismo ilustrado liberalismo |
title_short |
Gazeta de Caracas at the dawn of the independence movement |
title_full |
Gazeta de Caracas at the dawn of the independence movement |
title_fullStr |
Gazeta de Caracas at the dawn of the independence movement |
title_full_unstemmed |
Gazeta de Caracas at the dawn of the independence movement |
title_sort |
Gazeta de Caracas at the dawn of the independence movement |
author |
Garcia Farrero, Jordi |
author_facet |
Garcia Farrero, Jordi |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Garcia Farrero, Jordi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Venezuela independence process education enlightened humanism liberalism Venezuela proceso independencia educación humanismo ilustrado liberalismo Venezuela processo de independência educação humanismo ilustrado liberalismo |
topic |
Venezuela independence process education enlightened humanism liberalism Venezuela proceso independencia educación humanismo ilustrado liberalismo Venezuela processo de independência educação humanismo ilustrado liberalismo |
description |
This text studies the beginning of the Venezuelan independence movement, from the creation of its own government (Junta Suprema de Caracas) to the proclamation of the First Republic, from the Gazeta de Caracas (1808-1822) as the main channel of the new ideology political. All the editions of the first Caracas newspaper, which coincides with the installation of the first printing presses (Pedro Grases), have been collated to highlight the most relevant educational institutions (elementary schools, Universidad de Caracas, Escuela Náutica de La Guaira) and, at the same time, the pedagogical thought of a generation of intellectuals dedicated to the cause of freedom in the early nineteenth century. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54569 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54569 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54569/751375150389 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e125 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e125 Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e125 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532458905600 |