Gazeta de Caracas at the dawn of the independence movement

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Garcia Farrero, Jordi
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54569
Resumo: This text studies the beginning of the Venezuelan independence movement, from the creation of its own government (Junta Suprema de Caracas) to the proclamation of the First Republic, from the Gazeta de Caracas (1808-1822) as the main channel of the new ideology political. All the editions of the first Caracas newspaper, which coincides with the installation of the first printing presses (Pedro Grases), have been collated to highlight the most relevant educational institutions (elementary schools, Universidad de Caracas, Escuela Náutica de La Guaira) and, at the same time, the pedagogical thought of a generation of intellectuals dedicated to the cause of freedom in the early nineteenth century.
id RBHE-1_1fef0a4eea10bb9d75a5bcefe3aff729
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/54569
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Gazeta de Caracas at the dawn of the independence movementLa "Gazeta de Caracas" en el albor del movimiento independentistaA "Gazeta de Caracas" no início do movimento pela independênciaVenezuelaindependence processeducationenlightened humanismliberalismVenezuelaproceso independenciaeducaciónhumanismo ilustradoliberalismoVenezuelaprocesso de independênciaeducaçãohumanismo ilustradoliberalismoThis text studies the beginning of the Venezuelan independence movement, from the creation of its own government (Junta Suprema de Caracas) to the proclamation of the First Republic, from the Gazeta de Caracas (1808-1822) as the main channel of the new ideology political. All the editions of the first Caracas newspaper, which coincides with the installation of the first printing presses (Pedro Grases), have been collated to highlight the most relevant educational institutions (elementary schools, Universidad de Caracas, Escuela Náutica de La Guaira) and, at the same time, the pedagogical thought of a generation of intellectuals dedicated to the cause of freedom in the early nineteenth century. El presente texto estudiael comienzo del movimiento independista venezolano, desde la creación de un gobierno propio (Junta Suprema de Caracas) hasta la proclamación de la I República, a partir de la Gazeta de Caracas (1808-1822) como canal principal del nuevo ideario político. Han sido cotejadas todas las ediciones del primer diario caraqueño, que coincide con la instalación de las primeras imprentas (Pedro Grases), para poner de manifiesto las instituciones educativas más relevantes (escuelas de primeras letras, Universidad de Caracas, Escuela Náutica de La Guaira) y, al mismo tiempo, el pensamiento pedagógico de unageneración de intelectuales entregada a la causa de la libertad a principios del siglo XIX.Este texto estuda o início do movimento de independência da Venezuela, desde a criação de seu próprio governo (Junta Suprema de Caracas) até a proclamação da Primeira República, da Gazeta de Caracas (1808-1822) como o principal canal da nova ideologia política. Todas as edições do primeiro jornal de Caracas, que coincidem com a instalação das primeiras impressoras (Pedro Grases), foram reunidas para destacar as instituições educacionais mais relevantes (escolas de ensino fundamental, Universidad de Caracas, Escuela Náutica de La Guaira) e, ao mesmo tempo, o pensamento pedagógico de uma geração de intelectuais dedicados à causa da liberdade no início do século XIX.RBHE2020-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54569Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e125Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e125Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1252238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEspahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54569/751375150389Garcia Farrero, Jordiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-01T22:17:28Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/54569Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:28Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Gazeta de Caracas at the dawn of the independence movement
La "Gazeta de Caracas" en el albor del movimiento independentista
A "Gazeta de Caracas" no início do movimento pela independência
title Gazeta de Caracas at the dawn of the independence movement
spellingShingle Gazeta de Caracas at the dawn of the independence movement
Garcia Farrero, Jordi
Venezuela
independence process
education
enlightened humanism
liberalism
Venezuela
proceso independencia
educación
humanismo ilustrado
liberalismo
Venezuela
processo de independência
educação
humanismo ilustrado
liberalismo
title_short Gazeta de Caracas at the dawn of the independence movement
title_full Gazeta de Caracas at the dawn of the independence movement
title_fullStr Gazeta de Caracas at the dawn of the independence movement
title_full_unstemmed Gazeta de Caracas at the dawn of the independence movement
title_sort Gazeta de Caracas at the dawn of the independence movement
author Garcia Farrero, Jordi
author_facet Garcia Farrero, Jordi
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Garcia Farrero, Jordi
dc.subject.por.fl_str_mv Venezuela
independence process
education
enlightened humanism
liberalism
Venezuela
proceso independencia
educación
humanismo ilustrado
liberalismo
Venezuela
processo de independência
educação
humanismo ilustrado
liberalismo
topic Venezuela
independence process
education
enlightened humanism
liberalism
Venezuela
proceso independencia
educación
humanismo ilustrado
liberalismo
Venezuela
processo de independência
educação
humanismo ilustrado
liberalismo
description This text studies the beginning of the Venezuelan independence movement, from the creation of its own government (Junta Suprema de Caracas) to the proclamation of the First Republic, from the Gazeta de Caracas (1808-1822) as the main channel of the new ideology political. All the editions of the first Caracas newspaper, which coincides with the installation of the first printing presses (Pedro Grases), have been collated to highlight the most relevant educational institutions (elementary schools, Universidad de Caracas, Escuela Náutica de La Guaira) and, at the same time, the pedagogical thought of a generation of intellectuals dedicated to the cause of freedom in the early nineteenth century.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54569
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54569
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54569/751375150389
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e125
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e125
Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e125
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532458905600