Simón Bolívar: handling the popular rebelions as na educational problem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Novais Dancini, Alex de
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Joaquim Pereira Melo, José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8360
Resumo: Two documents by Simón Bolivar reveal that he understood that the non-adhesion of the people to the anticolonial criolla cause as an educational issue, comprising virtue and morals, or its lack, rather than an issue of the racial and social contradictions of the period. From this perspective, the contents of the Cartagena Manifesto are analyzed, in which the Liberator of the Americas interprets the main facts that brought about the fall of the First Republic (1811-1812) and the re-appropriation by the Spaniards. The 1814 Carúpano Manifesto is also investigated, after the loss of the Second Republic for Spain, whose strength lay with the people´s army led by José Tomás Boves.  
id UNESP-15_92c7658b3d06bde73bba38aba83b06de
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8360
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Simón Bolívar: handling the popular rebelions as na educational problemSimón Bolívar: el tratamiento de las rebeliones populares como un problema educacionalSimón Bolívar: o tratamento das rebeliões populares como um problema educacionalIndependence of Venezuela. Simón Bolívar. Education.Independencia en Venezuela. Simón Bolívar. Educación.Independência na Venezuela. Simón Bolívar. Educação.Two documents by Simón Bolivar reveal that he understood that the non-adhesion of the people to the anticolonial criolla cause as an educational issue, comprising virtue and morals, or its lack, rather than an issue of the racial and social contradictions of the period. From this perspective, the contents of the Cartagena Manifesto are analyzed, in which the Liberator of the Americas interprets the main facts that brought about the fall of the First Republic (1811-1812) and the re-appropriation by the Spaniards. The 1814 Carúpano Manifesto is also investigated, after the loss of the Second Republic for Spain, whose strength lay with the people´s army led by José Tomás Boves.  En dos de los documentos escritos por Simón Bolívar, es evidente que el comprendía la no adhesión de los sectores populares a la causa anticolonialista criolla como un problema de educación, de virtud y moral, o de la falta de ella, y no de las contradicciones raciales y sociales del período. Con ese eje de pensamiento, se analiza en este texto el contenido del Manifiesto de Cartagena, en el cual Bolívar interpreta los acontecimientos principales que causaron la derrocada de la Primera República (1811-1812) y llevaron los españoles a retomar el poder. También se analiza el Manifesto de Carúpano, escrito en 1814, después de la pérdida de la Segunda República para los españoles, que tenían en el ejército popular de José Tomás Boves su principal fuerza. Em dois documentos escritos por Simón Bolívar, fica evidente que ele compreendia a não adesão dos setores populares à causa criolla anticolonialista como um problema de educação, de virtude e moral, ou de falta dela, e não das contradições raciais e sociais do período. Com esse eixo norteador, analisa-se neste artigo o conteúdo do Manifesto de Cartagena, no qual Bolívar interpreta os principais fatos que levaram à queda da Primeira República (1811-1812) e à retomada do poder pelos espanhóis. Analisa-se também o Manifesto de Carúpano, produzido em 1814, depois da perda da Segunda República para os espanhóis, cuja força principal era o exército popular de José Tomás Boves. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-03-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/836010.21723/riaee.v12.n2.8360Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 755-775Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 755-7751982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n2.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8360/6565Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNovais Dancini, Alex deJoaquim Pereira Melo, José2018-07-27T22:38:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8360Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:38:53Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Simón Bolívar: handling the popular rebelions as na educational problem
Simón Bolívar: el tratamiento de las rebeliones populares como un problema educacional
Simón Bolívar: o tratamento das rebeliões populares como um problema educacional
title Simón Bolívar: handling the popular rebelions as na educational problem
spellingShingle Simón Bolívar: handling the popular rebelions as na educational problem
Novais Dancini, Alex de
Independence of Venezuela. Simón Bolívar. Education.
Independencia en Venezuela. Simón Bolívar. Educación.
Independência na Venezuela. Simón Bolívar. Educação.
title_short Simón Bolívar: handling the popular rebelions as na educational problem
title_full Simón Bolívar: handling the popular rebelions as na educational problem
title_fullStr Simón Bolívar: handling the popular rebelions as na educational problem
title_full_unstemmed Simón Bolívar: handling the popular rebelions as na educational problem
title_sort Simón Bolívar: handling the popular rebelions as na educational problem
author Novais Dancini, Alex de
author_facet Novais Dancini, Alex de
Joaquim Pereira Melo, José
author_role author
author2 Joaquim Pereira Melo, José
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Novais Dancini, Alex de
Joaquim Pereira Melo, José
dc.subject.por.fl_str_mv Independence of Venezuela. Simón Bolívar. Education.
Independencia en Venezuela. Simón Bolívar. Educación.
Independência na Venezuela. Simón Bolívar. Educação.
topic Independence of Venezuela. Simón Bolívar. Education.
Independencia en Venezuela. Simón Bolívar. Educación.
Independência na Venezuela. Simón Bolívar. Educação.
description Two documents by Simón Bolivar reveal that he understood that the non-adhesion of the people to the anticolonial criolla cause as an educational issue, comprising virtue and morals, or its lack, rather than an issue of the racial and social contradictions of the period. From this perspective, the contents of the Cartagena Manifesto are analyzed, in which the Liberator of the Americas interprets the main facts that brought about the fall of the First Republic (1811-1812) and the re-appropriation by the Spaniards. The 1814 Carúpano Manifesto is also investigated, after the loss of the Second Republic for Spain, whose strength lay with the people´s army led by José Tomás Boves.  
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-03-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8360
10.21723/riaee.v12.n2.8360
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8360
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v12.n2.8360
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8360/6565
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 755-775
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 755-775
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v12.n2.2017
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215854450737152