Books for the carioca elementary school in the Nineteenth century: production, circulation and adoption of teacher’s school texts
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38552 |
Resumo: | In this article we present some results of the research about the production, approval and adoption of books for the use of the carioca elementary public schools in the second half of the Nineteenth century. In the analysis we privileged, especially, the elementary teachers’ actuation as authors and/or texts translators. We support the hypothesis that these teachers, men and women, stood out because of their actuation as city and teaching intellectuals. Intellectuals that, fulfi lling and disputing the author-function, participated in the production of knowledge, texts, materials and school books, interfering in the confi guration of the school culture in the city of Rio de Janeiro. |
id |
RBHE-1_20fd4046372634235e8d2764e281e46d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38552 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Books for the carioca elementary school in the Nineteenth century: production, circulation and adoption of teacher’s school textsLivros para a escola primária carioca no século XIX: produção, circulação e adoção de textos escolares de professoresSchool BooksTeachers AuthorsElementary TeachingRio de JaneiroNineteenth CenturyLivros EscolaresProfessores AutoresEnsino PrimárioRio de JaneiroSéculo XIXIn this article we present some results of the research about the production, approval and adoption of books for the use of the carioca elementary public schools in the second half of the Nineteenth century. In the analysis we privileged, especially, the elementary teachers’ actuation as authors and/or texts translators. We support the hypothesis that these teachers, men and women, stood out because of their actuation as city and teaching intellectuals. Intellectuals that, fulfi lling and disputing the author-function, participated in the production of knowledge, texts, materials and school books, interfering in the confi guration of the school culture in the city of Rio de Janeiro. Neste artigo apresentamos alguns resultados de pesquisa sobre produção, aprovação e adoção de livros para uso das escolas públicas primárias cariocas na segunda metade do século XIX. Na análise privilegiamos, especialmente, a atuação de professores e professoras primárias como autores e/ou tradutores de textos. Sustentamos a hipótese de que esses professores, homens e mulheres, se destacaram por sua atuação como intelectuais do ensino e da cidade. Intelectuais que, desempenhando e disputando a função-autor, participaram na produção de saberes, textos, materiais e livros escolares, interferindo na configuração da cultura escolar na cidade do Rio de Janeiro. RBHE2012-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38552Revista Brasileira de História da Educação; Vol 9 No 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 137-164Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 9 Núm. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 137-164Revista Brasileira de História da Educação; v. 9 n. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 137-1642238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38552/20083Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira, Giselle BaptistaSchueler, Alessandra Frota de2022-02-22T22:20:56Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38552Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:56Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Books for the carioca elementary school in the Nineteenth century: production, circulation and adoption of teacher’s school texts Livros para a escola primária carioca no século XIX: produção, circulação e adoção de textos escolares de professores |
title |
Books for the carioca elementary school in the Nineteenth century: production, circulation and adoption of teacher’s school texts |
spellingShingle |
Books for the carioca elementary school in the Nineteenth century: production, circulation and adoption of teacher’s school texts Teixeira, Giselle Baptista School Books Teachers Authors Elementary Teaching Rio de Janeiro Nineteenth Century Livros Escolares Professores Autores Ensino Primário Rio de Janeiro Século XIX |
title_short |
Books for the carioca elementary school in the Nineteenth century: production, circulation and adoption of teacher’s school texts |
title_full |
Books for the carioca elementary school in the Nineteenth century: production, circulation and adoption of teacher’s school texts |
title_fullStr |
Books for the carioca elementary school in the Nineteenth century: production, circulation and adoption of teacher’s school texts |
title_full_unstemmed |
Books for the carioca elementary school in the Nineteenth century: production, circulation and adoption of teacher’s school texts |
title_sort |
Books for the carioca elementary school in the Nineteenth century: production, circulation and adoption of teacher’s school texts |
author |
Teixeira, Giselle Baptista |
author_facet |
Teixeira, Giselle Baptista Schueler, Alessandra Frota de |
author_role |
author |
author2 |
Schueler, Alessandra Frota de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira, Giselle Baptista Schueler, Alessandra Frota de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School Books Teachers Authors Elementary Teaching Rio de Janeiro Nineteenth Century Livros Escolares Professores Autores Ensino Primário Rio de Janeiro Século XIX |
topic |
School Books Teachers Authors Elementary Teaching Rio de Janeiro Nineteenth Century Livros Escolares Professores Autores Ensino Primário Rio de Janeiro Século XIX |
description |
In this article we present some results of the research about the production, approval and adoption of books for the use of the carioca elementary public schools in the second half of the Nineteenth century. In the analysis we privileged, especially, the elementary teachers’ actuation as authors and/or texts translators. We support the hypothesis that these teachers, men and women, stood out because of their actuation as city and teaching intellectuals. Intellectuals that, fulfi lling and disputing the author-function, participated in the production of knowledge, texts, materials and school books, interfering in the confi guration of the school culture in the city of Rio de Janeiro. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38552 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38552 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38552/20083 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 9 No 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 137-164 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 9 Núm. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 137-164 Revista Brasileira de História da Educação; v. 9 n. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 137-164 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126529522892800 |