Books for the carioca elementary school in the Nineteenth century: production, circulation and adoption of teacher’s school texts

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira, Giselle Baptista
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Schueler, Alessandra Frota de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38552
Resumo: In this article we present some results of the research about the production, approval and adoption of books for the use of the carioca elementary public schools in the second half of the Nineteenth century. In the analysis we privileged, especially, the elementary teachers’ actuation as authors and/or texts translators. We support the hypothesis that these teachers, men and women, stood out because of their actuation as city and teaching intellectuals. Intellectuals that, fulfi lling and disputing the author-function, participated in the production of knowledge, texts, materials and school books, interfering in the confi guration of the school culture in the city of Rio de Janeiro. 
id RBHE-1_20fd4046372634235e8d2764e281e46d
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38552
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Books for the carioca elementary school in the Nineteenth century: production, circulation and adoption of teacher’s school textsLivros para a escola primária carioca no século XIX: produção, circulação e adoção de textos escolares de professoresSchool BooksTeachers AuthorsElementary TeachingRio de JaneiroNineteenth CenturyLivros EscolaresProfessores AutoresEnsino PrimárioRio de JaneiroSéculo XIXIn this article we present some results of the research about the production, approval and adoption of books for the use of the carioca elementary public schools in the second half of the Nineteenth century. In the analysis we privileged, especially, the elementary teachers’ actuation as authors and/or texts translators. We support the hypothesis that these teachers, men and women, stood out because of their actuation as city and teaching intellectuals. Intellectuals that, fulfi lling and disputing the author-function, participated in the production of knowledge, texts, materials and school books, interfering in the confi guration of the school culture in the city of Rio de Janeiro. Neste artigo apresentamos alguns resultados de pesquisa sobre produção, aprovação e adoção de livros para uso das escolas públicas primárias cariocas na segunda metade do século XIX. Na análise privilegiamos, especialmente, a atuação de professores e professoras primárias como autores e/ou tradutores de textos. Sustentamos a hipótese de que esses professores, homens e mulheres, se destacaram por sua atuação como intelectuais do ensino e da cidade. Intelectuais que, desempenhando e disputando a função-autor, participaram na produção de saberes, textos, materiais e livros escolares, interferindo na configuração da cultura escolar na cidade do Rio de Janeiro. RBHE2012-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38552Revista Brasileira de História da Educação; Vol 9 No 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 137-164Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 9 Núm. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 137-164Revista Brasileira de História da Educação; v. 9 n. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 137-1642238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38552/20083Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira, Giselle BaptistaSchueler, Alessandra Frota de2022-02-22T22:20:56Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38552Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:56Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Books for the carioca elementary school in the Nineteenth century: production, circulation and adoption of teacher’s school texts
Livros para a escola primária carioca no século XIX: produção, circulação e adoção de textos escolares de professores
title Books for the carioca elementary school in the Nineteenth century: production, circulation and adoption of teacher’s school texts
spellingShingle Books for the carioca elementary school in the Nineteenth century: production, circulation and adoption of teacher’s school texts
Teixeira, Giselle Baptista
School Books
Teachers Authors
Elementary Teaching
Rio de Janeiro
Nineteenth Century
Livros Escolares
Professores Autores
Ensino Primário
Rio de Janeiro
Século XIX
title_short Books for the carioca elementary school in the Nineteenth century: production, circulation and adoption of teacher’s school texts
title_full Books for the carioca elementary school in the Nineteenth century: production, circulation and adoption of teacher’s school texts
title_fullStr Books for the carioca elementary school in the Nineteenth century: production, circulation and adoption of teacher’s school texts
title_full_unstemmed Books for the carioca elementary school in the Nineteenth century: production, circulation and adoption of teacher’s school texts
title_sort Books for the carioca elementary school in the Nineteenth century: production, circulation and adoption of teacher’s school texts
author Teixeira, Giselle Baptista
author_facet Teixeira, Giselle Baptista
Schueler, Alessandra Frota de
author_role author
author2 Schueler, Alessandra Frota de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira, Giselle Baptista
Schueler, Alessandra Frota de
dc.subject.por.fl_str_mv School Books
Teachers Authors
Elementary Teaching
Rio de Janeiro
Nineteenth Century
Livros Escolares
Professores Autores
Ensino Primário
Rio de Janeiro
Século XIX
topic School Books
Teachers Authors
Elementary Teaching
Rio de Janeiro
Nineteenth Century
Livros Escolares
Professores Autores
Ensino Primário
Rio de Janeiro
Século XIX
description In this article we present some results of the research about the production, approval and adoption of books for the use of the carioca elementary public schools in the second half of the Nineteenth century. In the analysis we privileged, especially, the elementary teachers’ actuation as authors and/or texts translators. We support the hypothesis that these teachers, men and women, stood out because of their actuation as city and teaching intellectuals. Intellectuals that, fulfi lling and disputing the author-function, participated in the production of knowledge, texts, materials and school books, interfering in the confi guration of the school culture in the city of Rio de Janeiro. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38552
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38552
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38552/20083
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 9 No 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 137-164
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 9 Núm. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 137-164
Revista Brasileira de História da Educação; v. 9 n. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 137-164
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529522892800