Maria Estephania de Macedo and primary school in Vera Cruz – Pindahybas district in Minas Gerais:a study on strategies and tactics (1901-1909)
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/45685 |
Resumo: | In this article, we analyzed the tactics made in the city of Vera Cruz – Pindahybas to allow the permanence of primary school after the Law 281, as of 1899, and the Maria Estephania de Macedo’s work as a teacher from 1901 to 1909. We analyzed many aspects about teaching, and all school process established on Maria Estephania de Macedo’s administration, which was fundamental to the schools at that local. For elaborating this study we used Minas Gerais’ laws, government reports, among other sources. To work with those sources, we used Michel de Certeau’s strategies concepts and tactics, to comprehend local tactics that helped with primary schools’ maintenance, and to analyze political strategies used to suppress rural schools in Minas Gerais. |
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Maria Estephania de Macedo and primary school in Vera Cruz – Pindahybas district in Minas Gerais:a study on strategies and tactics (1901-1909)Maria Estephania de Macedo y la escuelaprimaria del distrito de Vera Cruz – Pindahybas, Minas Gerais: un estudiosobreestrategias y tácticas (1901-1909)Maria Estephania e a Escola Primária Distrital de Vera Cruz – Pindahybas, Minas Gerais: um estudo sobre estratégias e táticas (1901-1909)primary schoolMinas Geraispublic schoolsstrategies and tacticsinstrucción primaria distritalenseñanza pública de Minas GeraistácticasInstrução primáriaIn this article, we analyzed the tactics made in the city of Vera Cruz – Pindahybas to allow the permanence of primary school after the Law 281, as of 1899, and the Maria Estephania de Macedo’s work as a teacher from 1901 to 1909. We analyzed many aspects about teaching, and all school process established on Maria Estephania de Macedo’s administration, which was fundamental to the schools at that local. For elaborating this study we used Minas Gerais’ laws, government reports, among other sources. To work with those sources, we used Michel de Certeau’s strategies concepts and tactics, to comprehend local tactics that helped with primary schools’ maintenance, and to analyze political strategies used to suppress rural schools in Minas Gerais.En este artículo analizaremos las tácticas producidas en la localidad de Vera Cruz – Pindahybas para la permanencia de la escuela de instrucción primaria, después de la Ley 281 de 1989, así como el trabajo de MariaEstephania de Macedo, profesora entre 1901 y 1909. También analizaremos aspectos referentes a la enseñanza y observaremos que todo el proceso escolar, organizado por la profesora María Estephania de Macedo, fue fundamental para la no supresión de la escuela en la localidad. Para la realización de este trabajo, utilizaremos la legislación de Minas Gerais-Brasil, relatos de la Secretaría del Interior, entre otros. Y, para trabajar con estas fuentes, utilizamos los conceptos de estrategias y tácticas de Michael de Certeau para comprender las tácticas locales que auxiliaron la permanencia de esta escuela y las estrategias políticas que tenían el objetivo de suprimir las escuelas rurales y distritales de Minas Gerais.Neste artigo analisaremos as táticas produzidas na localidade Vera Cruz – Pindahybas para a permanência da escola de instrução primária, após a lei 281 de 1899, bem como o trabalho de Maria Estephania de Macedo, professora da cadeira entre 1901 e 1909. Analisaremos, ainda, aspectos referentes ao ensino e observaremos que todo o processo escolar organizado na cadeira primária de Maria Estephania de Macedo foi fundamental para a não supressão da cadeira na localidade. Para a realização deste trabalho, utilizaremos a legislação mineira, relatórios da Secretaria do Interior, dentre outros. E, para trabalhar com estas fontes, utilizamos os conceitos de estratégias e táticas de Michel de Certeau para compreendermos as táticas locais que auxiliaram na permanência dessa escola e as estratégias políticas que visavam suprimir as escolas rurais e distritais mineiras.RBHE2019-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/45685Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e087Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e087Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e0872238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/45685/751375148425Copyright (c) 2019 Alisson José da Silva Esteves Pereira, Gilvanice Da Silva Musialhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Alisson José da Silva EstevesMusial, Gilvanice Da Silva2022-03-01T22:17:47Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/45685Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:47Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
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