In defense of the mineira public instruction
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58993 |
Resumo: | In this paper we seek to analyze the produced tactics by the sabarense population, city councilors and politicians from the Directory of the Mineiro Republican Party of Sabara, to avoid the determinations of the law nº 281 of 1899 to suppress the primary chairs kept by the government of the state of Minas Gerais in the localities of Ponte Grande, Raposos and Vera Cruz – Pindahybas, belonging to the municipality of Sabará. Therefore, for the effectiveness of this research, we use some data extracted from the Reports of the Secretary of the Interior, the documents from the Secretary of the Interior, and from the mineira legislation which will be analyzed faced to the conceptions of strategy and tactic according to Michel de Certeau. So that, by the end of this paper, we will observe that the localities achieved, through tactics, the remaining of local primary schools, by having as responsible the Government of Minas Gerais to keep them operating. |
id |
RBHE-1_198125b8af12d309fe91501427cda12e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/58993 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
In defense of the mineira public instructionEn defensa de la instrucción pública mineraEm defesa da instrução pública mineiraprimary instructionmineira public educationtacticsinstrucción primariaeducación pública mineratácticasinstrução primáriaeducação pública mineiratáticasIn this paper we seek to analyze the produced tactics by the sabarense population, city councilors and politicians from the Directory of the Mineiro Republican Party of Sabara, to avoid the determinations of the law nº 281 of 1899 to suppress the primary chairs kept by the government of the state of Minas Gerais in the localities of Ponte Grande, Raposos and Vera Cruz – Pindahybas, belonging to the municipality of Sabará. Therefore, for the effectiveness of this research, we use some data extracted from the Reports of the Secretary of the Interior, the documents from the Secretary of the Interior, and from the mineira legislation which will be analyzed faced to the conceptions of strategy and tactic according to Michel de Certeau. So that, by the end of this paper, we will observe that the localities achieved, through tactics, the remaining of local primary schools, by having as responsible the Government of Minas Gerais to keep them operating.En este artículo buscaremos analizar las tácticas generadas por la población sabarense, participantes y políticos del Directorio del Partido Republicano Minero de Sabará, para impedir que las determinaciones de la ley nº 281 de 1899 suprimiese las vagas primarias mantenidas por el gobierno del Estado de Minas Gerais en las localidades de Ponte Grande, Raposos y Vera Cruz - Pindahybas, pertenecientes al municipio de Sabará. Siendo así, para la realización de esta pesquisa, utilizamos algunos datos de documentos de la Secretaría del Interior y de la propia legislación minera que serán analizados a la luz de los conceptos de estrategia y táctica de Michel de Certeau. Por tanto, al final de este trabajo, observaremos como a través de tácticas, se logró la permanencia de las escuelas primarias locales, teniendo como responsable al Gobierno de Minas Gerais, quien deberá mantenerlas en funcionamiento.Neste artigo analisaremos as táticas produzidas pela população sabarense, vereadores e políticos do Diretório do Partido Republicano Mineiro de Sabará, para impedir que as determinações da lei nº 281 de 1899 suprimissem as cadeiras primárias mantidas pelo governo do estado de Minas Gerais nas localidades de Ponte Grande, Raposos e Vera Cruz – Pindahybas, pertencentes ao município de Sabará. Sendo assim, para a efetivação desta pesquisa, utilizamos alguns dados dos Relatórios da Secretaria do Interior, dos documentos da Secretaria do Interior e a da própria legislação mineira que serão analisados à luz dos conceitos de estratégia e tática de Michel de Certeau. Portanto, ao final deste trabalho, observaremos que as localidades conseguiram, através de táticas, a permanência das escolas primárias locais, tendo como responsável o governo de Minas Gerais por mantê-las em funcionamento.RBHE2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5899310.4025/rbhe.v22.2022.e203Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e203Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e203Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2032238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58993/751375153377Copyright (c) 2021 Alisson José da Silva Esteves Pereira, Gilvanice Barbosa da Silva Musial (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Alisson José da Silva EstevesGilvanice Barbosa da Silva Musial2022-07-21T13:52:59Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/58993Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-07-21T13:52:59Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
In defense of the mineira public instruction En defensa de la instrucción pública minera Em defesa da instrução pública mineira |
title |
In defense of the mineira public instruction |
spellingShingle |
In defense of the mineira public instruction Pereira, Alisson José da Silva Esteves primary instruction mineira public education tactics instrucción primaria educación pública minera tácticas instrução primária educação pública mineira táticas |
title_short |
In defense of the mineira public instruction |
title_full |
In defense of the mineira public instruction |
title_fullStr |
In defense of the mineira public instruction |
title_full_unstemmed |
In defense of the mineira public instruction |
title_sort |
In defense of the mineira public instruction |
author |
Pereira, Alisson José da Silva Esteves |
author_facet |
Pereira, Alisson José da Silva Esteves Gilvanice Barbosa da Silva Musial |
author_role |
author |
author2 |
Gilvanice Barbosa da Silva Musial |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Alisson José da Silva Esteves Gilvanice Barbosa da Silva Musial |
dc.subject.por.fl_str_mv |
primary instruction mineira public education tactics instrucción primaria educación pública minera tácticas instrução primária educação pública mineira táticas |
topic |
primary instruction mineira public education tactics instrucción primaria educación pública minera tácticas instrução primária educação pública mineira táticas |
description |
In this paper we seek to analyze the produced tactics by the sabarense population, city councilors and politicians from the Directory of the Mineiro Republican Party of Sabara, to avoid the determinations of the law nº 281 of 1899 to suppress the primary chairs kept by the government of the state of Minas Gerais in the localities of Ponte Grande, Raposos and Vera Cruz – Pindahybas, belonging to the municipality of Sabará. Therefore, for the effectiveness of this research, we use some data extracted from the Reports of the Secretary of the Interior, the documents from the Secretary of the Interior, and from the mineira legislation which will be analyzed faced to the conceptions of strategy and tactic according to Michel de Certeau. So that, by the end of this paper, we will observe that the localities achieved, through tactics, the remaining of local primary schools, by having as responsible the Government of Minas Gerais to keep them operating. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58993 10.4025/rbhe.v22.2022.e203 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58993 |
identifier_str_mv |
10.4025/rbhe.v22.2022.e203 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58993/751375153377 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Alisson José da Silva Esteves Pereira, Gilvanice Barbosa da Silva Musial (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Alisson José da Silva Esteves Pereira, Gilvanice Barbosa da Silva Musial (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e203 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e203 Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e203 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532739923968 |