In defense of the mineira public instruction

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Alisson José da Silva Esteves
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Gilvanice Barbosa da Silva Musial
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58993
Resumo: In this paper we seek to analyze the produced tactics by the sabarense population, city councilors and politicians from the Directory of the Mineiro Republican Party of Sabara, to avoid the determinations of the law nº 281 of 1899 to suppress the primary chairs kept by the government of the state of Minas Gerais in the localities of Ponte Grande, Raposos and Vera Cruz – Pindahybas, belonging to the municipality of Sabará. Therefore, for the effectiveness of this research, we use some data extracted from the Reports of the Secretary of the Interior, the documents from the Secretary of the Interior, and from the mineira legislation which will be analyzed faced to the conceptions of strategy and tactic according to Michel de Certeau. So that, by the end of this paper, we will observe that the localities achieved, through tactics, the remaining of local primary schools, by having as responsible the Government of Minas Gerais to keep them operating.
id RBHE-1_198125b8af12d309fe91501427cda12e
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/58993
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling In defense of the mineira public instructionEn defensa de la instrucción pública mineraEm defesa da instrução pública mineiraprimary instructionmineira public educationtacticsinstrucción primariaeducación pública mineratácticasinstrução primáriaeducação pública mineiratáticasIn this paper we seek to analyze the produced tactics by the sabarense population, city councilors and politicians from the Directory of the Mineiro Republican Party of Sabara, to avoid the determinations of the law nº 281 of 1899 to suppress the primary chairs kept by the government of the state of Minas Gerais in the localities of Ponte Grande, Raposos and Vera Cruz – Pindahybas, belonging to the municipality of Sabará. Therefore, for the effectiveness of this research, we use some data extracted from the Reports of the Secretary of the Interior, the documents from the Secretary of the Interior, and from the mineira legislation which will be analyzed faced to the conceptions of strategy and tactic according to Michel de Certeau. So that, by the end of this paper, we will observe that the localities achieved, through tactics, the remaining of local primary schools, by having as responsible the Government of Minas Gerais to keep them operating.En este artículo buscaremos analizar las tácticas generadas por la población sabarense, participantes y políticos del Directorio del Partido Republicano Minero de Sabará, para impedir que las determinaciones de la ley nº 281 de 1899 suprimiese las vagas primarias mantenidas por el gobierno del Estado de Minas Gerais en las localidades de Ponte Grande, Raposos y Vera Cruz - Pindahybas, pertenecientes al municipio de Sabará. Siendo así, para la realización de esta pesquisa, utilizamos algunos datos de documentos de la Secretaría del Interior y de la propia legislación minera que serán analizados a la luz de los conceptos de estrategia y táctica de Michel de Certeau. Por tanto, al final de este trabajo, observaremos como a través de tácticas, se logró la permanencia de las escuelas primarias locales, teniendo como responsable al Gobierno de Minas Gerais, quien deberá mantenerlas en funcionamiento.Neste artigo analisaremos as táticas produzidas pela população sabarense, vereadores e políticos do Diretório do Partido Republicano Mineiro de Sabará, para impedir que as determinações da lei nº 281 de 1899 suprimissem as cadeiras primárias mantidas pelo governo do estado de Minas Gerais nas localidades de Ponte Grande, Raposos e Vera Cruz – Pindahybas, pertencentes ao município de Sabará. Sendo assim, para a efetivação desta pesquisa, utilizamos alguns dados dos Relatórios da Secretaria do Interior, dos documentos da Secretaria do Interior e a da própria legislação mineira que serão analisados à luz dos conceitos de estratégia e tática de Michel de Certeau. Portanto, ao final deste trabalho, observaremos que as localidades conseguiram, através de táticas, a permanência das escolas primárias locais, tendo como responsável o governo de Minas Gerais por mantê-las em funcionamento.RBHE2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5899310.4025/rbhe.v22.2022.e203Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e203Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e203Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2032238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58993/751375153377Copyright (c) 2021 Alisson José da Silva Esteves Pereira, Gilvanice Barbosa da Silva Musial (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Alisson José da Silva EstevesGilvanice Barbosa da Silva Musial2022-07-21T13:52:59Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/58993Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-07-21T13:52:59Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv In defense of the mineira public instruction
En defensa de la instrucción pública minera
Em defesa da instrução pública mineira
title In defense of the mineira public instruction
spellingShingle In defense of the mineira public instruction
Pereira, Alisson José da Silva Esteves
primary instruction
mineira public education
tactics
instrucción primaria
educación pública minera
tácticas
instrução primária
educação pública mineira
táticas
title_short In defense of the mineira public instruction
title_full In defense of the mineira public instruction
title_fullStr In defense of the mineira public instruction
title_full_unstemmed In defense of the mineira public instruction
title_sort In defense of the mineira public instruction
author Pereira, Alisson José da Silva Esteves
author_facet Pereira, Alisson José da Silva Esteves
Gilvanice Barbosa da Silva Musial
author_role author
author2 Gilvanice Barbosa da Silva Musial
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Alisson José da Silva Esteves
Gilvanice Barbosa da Silva Musial
dc.subject.por.fl_str_mv primary instruction
mineira public education
tactics
instrucción primaria
educación pública minera
tácticas
instrução primária
educação pública mineira
táticas
topic primary instruction
mineira public education
tactics
instrucción primaria
educación pública minera
tácticas
instrução primária
educação pública mineira
táticas
description In this paper we seek to analyze the produced tactics by the sabarense population, city councilors and politicians from the Directory of the Mineiro Republican Party of Sabara, to avoid the determinations of the law nº 281 of 1899 to suppress the primary chairs kept by the government of the state of Minas Gerais in the localities of Ponte Grande, Raposos and Vera Cruz – Pindahybas, belonging to the municipality of Sabará. Therefore, for the effectiveness of this research, we use some data extracted from the Reports of the Secretary of the Interior, the documents from the Secretary of the Interior, and from the mineira legislation which will be analyzed faced to the conceptions of strategy and tactic according to Michel de Certeau. So that, by the end of this paper, we will observe that the localities achieved, through tactics, the remaining of local primary schools, by having as responsible the Government of Minas Gerais to keep them operating.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58993
10.4025/rbhe.v22.2022.e203
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58993
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v22.2022.e203
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58993/751375153377
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Alisson José da Silva Esteves Pereira, Gilvanice Barbosa da Silva Musial (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Alisson José da Silva Esteves Pereira, Gilvanice Barbosa da Silva Musial (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e203
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e203
Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e203
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532739923968