‘Execrable bad habits’: medical campaign fighting against masturbation and homosexuality among students from boarding schools (1845-1927)
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38926 |
Resumo: | This article is about the discourse practice of Brazilian doctorsover the risks of masturbation and homosexuality amongstudents from boarding schools, aiming at understanding aspectsabout the reality of such students in Brazilian social life. Thesesproduced by doctors trained in the medical schools of Bahia andRio de Janeiro in the period between 1845-1927 were used asmain source. One characteristic of the medical-hygienicdiscourse was the statement that life in boarding schools madethe practices of masturbation and homosexuality proliferateamong schoolboys. In this campaign, the doctors presentedhygienic guidelines to boarding school principals and teachers inorder to avoid the entry and propagation of the ‘execrable vices’among the pensioners. |
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‘Execrable bad habits’: medical campaign fighting against masturbation and homosexuality among students from boarding schools (1845-1927)‘Vicios execrables’: campaña médica de combate de la masturbación y lo homosexualismo entre los pensionistas de colegios-internados (1845-1927)‘Vícios execráveis’: campanha médica de combate à masturbação e à homossexualidade entre os pensionistas de colégios-internatos (1845-1927)MasturbationHomosexualityBoarding schoolsMasturbaciónHomosexualidadColegios-internadoseducaçãohistóriaSséculo XIXSéculo XXHistória da EducaçãoThis article is about the discourse practice of Brazilian doctorsover the risks of masturbation and homosexuality amongstudents from boarding schools, aiming at understanding aspectsabout the reality of such students in Brazilian social life. Thesesproduced by doctors trained in the medical schools of Bahia andRio de Janeiro in the period between 1845-1927 were used asmain source. One characteristic of the medical-hygienicdiscourse was the statement that life in boarding schools madethe practices of masturbation and homosexuality proliferateamong schoolboys. In this campaign, the doctors presentedhygienic guidelines to boarding school principals and teachers inorder to avoid the entry and propagation of the ‘execrable vices’among the pensioners.Este artículo abarca la producción discursiva de médicos sobrelos peligros de la práctica de la masturbación y de lahomosexualidad por parte de los pensionistas de colegios, con elobjetivo de comprender aspectos de la realidad de los internadosen la vida social brasileña. Fueron utilizadas como fuente tesisproducidas por médicos graduados en las Facultades deMedicina de Bahía y de Rio de Janeiro en el período de 1845-1927. Una característica del discurso médico-higiénico fue laafirmación de que la vida en los internados exacerbaba o hacíaproliferar las prácticas de la masturbación y de lahomosexualidad entre los colegiales. En esa campaña, losfacultativos presentaban orientaciones higiénicas para que losdirectores y profesores de los internados, con el objetivo deevitar la entrada y propagación de los ‘vicios execrables’ entrelos pensionistas.Este artigo aborda a produção discursiva de médicos a respeito dos perigos da prática da masturbação e da homossexualidade pelos pensionistas de colégios, com o objetivo de compreender aspectos da realidade dos internatos na vida social brasileira. Foram utilizadas como fonte principal teses produzidas por médicos formados nas Faculdades de Medicina da Bahia e do Rio de Janeiro no período de 1845 a 1927. Uma característica do discurso médico-higiênico foi a afirmação de que a vida nos internatos exacerbava ou proliferava as práticas da masturbação e da homossexualidade entre os colegiais. Nessa campanha, os facultativos apresentavam orientações higiênicas aos diretores e professores dos internatos, com o intuito de evitar a entrada e a propagação dos ‘vícios execráveis’ entre os pensionistas.RBHE2015-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históriaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38926Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 2[38] (2015): Maio/Agosto; 111 - 132Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 2[38] (2015): Maio/Agosto; 111 - 132Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 2[38] (2015): Maio/Agosto; 111 - 1322238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38926/pdf_64Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessConceição, Joaquim Tavares2022-02-22T22:18:09Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38926Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:09Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
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