50 years of the University Reform of 1968. The reform is not over
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38439 |
Resumo: | The University Reform of 1968 turns 50 years as the most important legal framework of two complementary processes of transformation of higher education in Brazil. At first, we observe that this law provide the basic conditions for the organization of teaching and research institutions, stimulating the expansion of opportunities, especially in the private sector that disputes government resources with public institutions and seeks profits as a priority part of their activities. Four decades later, the basis of the 1968 reform supported government programs that increased opportunities in federal institutions more consistently, although incorporating a global trend of diversification of the modalities and organizational teaching and research formats on the intensification of the globalization process. The most important challenge of the reform, however, remained pending: the pursuit of quality in higher education in a new context of production and development of knowledge in competitive and collaborative manner. |
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50 years of the University Reform of 1968. The reform is not over50 anos da Reforma Universitária de 1968: a reforma que não acabouUniversity ReformREUNIinternationalizationReforma UniversitáriaREUNIInternacionalizaçãoReforma Universitáriaqualidade da educaçãoThe University Reform of 1968 turns 50 years as the most important legal framework of two complementary processes of transformation of higher education in Brazil. At first, we observe that this law provide the basic conditions for the organization of teaching and research institutions, stimulating the expansion of opportunities, especially in the private sector that disputes government resources with public institutions and seeks profits as a priority part of their activities. Four decades later, the basis of the 1968 reform supported government programs that increased opportunities in federal institutions more consistently, although incorporating a global trend of diversification of the modalities and organizational teaching and research formats on the intensification of the globalization process. The most important challenge of the reform, however, remained pending: the pursuit of quality in higher education in a new context of production and development of knowledge in competitive and collaborative manner. A Reforma Universitária de 1968, prestes a completar 50 anos, é o marco legal mais importante de dois processos complementares de transformação do ensino superior no Brasil. Em um primeiro momento, observamos que essa lei propiciou as condições básicas para a organização das instituições de ensino e pesquisa, estimulando a expansão das vagas, em especial no setor privado, que disputa recursos governamentais com instituições públicas e busca lucros como parte prioritária de suas atividades. Quatro décadas mais tarde, as bases da reforma de 1968 sustentaram programas governamentais que ampliaram as vagas nas instituições federais de forma mais consistente, ainda que incorporando uma tendência mundial de diversificação das modalidades e dos formatos organizacionais de ensino e pesquisa diante da intensificação do processo de globalização. O desafio mais importante da reforma, porém, ficou pendente: a busca da qualidade do ensino superior no novo contexto de produção e desenvolvimento do conhecimento, o que implica a forma competitiva e colaborativa.RBHE2017-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão da literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38439Revista Brasileira de História da Educação; Vol 17 No 3[46] (2017): Julho/Setembro; 219 - 243Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 17 Núm. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 219 - 243Revista Brasileira de História da Educação; v. 17 n. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 219 - 2432238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38439/pdfCopyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAroni, Allan2022-02-22T22:17:34Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38439Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:34Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
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