The notion of aesthetic education in the curriculum of elementary schools in the State of Paraná - early 20th century

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Meurer, Sidmar dos Santos
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50883
Resumo: This paper analyzes the mobilization of the notion of aesthetic education in the educational debate related to the proposals for elementary schools in the State of Paraná, throughout the first three decades of the twentieth century. From the perspective of the history of the curriculum, it seeks to capture the proposals and initiatives that pursued the schooling of this educational dimension by questioning the appearance and transformation of curricular forms and rhetoric, relating to their educational purposes. It explores a set of sources that includes literature and pedagogical press, normative texts and curricular prescriptions, as well as reports written by normalist teachers and students. It concludes that the meanings that prevailed in the curriculum around this notion are linked to the schooling of singing and music, to the detriment of other formative potentialities then available.
id RBHE-1_3664c5bf82771273e50144480a849a35
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/50883
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The notion of aesthetic education in the curriculum of elementary schools in the State of Paraná - early 20th centuryLa noción de educación estética en el currículo de las escuelas primarias del Estado de Paraná - principios del siglo XXA noção de educação estética no currículo da escola primária no Paraná – início do século XXhistory of curriculumeducation of the senses and sensibilitiesschool knowledgemusic teachinghistoria del currículoeducación de los sentidos y las sensibilidadessaberes escolaresenseñanza de la músicahistória do currículoeducação dos sentidos e das sensibilidadessaberes escolaresensino de músicaThis paper analyzes the mobilization of the notion of aesthetic education in the educational debate related to the proposals for elementary schools in the State of Paraná, throughout the first three decades of the twentieth century. From the perspective of the history of the curriculum, it seeks to capture the proposals and initiatives that pursued the schooling of this educational dimension by questioning the appearance and transformation of curricular forms and rhetoric, relating to their educational purposes. It explores a set of sources that includes literature and pedagogical press, normative texts and curricular prescriptions, as well as reports written by normalist teachers and students. It concludes that the meanings that prevailed in the curriculum around this notion are linked to the schooling of singing and music, to the detriment of other formative potentialities then available.analiza la movilización de la noción educación estética en el debate educativo relacionado a las proposiciones para la escuela primaria en el Estado de Paraná, a lo largo de las tres primeras décadas del siglo XX. A partir de la perspectiva de la historia del currículo, procura captar las propuestas e iniciativas que intentaban la escolarización de esa dimensión educativa, interrogando el aparecimiento y transformación de formas y retóricas curriculares relacionado con sus finalidades educativas. Explora un conjunto de fuentes que incluye la literatura y la prensa pedagógica, textos normativos y prescripciones curriculares, además de informes de profesores y estudiantes normalistas. Concluye que los sentidos que prevalecieron en el currículo en torno de esta noción se vinculan a la escolarización del canto y de la música, en detrimento de otras potencialidades formativas entonces disponibles.Analisa a mobilização da noção de educação estética no debate educacional relacionado às proposições para a escola primária no Estado do Paraná, ao longo das três primeiras décadas do século XX. A partir da perspectiva da história do currículo, procura captar as propostas e iniciativas que intentavam a escolarização dessa dimensão educativa, interrogando o aparecimento e transformação de formas e retóricas curriculares, relacionando com suas finalidades educativas. Explora um conjunto de fontes que inclui a literatura e a imprensa pedagógica, textos normativos e prescrições curriculares, além de relatórios de professores e estudantes normalistas. Conclui que os sentidos que prevaleceram no currículo em torno dessa noção se ligam à escolarização do canto e da música, em detrimento de outras potencialidades formativas então disponíveis.RBHE2021-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50883Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e165Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e165Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1652238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50883/751375151624Copyright (c) 2021 Sidmar dos Santos Meurer (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMeurer, Sidmar dos Santos2022-02-22T21:28:45Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/50883Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:28:45Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The notion of aesthetic education in the curriculum of elementary schools in the State of Paraná - early 20th century
La noción de educación estética en el currículo de las escuelas primarias del Estado de Paraná - principios del siglo XX
A noção de educação estética no currículo da escola primária no Paraná – início do século XX
title The notion of aesthetic education in the curriculum of elementary schools in the State of Paraná - early 20th century
spellingShingle The notion of aesthetic education in the curriculum of elementary schools in the State of Paraná - early 20th century
Meurer, Sidmar dos Santos
history of curriculum
education of the senses and sensibilities
school knowledge
music teaching
historia del currículo
educación de los sentidos y las sensibilidades
saberes escolares
enseñanza de la música
história do currículo
educação dos sentidos e das sensibilidades
saberes escolares
ensino de música
title_short The notion of aesthetic education in the curriculum of elementary schools in the State of Paraná - early 20th century
title_full The notion of aesthetic education in the curriculum of elementary schools in the State of Paraná - early 20th century
title_fullStr The notion of aesthetic education in the curriculum of elementary schools in the State of Paraná - early 20th century
title_full_unstemmed The notion of aesthetic education in the curriculum of elementary schools in the State of Paraná - early 20th century
title_sort The notion of aesthetic education in the curriculum of elementary schools in the State of Paraná - early 20th century
author Meurer, Sidmar dos Santos
author_facet Meurer, Sidmar dos Santos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Meurer, Sidmar dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv history of curriculum
education of the senses and sensibilities
school knowledge
music teaching
historia del currículo
educación de los sentidos y las sensibilidades
saberes escolares
enseñanza de la música
história do currículo
educação dos sentidos e das sensibilidades
saberes escolares
ensino de música
topic history of curriculum
education of the senses and sensibilities
school knowledge
music teaching
historia del currículo
educación de los sentidos y las sensibilidades
saberes escolares
enseñanza de la música
história do currículo
educação dos sentidos e das sensibilidades
saberes escolares
ensino de música
description This paper analyzes the mobilization of the notion of aesthetic education in the educational debate related to the proposals for elementary schools in the State of Paraná, throughout the first three decades of the twentieth century. From the perspective of the history of the curriculum, it seeks to capture the proposals and initiatives that pursued the schooling of this educational dimension by questioning the appearance and transformation of curricular forms and rhetoric, relating to their educational purposes. It explores a set of sources that includes literature and pedagogical press, normative texts and curricular prescriptions, as well as reports written by normalist teachers and students. It concludes that the meanings that prevailed in the curriculum around this notion are linked to the schooling of singing and music, to the detriment of other formative potentialities then available.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50883
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50883
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50883/751375151624
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Sidmar dos Santos Meurer (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Sidmar dos Santos Meurer (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e165
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e165
Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e165
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532327833600