The notion of aesthetic education in the curriculum of elementary schools in the State of Paraná - early 20th century
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50883 |
Resumo: | This paper analyzes the mobilization of the notion of aesthetic education in the educational debate related to the proposals for elementary schools in the State of Paraná, throughout the first three decades of the twentieth century. From the perspective of the history of the curriculum, it seeks to capture the proposals and initiatives that pursued the schooling of this educational dimension by questioning the appearance and transformation of curricular forms and rhetoric, relating to their educational purposes. It explores a set of sources that includes literature and pedagogical press, normative texts and curricular prescriptions, as well as reports written by normalist teachers and students. It concludes that the meanings that prevailed in the curriculum around this notion are linked to the schooling of singing and music, to the detriment of other formative potentialities then available. |
id |
RBHE-1_3664c5bf82771273e50144480a849a35 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/50883 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The notion of aesthetic education in the curriculum of elementary schools in the State of Paraná - early 20th centuryLa noción de educación estética en el currículo de las escuelas primarias del Estado de Paraná - principios del siglo XXA noção de educação estética no currículo da escola primária no Paraná – início do século XXhistory of curriculumeducation of the senses and sensibilitiesschool knowledgemusic teachinghistoria del currículoeducación de los sentidos y las sensibilidadessaberes escolaresenseñanza de la músicahistória do currículoeducação dos sentidos e das sensibilidadessaberes escolaresensino de músicaThis paper analyzes the mobilization of the notion of aesthetic education in the educational debate related to the proposals for elementary schools in the State of Paraná, throughout the first three decades of the twentieth century. From the perspective of the history of the curriculum, it seeks to capture the proposals and initiatives that pursued the schooling of this educational dimension by questioning the appearance and transformation of curricular forms and rhetoric, relating to their educational purposes. It explores a set of sources that includes literature and pedagogical press, normative texts and curricular prescriptions, as well as reports written by normalist teachers and students. It concludes that the meanings that prevailed in the curriculum around this notion are linked to the schooling of singing and music, to the detriment of other formative potentialities then available.analiza la movilización de la noción educación estética en el debate educativo relacionado a las proposiciones para la escuela primaria en el Estado de Paraná, a lo largo de las tres primeras décadas del siglo XX. A partir de la perspectiva de la historia del currículo, procura captar las propuestas e iniciativas que intentaban la escolarización de esa dimensión educativa, interrogando el aparecimiento y transformación de formas y retóricas curriculares relacionado con sus finalidades educativas. Explora un conjunto de fuentes que incluye la literatura y la prensa pedagógica, textos normativos y prescripciones curriculares, además de informes de profesores y estudiantes normalistas. Concluye que los sentidos que prevalecieron en el currículo en torno de esta noción se vinculan a la escolarización del canto y de la música, en detrimento de otras potencialidades formativas entonces disponibles.Analisa a mobilização da noção de educação estética no debate educacional relacionado às proposições para a escola primária no Estado do Paraná, ao longo das três primeiras décadas do século XX. A partir da perspectiva da história do currículo, procura captar as propostas e iniciativas que intentavam a escolarização dessa dimensão educativa, interrogando o aparecimento e transformação de formas e retóricas curriculares, relacionando com suas finalidades educativas. Explora um conjunto de fontes que inclui a literatura e a imprensa pedagógica, textos normativos e prescrições curriculares, além de relatórios de professores e estudantes normalistas. Conclui que os sentidos que prevaleceram no currículo em torno dessa noção se ligam à escolarização do canto e da música, em detrimento de outras potencialidades formativas então disponíveis.RBHE2021-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50883Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e165Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e165Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1652238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50883/751375151624Copyright (c) 2021 Sidmar dos Santos Meurer (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMeurer, Sidmar dos Santos2022-02-22T21:28:45Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/50883Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:28:45Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The notion of aesthetic education in the curriculum of elementary schools in the State of Paraná - early 20th century La noción de educación estética en el currículo de las escuelas primarias del Estado de Paraná - principios del siglo XX A noção de educação estética no currículo da escola primária no Paraná – início do século XX |
title |
The notion of aesthetic education in the curriculum of elementary schools in the State of Paraná - early 20th century |
spellingShingle |
The notion of aesthetic education in the curriculum of elementary schools in the State of Paraná - early 20th century Meurer, Sidmar dos Santos history of curriculum education of the senses and sensibilities school knowledge music teaching historia del currículo educación de los sentidos y las sensibilidades saberes escolares enseñanza de la música história do currículo educação dos sentidos e das sensibilidades saberes escolares ensino de música |
title_short |
The notion of aesthetic education in the curriculum of elementary schools in the State of Paraná - early 20th century |
title_full |
The notion of aesthetic education in the curriculum of elementary schools in the State of Paraná - early 20th century |
title_fullStr |
The notion of aesthetic education in the curriculum of elementary schools in the State of Paraná - early 20th century |
title_full_unstemmed |
The notion of aesthetic education in the curriculum of elementary schools in the State of Paraná - early 20th century |
title_sort |
The notion of aesthetic education in the curriculum of elementary schools in the State of Paraná - early 20th century |
author |
Meurer, Sidmar dos Santos |
author_facet |
Meurer, Sidmar dos Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Meurer, Sidmar dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
history of curriculum education of the senses and sensibilities school knowledge music teaching historia del currículo educación de los sentidos y las sensibilidades saberes escolares enseñanza de la música história do currículo educação dos sentidos e das sensibilidades saberes escolares ensino de música |
topic |
history of curriculum education of the senses and sensibilities school knowledge music teaching historia del currículo educación de los sentidos y las sensibilidades saberes escolares enseñanza de la música história do currículo educação dos sentidos e das sensibilidades saberes escolares ensino de música |
description |
This paper analyzes the mobilization of the notion of aesthetic education in the educational debate related to the proposals for elementary schools in the State of Paraná, throughout the first three decades of the twentieth century. From the perspective of the history of the curriculum, it seeks to capture the proposals and initiatives that pursued the schooling of this educational dimension by questioning the appearance and transformation of curricular forms and rhetoric, relating to their educational purposes. It explores a set of sources that includes literature and pedagogical press, normative texts and curricular prescriptions, as well as reports written by normalist teachers and students. It concludes that the meanings that prevailed in the curriculum around this notion are linked to the schooling of singing and music, to the detriment of other formative potentialities then available. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50883 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50883 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/50883/751375151624 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Sidmar dos Santos Meurer (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Sidmar dos Santos Meurer (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e165 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e165 Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e165 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532327833600 |