Sex education in the national corner

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira, Kenia Hilda
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/56849
Resumo: We questioned the topic of Sex Education in Folha da Serra magazine, in Campo Grande, south of Mato Grosso, in the 1930s, from two perspectives: the relationship between morals and science; and the inclusion of Sex Education as a school subject. Based on the references about History of Sex Education and History of Sensitivities, we concluded that: it was not a question of sexual freedom, but of a new regulation, using the same codes to establish another morality, preaching new meanings, values and sensitivities in relation to sex and sexuality. When approaching the topic of sexuality, replacing religious morality with scientific morality, presenting sexual education in a rational perspective, the magazine aimed to give that national corner a modern aspect
id RBHE-1_1032b56973516fbf13f1aaab832c5b0a
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/56849
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Sex education in the national cornerEducación sexual en el rincón nacionalEducação sexual no rincão nacionalhistory of educationhistory of education of the senses and sensibilitiessexualityhistoria de la educaciónhistoria de la educación de los sentidos y sensibilidadessexualidadhistória da educaçãohistória da educação dos sentidos e sensibilidadessexualidadeWe questioned the topic of Sex Education in Folha da Serra magazine, in Campo Grande, south of Mato Grosso, in the 1930s, from two perspectives: the relationship between morals and science; and the inclusion of Sex Education as a school subject. Based on the references about History of Sex Education and History of Sensitivities, we concluded that: it was not a question of sexual freedom, but of a new regulation, using the same codes to establish another morality, preaching new meanings, values and sensitivities in relation to sex and sexuality. When approaching the topic of sexuality, replacing religious morality with scientific morality, presenting sexual education in a rational perspective, the magazine aimed to give that national corner a modern aspectCuestionamos el tema de la educación sexual en la revista Folha da Serra, en Campo Grande, al sur de Mato Grosso, en la década de 1930, desde dos perspectivas: la relación entre moral y ciencia; y la inclusión de la educación sexual como asignatura escolar. A partir de las referencias sobre Historia de la Educación Sexual y Historia de las Sensibilidades, concluimos que: no se trataba de una libertad sexual, sino de una nueva regulación, utilizando los mismos códigos para establecer otra moral, predicando nuevos significados, valores y sensibilidades sobre el sexo y la sexualidad. Al abordar el tema de la sexualidad, sustituyendo la moral religiosa por la moral científica, presentando la educación sexual desde una perspectiva racional, la revista buscó darle un aspecto moderno a ese espacio nacional.Questionamos o tema educação sexual na revista Folha da Serra, em Campo Grande, sul de Mato Grosso, na década de 1930, a partir de duas perspectivas: relação entre moral e ciência; e inclusão da educação sexual como disciplina escolar. Pautados nos referenciais sobre história da educação sexual e história das sensibilidades, concluímos que não se tratava de uma liberdade sexual, mas de uma nova regulação, utilizando-se dos mesmos códigos para estabelecer outra moral, pregando novos sentidos, valores e sensibilidades no que se refere ao sexo e à sexualidade. Ao abordar o tema da sexualidade, substituindo a moral religiosa pela moral científica, apresentando a educação sexual pela perspectiva racional, a revista objetivou conferir àquele rincão nacional um aspecto de moderno.RBHE2021-12-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5684910.4025/rbhe.v22.2022.e191Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e191Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e191Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e1912238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/56849/751375153156https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/56849/751375153538Copyright (c) 2022 Kenia Hilda Moreira (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoreira, Kenia Hilda2022-07-21T13:52:59Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/56849Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-07-21T13:52:59Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Sex education in the national corner
Educación sexual en el rincón nacional
Educação sexual no rincão nacional
title Sex education in the national corner
spellingShingle Sex education in the national corner
Moreira, Kenia Hilda
history of education
history of education of the senses and sensibilities
sexuality
historia de la educación
historia de la educación de los sentidos y sensibilidades
sexualidad
história da educação
história da educação dos sentidos e sensibilidades
sexualidade
title_short Sex education in the national corner
title_full Sex education in the national corner
title_fullStr Sex education in the national corner
title_full_unstemmed Sex education in the national corner
title_sort Sex education in the national corner
author Moreira, Kenia Hilda
author_facet Moreira, Kenia Hilda
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira, Kenia Hilda
dc.subject.por.fl_str_mv history of education
history of education of the senses and sensibilities
sexuality
historia de la educación
historia de la educación de los sentidos y sensibilidades
sexualidad
história da educação
história da educação dos sentidos e sensibilidades
sexualidade
topic history of education
history of education of the senses and sensibilities
sexuality
historia de la educación
historia de la educación de los sentidos y sensibilidades
sexualidad
história da educação
história da educação dos sentidos e sensibilidades
sexualidade
description We questioned the topic of Sex Education in Folha da Serra magazine, in Campo Grande, south of Mato Grosso, in the 1930s, from two perspectives: the relationship between morals and science; and the inclusion of Sex Education as a school subject. Based on the references about History of Sex Education and History of Sensitivities, we concluded that: it was not a question of sexual freedom, but of a new regulation, using the same codes to establish another morality, preaching new meanings, values and sensitivities in relation to sex and sexuality. When approaching the topic of sexuality, replacing religious morality with scientific morality, presenting sexual education in a rational perspective, the magazine aimed to give that national corner a modern aspect
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/56849
10.4025/rbhe.v22.2022.e191
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/56849
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v22.2022.e191
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/56849/751375153156
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/56849/751375153538
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Kenia Hilda Moreira (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Kenia Hilda Moreira (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e191
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e191
Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e191
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532697980928