The black students of the Escola Doméstica de Nossa Senhora do Amparo (1889-1910)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chiozzini, Daniel Ferraz
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Leal, Luciana Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61597
Resumo: This text is part of an investigation into the process of schooling black girls at the Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo, in Petrópolis, between 1889 and 1910, which aimed to support and instruct the orphaned girls. Eleven students identified as black in the school's documentation, consisting of an enrollment book, parish registers and grade sheets were investigated. We sought to investigate whether there was any differentiation in the educational practices offered to them and the path taken from entering school to leaving school. To understand the meaning of the color category, the research dialogued with Mattos (2013) and Muller (2008a, 2008b).
id RBHE-1_3bd413a4d7e808a5c04be87f57ed24ee
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/61597
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The black students of the Escola Doméstica de Nossa Senhora do Amparo (1889-1910)Las alumnas negras de la Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo (1889-1910)As alunas negras da Escola Doméstica de Nossa Senhora do Amparo (1889-1910)History of Educationblack populationswomen's historyEscola Doméstica Nossa Senhora do AmparoHistoria de la Educaciónpoblaciones negrasHistoria de las MujeresEscola Doméstica Nossa Senhora do AmparoHistória da Educaçãopopulações negrasHistória da MulheresEscola Doméstica Nossa Senhora do AmparoThis text is part of an investigation into the process of schooling black girls at the Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo, in Petrópolis, between 1889 and 1910, which aimed to support and instruct the orphaned girls. Eleven students identified as black in the school's documentation, consisting of an enrollment book, parish registers and grade sheets were investigated. We sought to investigate whether there was any differentiation in the educational practices offered to them and the path taken from entering school to leaving school. To understand the meaning of the color category, the research dialogued with Mattos (2013) and Muller (2008a, 2008b).Este texto es parte de una investigación sobre el proceso de escolarización de niñas negras en la Escuela Doméstica Nossa Senhora do Amparo, en Petrópolis, entre 1889 y 1910, que tuvo como objetivo apoyar e instruir a niñas huérfanas. Se investigaron once estudiantes identificados como negros en la documentación de la escuela, que consta de un libro de matrícula, registros parroquiales y hojas de calificaciones. Buscamos investigar si hubo alguna diferenciación en las prácticas educativas que se les ofrecen y en el camino recorrido desde el ingreso hasta el egreso de la escuela. Para comprender el significado de la categoría color, la investigación dialogó con Mattos (2013) y Muller (2008a, 2008b).O presente texto é parte de uma investigação acerca do processo de escolarização de meninas pretas e pardas na Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo, em Petrópolis, entre os anos de 1889 e 1910, instituição que tinha como objetivo amparar e instruir meninas órfãs. Foram investigadas onze alunas identificadas como pretas ou pardas na documentação da escola, constituída por livro de matrícula, registros paroquiais e os boletins de notas. Buscou-se investigar se havia alguma diferenciação nas práticas educativas oferecidas a elas e a trajetória percorrida do ingresso até a saída da escola. Para compreender o sentido da categoria cor, a pesquisa dialogou com Mattos (2013) e Muller (2008a, 2008b)RBHE2022-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/6159710.4025/rbhe.v22.2022.e213Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e213Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e213Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2132238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61597/751375154433Copyright (c) 2022 Daniel Ferraz Chiozzini, Luciana Silva Leal (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessChiozzini, Daniel FerrazLeal, Luciana Silva2022-10-13T16:41:41Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/61597Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-10-13T16:41:41Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The black students of the Escola Doméstica de Nossa Senhora do Amparo (1889-1910)
Las alumnas negras de la Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo (1889-1910)
As alunas negras da Escola Doméstica de Nossa Senhora do Amparo (1889-1910)
title The black students of the Escola Doméstica de Nossa Senhora do Amparo (1889-1910)
spellingShingle The black students of the Escola Doméstica de Nossa Senhora do Amparo (1889-1910)
Chiozzini, Daniel Ferraz
History of Education
black populations
women's history
Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo
Historia de la Educación
poblaciones negras
Historia de las Mujeres
Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo
História da Educação
populações negras
História da Mulheres
Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo
title_short The black students of the Escola Doméstica de Nossa Senhora do Amparo (1889-1910)
title_full The black students of the Escola Doméstica de Nossa Senhora do Amparo (1889-1910)
title_fullStr The black students of the Escola Doméstica de Nossa Senhora do Amparo (1889-1910)
title_full_unstemmed The black students of the Escola Doméstica de Nossa Senhora do Amparo (1889-1910)
title_sort The black students of the Escola Doméstica de Nossa Senhora do Amparo (1889-1910)
author Chiozzini, Daniel Ferraz
author_facet Chiozzini, Daniel Ferraz
Leal, Luciana Silva
author_role author
author2 Leal, Luciana Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Chiozzini, Daniel Ferraz
Leal, Luciana Silva
dc.subject.por.fl_str_mv History of Education
black populations
women's history
Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo
Historia de la Educación
poblaciones negras
Historia de las Mujeres
Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo
História da Educação
populações negras
História da Mulheres
Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo
topic History of Education
black populations
women's history
Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo
Historia de la Educación
poblaciones negras
Historia de las Mujeres
Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo
História da Educação
populações negras
História da Mulheres
Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo
description This text is part of an investigation into the process of schooling black girls at the Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo, in Petrópolis, between 1889 and 1910, which aimed to support and instruct the orphaned girls. Eleven students identified as black in the school's documentation, consisting of an enrollment book, parish registers and grade sheets were investigated. We sought to investigate whether there was any differentiation in the educational practices offered to them and the path taken from entering school to leaving school. To understand the meaning of the color category, the research dialogued with Mattos (2013) and Muller (2008a, 2008b).
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61597
10.4025/rbhe.v22.2022.e213
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61597
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v22.2022.e213
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61597/751375154433
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Daniel Ferraz Chiozzini, Luciana Silva Leal (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Daniel Ferraz Chiozzini, Luciana Silva Leal (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e213
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e213
Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e213
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532805984256