The black students of the Escola Doméstica de Nossa Senhora do Amparo (1889-1910)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61597 |
Resumo: | This text is part of an investigation into the process of schooling black girls at the Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo, in Petrópolis, between 1889 and 1910, which aimed to support and instruct the orphaned girls. Eleven students identified as black in the school's documentation, consisting of an enrollment book, parish registers and grade sheets were investigated. We sought to investigate whether there was any differentiation in the educational practices offered to them and the path taken from entering school to leaving school. To understand the meaning of the color category, the research dialogued with Mattos (2013) and Muller (2008a, 2008b). |
id |
RBHE-1_3bd413a4d7e808a5c04be87f57ed24ee |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/61597 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The black students of the Escola Doméstica de Nossa Senhora do Amparo (1889-1910)Las alumnas negras de la Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo (1889-1910)As alunas negras da Escola Doméstica de Nossa Senhora do Amparo (1889-1910)History of Educationblack populationswomen's historyEscola Doméstica Nossa Senhora do AmparoHistoria de la Educaciónpoblaciones negrasHistoria de las MujeresEscola Doméstica Nossa Senhora do AmparoHistória da Educaçãopopulações negrasHistória da MulheresEscola Doméstica Nossa Senhora do AmparoThis text is part of an investigation into the process of schooling black girls at the Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo, in Petrópolis, between 1889 and 1910, which aimed to support and instruct the orphaned girls. Eleven students identified as black in the school's documentation, consisting of an enrollment book, parish registers and grade sheets were investigated. We sought to investigate whether there was any differentiation in the educational practices offered to them and the path taken from entering school to leaving school. To understand the meaning of the color category, the research dialogued with Mattos (2013) and Muller (2008a, 2008b).Este texto es parte de una investigación sobre el proceso de escolarización de niñas negras en la Escuela Doméstica Nossa Senhora do Amparo, en Petrópolis, entre 1889 y 1910, que tuvo como objetivo apoyar e instruir a niñas huérfanas. Se investigaron once estudiantes identificados como negros en la documentación de la escuela, que consta de un libro de matrícula, registros parroquiales y hojas de calificaciones. Buscamos investigar si hubo alguna diferenciación en las prácticas educativas que se les ofrecen y en el camino recorrido desde el ingreso hasta el egreso de la escuela. Para comprender el significado de la categoría color, la investigación dialogó con Mattos (2013) y Muller (2008a, 2008b).O presente texto é parte de uma investigação acerca do processo de escolarização de meninas pretas e pardas na Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo, em Petrópolis, entre os anos de 1889 e 1910, instituição que tinha como objetivo amparar e instruir meninas órfãs. Foram investigadas onze alunas identificadas como pretas ou pardas na documentação da escola, constituída por livro de matrícula, registros paroquiais e os boletins de notas. Buscou-se investigar se havia alguma diferenciação nas práticas educativas oferecidas a elas e a trajetória percorrida do ingresso até a saída da escola. Para compreender o sentido da categoria cor, a pesquisa dialogou com Mattos (2013) e Muller (2008a, 2008b)RBHE2022-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/6159710.4025/rbhe.v22.2022.e213Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e213Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e213Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2132238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61597/751375154433Copyright (c) 2022 Daniel Ferraz Chiozzini, Luciana Silva Leal (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessChiozzini, Daniel FerrazLeal, Luciana Silva2022-10-13T16:41:41Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/61597Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-10-13T16:41:41Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The black students of the Escola Doméstica de Nossa Senhora do Amparo (1889-1910) Las alumnas negras de la Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo (1889-1910) As alunas negras da Escola Doméstica de Nossa Senhora do Amparo (1889-1910) |
title |
The black students of the Escola Doméstica de Nossa Senhora do Amparo (1889-1910) |
spellingShingle |
The black students of the Escola Doméstica de Nossa Senhora do Amparo (1889-1910) Chiozzini, Daniel Ferraz History of Education black populations women's history Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo Historia de la Educación poblaciones negras Historia de las Mujeres Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo História da Educação populações negras História da Mulheres Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo |
title_short |
The black students of the Escola Doméstica de Nossa Senhora do Amparo (1889-1910) |
title_full |
The black students of the Escola Doméstica de Nossa Senhora do Amparo (1889-1910) |
title_fullStr |
The black students of the Escola Doméstica de Nossa Senhora do Amparo (1889-1910) |
title_full_unstemmed |
The black students of the Escola Doméstica de Nossa Senhora do Amparo (1889-1910) |
title_sort |
The black students of the Escola Doméstica de Nossa Senhora do Amparo (1889-1910) |
author |
Chiozzini, Daniel Ferraz |
author_facet |
Chiozzini, Daniel Ferraz Leal, Luciana Silva |
author_role |
author |
author2 |
Leal, Luciana Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chiozzini, Daniel Ferraz Leal, Luciana Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History of Education black populations women's history Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo Historia de la Educación poblaciones negras Historia de las Mujeres Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo História da Educação populações negras História da Mulheres Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo |
topic |
History of Education black populations women's history Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo Historia de la Educación poblaciones negras Historia de las Mujeres Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo História da Educação populações negras História da Mulheres Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo |
description |
This text is part of an investigation into the process of schooling black girls at the Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo, in Petrópolis, between 1889 and 1910, which aimed to support and instruct the orphaned girls. Eleven students identified as black in the school's documentation, consisting of an enrollment book, parish registers and grade sheets were investigated. We sought to investigate whether there was any differentiation in the educational practices offered to them and the path taken from entering school to leaving school. To understand the meaning of the color category, the research dialogued with Mattos (2013) and Muller (2008a, 2008b). |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61597 10.4025/rbhe.v22.2022.e213 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61597 |
identifier_str_mv |
10.4025/rbhe.v22.2022.e213 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61597/751375154433 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Daniel Ferraz Chiozzini, Luciana Silva Leal (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Daniel Ferraz Chiozzini, Luciana Silva Leal (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e213 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e213 Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e213 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532805984256 |