The creation of the Domestic School of Nossa Senhora do Amparo for the education of women

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tavares, Micheli da Cruz Cardoso
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Vasconcelos, Maria Celi Chaves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11458
Resumo: The article is the result of research on the Domestic School of Nossa Senhora do Amparo, founded in January 1871, in the city of Petrópolis, which had as its premise to serve poor, orphaned, and underprivileged girls. The overall objective is to analyze the expectations of female confessional training for underprivileged childhood, shaped within that institution. On a more specific level, the study proposes to investigate female Catholic education and its concepts transmitted from childhood; educational pedagogical practices produced within the school; and the Catholic school material culture as a construction that manifests itself in different ways. It is historical research, whose documentary corpus is constituted, above all, by the existing collection inside the school, in an archive entitled “Sala-Museum”. Thus, the study constitutes a contribution to the history of women from the most disadvantaged sections of the population, whose records of their educational practices are still silenced.
id UECE-1_472e5bcaf4b97a78d78f83aca3250050
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/11458
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling The creation of the Domestic School of Nossa Senhora do Amparo for the education of womenLa creación de la Escuela Doméstica Nossa Senhora do Amparo para la formación de mujeres A criação da Escola Doméstica de Nossa Senhora do Amparo para a formação de mulheres Formação de MulheresEscola ConfessionalEscola DomésticaNossa Senhora do AmparoHistória da EducaçãoFormação de MulheresEducação de MulheresHistória das MulheresFormación femeninaEscuela ConfesionalEscuela DomésticaNossa Senhora do Amparowomen's trainingconfessional schooldomestic schoolNossa Senhora do AmparoWomen's TrainingConfessional SchoolDomestic SchoolNossa Senhora do AmparoThe article is the result of research on the Domestic School of Nossa Senhora do Amparo, founded in January 1871, in the city of Petrópolis, which had as its premise to serve poor, orphaned, and underprivileged girls. The overall objective is to analyze the expectations of female confessional training for underprivileged childhood, shaped within that institution. On a more specific level, the study proposes to investigate female Catholic education and its concepts transmitted from childhood; educational pedagogical practices produced within the school; and the Catholic school material culture as a construction that manifests itself in different ways. It is historical research, whose documentary corpus is constituted, above all, by the existing collection inside the school, in an archive entitled “Sala-Museum”. Thus, the study constitutes a contribution to the history of women from the most disadvantaged sections of the population, whose records of their educational practices are still silenced.El artículo es resultado de una investigación sobre la Escuela Doméstica de Nossa Senhora do Amparo, fundada en enero de 1871, en la ciudad de Petrópolis, cuya premisa era atender a niñas pobres, huérfanas y desfavorecidas. El objetivo general es analizar las expectativas de formación confesional femenina para la infancia desfavorecida, configuradas al interior de esa institución. A un nivel más específico, el estudio se propone investigar la educación católica femenina y sus conceptos transmitidos desde la infancia; prácticas pedagógicas educativas producidas dentro de la escuela; y la cultura material de la escuela católica como una construcción que se manifiesta de diferentes maneras. Se trata de una investigación histórica, cuyo corpus documental está constituido, sobre todo, por el fondo existente en el interior del colegio, en un archivo titulado “Sala-Museo”. Así, el estudio constituye un aporte a la historia de las mujeres de los sectores más desfavorecidos de la población, cuyos registros de sus prácticas educativas aún son silenciados.O artigo resulta da investigação sobre a Escola Doméstica de Nossa Senhora do Amparo, fundada em janeiro de 1871, na cidade de Petrópolis, que tinha como premissa atender a meninas pobres, órfãs e desvalidas. O objetivo geral é analisar as expectativas da formação confessional feminina para a infância desvalida, moldada no interior daquela instituição. Em um plano mais específico, o estudo propõe-se a investigar a educação feminina católica e suas concepções transmitidas desde a infância; as práticas pedagógicas educativas produzidas no interior da escola; e a cultura material escolar católica como uma construção que se manifesta de diferentes formas. Trata-se de uma pesquisa histórica, cujo corpus documental é constituído, sobretudo, pelo acervo existente no interior da escola, em um arquivo intitulado “Sala-Museu”. Assim, o estudo configura-se em uma contribuição para a história das mulheres das camadas mais desfavorecidas da população, cujos registros de suas práticas educacionais ainda se encontram silenciados.EdUECE2023-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1145810.25053/redufor.v8.e11458Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11458Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11458Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11458Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e114582448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11458/10396https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11458/10588https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11458/10719Copyright (c) 2023 Micheli da Cruz Cardoso, Maria Celi Chaves Vasconceloshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTavares, Micheli da Cruz CardosoVasconcelos, Maria Celi Chaves2024-02-26T12:31:16Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/11458Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-02-26T12:31:16Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv The creation of the Domestic School of Nossa Senhora do Amparo for the education of women
La creación de la Escuela Doméstica Nossa Senhora do Amparo para la formación de mujeres
A criação da Escola Doméstica de Nossa Senhora do Amparo para a formação de mulheres
title The creation of the Domestic School of Nossa Senhora do Amparo for the education of women
spellingShingle The creation of the Domestic School of Nossa Senhora do Amparo for the education of women
Tavares, Micheli da Cruz Cardoso
Formação de Mulheres
Escola Confessional
Escola Doméstica
Nossa Senhora do Amparo
História da Educação
Formação de Mulheres
Educação de Mulheres
História das Mulheres
Formación femenina
Escuela Confesional
Escuela Doméstica
Nossa Senhora do Amparo
women's training
confessional school
domestic school
Nossa Senhora do Amparo
Women's Training
Confessional School
Domestic School
Nossa Senhora do Amparo
title_short The creation of the Domestic School of Nossa Senhora do Amparo for the education of women
title_full The creation of the Domestic School of Nossa Senhora do Amparo for the education of women
title_fullStr The creation of the Domestic School of Nossa Senhora do Amparo for the education of women
title_full_unstemmed The creation of the Domestic School of Nossa Senhora do Amparo for the education of women
title_sort The creation of the Domestic School of Nossa Senhora do Amparo for the education of women
author Tavares, Micheli da Cruz Cardoso
author_facet Tavares, Micheli da Cruz Cardoso
Vasconcelos, Maria Celi Chaves
author_role author
author2 Vasconcelos, Maria Celi Chaves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tavares, Micheli da Cruz Cardoso
Vasconcelos, Maria Celi Chaves
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Mulheres
Escola Confessional
Escola Doméstica
Nossa Senhora do Amparo
História da Educação
Formação de Mulheres
Educação de Mulheres
História das Mulheres
Formación femenina
Escuela Confesional
Escuela Doméstica
Nossa Senhora do Amparo
women's training
confessional school
domestic school
Nossa Senhora do Amparo
Women's Training
Confessional School
Domestic School
Nossa Senhora do Amparo
topic Formação de Mulheres
Escola Confessional
Escola Doméstica
Nossa Senhora do Amparo
História da Educação
Formação de Mulheres
Educação de Mulheres
História das Mulheres
Formación femenina
Escuela Confesional
Escuela Doméstica
Nossa Senhora do Amparo
women's training
confessional school
domestic school
Nossa Senhora do Amparo
Women's Training
Confessional School
Domestic School
Nossa Senhora do Amparo
description The article is the result of research on the Domestic School of Nossa Senhora do Amparo, founded in January 1871, in the city of Petrópolis, which had as its premise to serve poor, orphaned, and underprivileged girls. The overall objective is to analyze the expectations of female confessional training for underprivileged childhood, shaped within that institution. On a more specific level, the study proposes to investigate female Catholic education and its concepts transmitted from childhood; educational pedagogical practices produced within the school; and the Catholic school material culture as a construction that manifests itself in different ways. It is historical research, whose documentary corpus is constituted, above all, by the existing collection inside the school, in an archive entitled “Sala-Museum”. Thus, the study constitutes a contribution to the history of women from the most disadvantaged sections of the population, whose records of their educational practices are still silenced.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11458
10.25053/redufor.v8.e11458
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11458
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v8.e11458
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11458/10396
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11458/10588
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11458/10719
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Micheli da Cruz Cardoso, Maria Celi Chaves Vasconcelos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Micheli da Cruz Cardoso, Maria Celi Chaves Vasconcelos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11458
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11458
Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11458
Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e11458
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329444846272512