Erasmo Pilotto’s ideas on professional training in regional teachers´ training courses
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40734 |
Resumo: | The pedagogical conceptions of Parana’s intellectualandeducatorErasmoPilotto are analyzed. His ideas helped the development of the Regional Normal Courses (1949-1951)during the period he was Secretaryof Education.Through thesecourses, he underscored Art and Culturein teachers´ education according to two fronts:the training ofteachersinvolved in daily activitiesand the trainingof educationalleadersresponsible for the planningof activities of the former.Foregrounded on Bourdieu'scontributions on trajectory and field, the changesand continuitiesof Pilotto’s educational thought during hisshift betweenteachingand public administration are identified. |
id |
RBHE-1_3e1ae2df7f3264549eb5f7715f842eb4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40734 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Erasmo Pilotto’s ideas on professional training in regional teachers´ training coursesLas concepciones educacionales de Erasmo Pilotto acerca de la formación de profesores en los cursos normales regionalesAs concepções educacionais de Erasmo Pilotto sobre a formação de professores nos cursos normais regionaisteachers’ trainingintellectualspublic instructionformación de profesoresintelectualesinstrucción públicaformação de professoresintelectuaisinstrução públicaFormação de ProfessoresIntelectuaisInstrução Pública.The pedagogical conceptions of Parana’s intellectualandeducatorErasmoPilotto are analyzed. His ideas helped the development of the Regional Normal Courses (1949-1951)during the period he was Secretaryof Education.Through thesecourses, he underscored Art and Culturein teachers´ education according to two fronts:the training ofteachersinvolved in daily activitiesand the trainingof educationalleadersresponsible for the planningof activities of the former.Foregrounded on Bourdieu'scontributions on trajectory and field, the changesand continuitiesof Pilotto’s educational thought during hisshift betweenteachingand public administration are identified.La presente investigación tiene como objetivo analizar las concepciones pedagógicas del intelectual y educador Erasmo Pilotto, que orientaron el desarrollo de los Cursos Normales Regionales (1949-1951), implantados a lo largo de su actuación como Secretario de la Educación. Por medio de esos cursos, el educador vislumbró la posibilidad de enfatizar el arte y la cultura en la formación del profesor, en dos frentes: el de los profesores involucrados en las actividades cotidianas y el de los liderazgos educacionales responsables por la planificación de la acción de los primeros. Así, apoyado en las contribuciones de Bourdieu sobre trayectoria y campo, se buscó, por medio del análisis de fuentes, identificar los cambios y las permanencias del pensamiento educacional de Pilotto a lo largo de su desplazamiento entre el magisterio y el trabajo como gestor públicoNo presente trabalho, o objetivo é analisar as concepções pedagógicas do intelectual e educador paranaense Erasmo Pilotto, as quais orientaram o desenvolvimento dos Cursos Normais Regionais (1949-1951), instituídos durante sua atuação como Secretário da Educação. Nesses cursos, o educador vislumbrou a possibilidade de enfatizar a arte e a cultura na formação do professor, em duas frentes: a dos professores envolvidos nas atividades cotidianas e a das lideranças educacionais responsáveis pelo planejamento da ação dos primeiros. Assim, com base nas contribuições de Bourdieu sobre trajetória e campo, buscou-se, por meio da análise das fontes, identificar as mudanças e as permanências do pensamento educacional de Pilotto durante seu deslocamento entre o magistério e a gestão pública.RBHE2016-09-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40734Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 333-363Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 333-363Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 333-3632238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40734/pdf_151Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Rossano2022-02-22T22:17:40Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40734Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:40Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Erasmo Pilotto’s ideas on professional training in regional teachers´ training courses Las concepciones educacionales de Erasmo Pilotto acerca de la formación de profesores en los cursos normales regionales As concepções educacionais de Erasmo Pilotto sobre a formação de professores nos cursos normais regionais |
title |
Erasmo Pilotto’s ideas on professional training in regional teachers´ training courses |
spellingShingle |
Erasmo Pilotto’s ideas on professional training in regional teachers´ training courses Silva, Rossano teachers’ training intellectuals public instruction formación de profesores intelectuales instrucción pública formação de professores intelectuais instrução pública Formação de Professores Intelectuais Instrução Pública. |
title_short |
Erasmo Pilotto’s ideas on professional training in regional teachers´ training courses |
title_full |
Erasmo Pilotto’s ideas on professional training in regional teachers´ training courses |
title_fullStr |
Erasmo Pilotto’s ideas on professional training in regional teachers´ training courses |
title_full_unstemmed |
Erasmo Pilotto’s ideas on professional training in regional teachers´ training courses |
title_sort |
Erasmo Pilotto’s ideas on professional training in regional teachers´ training courses |
author |
Silva, Rossano |
author_facet |
Silva, Rossano |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Rossano |
dc.subject.por.fl_str_mv |
teachers’ training intellectuals public instruction formación de profesores intelectuales instrucción pública formação de professores intelectuais instrução pública Formação de Professores Intelectuais Instrução Pública. |
topic |
teachers’ training intellectuals public instruction formación de profesores intelectuales instrucción pública formação de professores intelectuais instrução pública Formação de Professores Intelectuais Instrução Pública. |
description |
The pedagogical conceptions of Parana’s intellectualandeducatorErasmoPilotto are analyzed. His ideas helped the development of the Regional Normal Courses (1949-1951)during the period he was Secretaryof Education.Through thesecourses, he underscored Art and Culturein teachers´ education according to two fronts:the training ofteachersinvolved in daily activitiesand the trainingof educationalleadersresponsible for the planningof activities of the former.Foregrounded on Bourdieu'scontributions on trajectory and field, the changesand continuitiesof Pilotto’s educational thought during hisshift betweenteachingand public administration are identified. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-09-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40734 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40734 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40734/pdf_151 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 333-363 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 333-363 Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 333-363 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531240460288 |