Erasmo Pilotto’s ideas on professional training in regional teachers´ training courses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Rossano
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40734
Resumo: The pedagogical conceptions of Parana’s intellectualandeducatorErasmoPilotto are analyzed. His ideas helped the development of the Regional Normal Courses (1949-1951)during the period he was Secretaryof Education.Through thesecourses, he underscored Art and Culturein teachers´ education according to two fronts:the training ofteachersinvolved in daily activitiesand the trainingof educationalleadersresponsible for the planningof activities of the former.Foregrounded on Bourdieu'scontributions on trajectory and field, the changesand continuitiesof Pilotto’s educational thought during hisshift betweenteachingand public administration are identified.
id RBHE-1_3e1ae2df7f3264549eb5f7715f842eb4
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40734
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Erasmo Pilotto’s ideas on professional training in regional teachers´ training coursesLas concepciones educacionales de Erasmo Pilotto acerca de la formación de profesores en los cursos normales regionalesAs concepções educacionais de Erasmo Pilotto sobre a formação de professores nos cursos normais regionaisteachers’ trainingintellectualspublic instructionformación de profesoresintelectualesinstrucción públicaformação de professoresintelectuaisinstrução públicaFormação de ProfessoresIntelectuaisInstrução Pública.The pedagogical conceptions of Parana’s intellectualandeducatorErasmoPilotto are analyzed. His ideas helped the development of the Regional Normal Courses (1949-1951)during the period he was Secretaryof Education.Through thesecourses, he underscored Art and Culturein teachers´ education according to two fronts:the training ofteachersinvolved in daily activitiesand the trainingof educationalleadersresponsible for the planningof activities of the former.Foregrounded on Bourdieu'scontributions on trajectory and field, the changesand continuitiesof Pilotto’s educational thought during hisshift betweenteachingand public administration are identified.La presente investigación tiene como objetivo analizar las concepciones pedagógicas del intelectual y educador Erasmo Pilotto, que orientaron el desarrollo de los Cursos Normales Regionales (1949-1951), implantados a lo largo de su actuación como Secretario de la Educación. Por medio de esos cursos, el educador vislumbró la posibilidad de enfatizar el arte y la cultura en la formación del profesor, en dos frentes: el de los profesores involucrados en las actividades cotidianas y el de los liderazgos educacionales responsables por la planificación de la acción de los primeros. Así, apoyado en las contribuciones de Bourdieu sobre trayectoria y campo, se buscó, por medio del análisis de fuentes, identificar los cambios y las permanencias del pensamiento educacional de Pilotto a lo largo de su desplazamiento entre el magisterio y el trabajo como gestor públicoNo presente trabalho, o objetivo é analisar as concepções pedagógicas do intelectual e educador paranaense Erasmo Pilotto, as quais orientaram o desenvolvimento dos Cursos Normais Regionais (1949-1951), instituídos durante sua atuação como Secretário da Educação. Nesses cursos, o educador vislumbrou a possibilidade de enfatizar a arte e a cultura na formação do professor, em duas frentes: a dos professores envolvidos nas atividades cotidianas e a das lideranças educacionais responsáveis pelo planejamento da ação dos primeiros. Assim, com base nas contribuições de Bourdieu sobre trajetória e campo, buscou-se, por meio da análise das fontes, identificar as mudanças e as permanências do pensamento educacional de Pilotto durante seu deslocamento entre o magistério e a gestão pública.RBHE2016-09-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40734Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 333-363Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 333-363Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 333-3632238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40734/pdf_151Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Rossano2022-02-22T22:17:40Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40734Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:40Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Erasmo Pilotto’s ideas on professional training in regional teachers´ training courses
Las concepciones educacionales de Erasmo Pilotto acerca de la formación de profesores en los cursos normales regionales
As concepções educacionais de Erasmo Pilotto sobre a formação de professores nos cursos normais regionais
title Erasmo Pilotto’s ideas on professional training in regional teachers´ training courses
spellingShingle Erasmo Pilotto’s ideas on professional training in regional teachers´ training courses
Silva, Rossano
teachers’ training
intellectuals
public instruction
formación de profesores
intelectuales
instrucción pública
formação de professores
intelectuais
instrução pública
Formação de Professores
Intelectuais
Instrução Pública.
title_short Erasmo Pilotto’s ideas on professional training in regional teachers´ training courses
title_full Erasmo Pilotto’s ideas on professional training in regional teachers´ training courses
title_fullStr Erasmo Pilotto’s ideas on professional training in regional teachers´ training courses
title_full_unstemmed Erasmo Pilotto’s ideas on professional training in regional teachers´ training courses
title_sort Erasmo Pilotto’s ideas on professional training in regional teachers´ training courses
author Silva, Rossano
author_facet Silva, Rossano
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Rossano
dc.subject.por.fl_str_mv teachers’ training
intellectuals
public instruction
formación de profesores
intelectuales
instrucción pública
formação de professores
intelectuais
instrução pública
Formação de Professores
Intelectuais
Instrução Pública.
topic teachers’ training
intellectuals
public instruction
formación de profesores
intelectuales
instrucción pública
formação de professores
intelectuais
instrução pública
Formação de Professores
Intelectuais
Instrução Pública.
description The pedagogical conceptions of Parana’s intellectualandeducatorErasmoPilotto are analyzed. His ideas helped the development of the Regional Normal Courses (1949-1951)during the period he was Secretaryof Education.Through thesecourses, he underscored Art and Culturein teachers´ education according to two fronts:the training ofteachersinvolved in daily activitiesand the trainingof educationalleadersresponsible for the planningof activities of the former.Foregrounded on Bourdieu'scontributions on trajectory and field, the changesand continuitiesof Pilotto’s educational thought during hisshift betweenteachingand public administration are identified.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40734
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40734
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40734/pdf_151
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 333-363
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 333-363
Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 333-363
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531240460288