EL PROCESO DISCIPLINARIO EN LA ENSEÑANZA PÚBLICA EN PERNAMBUCO: el caso del maestro Francisco Marques da Trindade en (1889 - 1908)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tristão, Isabela Nathália Nunes
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Fabiana Sena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
Texto Completo: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18899
Resumo: This article aims to present the analysis of a disciplinary process brought against the public primary teacher Francisco Marques da Trindade, in Pernambuco, in the late nineteenth and early twentieth century. To do this, it was necessary to understand his career, his social networks and the sequence of events that followed the denunciation made by Captain Severino de Farias Albuquerque, the father of one of the teacher’s students. From a micro-historical perspective, using the method of the Indicative Paradigm (GINZBURG) and the analysis of discourse (FOUCAULT, 1971; 1986), the handwritten documents found in the codices of Public Instruction in the Public Archive Jordão Emereciano, in the city of Recife, Pernambuco, from 1889 to 1908, together with the Regulations of Public Instruction of 1888 and 1889, were analyzed. From the presented and analyzed case, it was understood that the teachers’ practices could be diverse and marked according to personal and or collective interests, as well as to the normative impositions established for the public primary teaching in Pernambuco.
id UFMA-5_be06a057512dbe0aa16dc2b67a99bc96
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18899
network_acronym_str UFMA-5
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
repository_id_str
spelling EL PROCESO DISCIPLINARIO EN LA ENSEÑANZA PÚBLICA EN PERNAMBUCO: el caso del maestro Francisco Marques da Trindade en (1889 - 1908)THE DISCIPLINARY PROCESS IN PUBLIC TEACHING IN PERNAMBUCO: the case of the teacher Francisco Marques da Trindade in (1889 - 1908)O PROCESSO DISCIPLINAR NO MAGISTÉRIO PÚBLICO EM PERNAMBUCO: : o caso do professor Francisco Marques da Trindade em (1889 – 1908)Proceso DisciplinarioProfesorInstrucción PúblicaProcesso disciplinarProfessor Instrução PúblicaDisciplinary ProcessTeacherPublic InstructionThis article aims to present the analysis of a disciplinary process brought against the public primary teacher Francisco Marques da Trindade, in Pernambuco, in the late nineteenth and early twentieth century. To do this, it was necessary to understand his career, his social networks and the sequence of events that followed the denunciation made by Captain Severino de Farias Albuquerque, the father of one of the teacher’s students. From a micro-historical perspective, using the method of the Indicative Paradigm (GINZBURG) and the analysis of discourse (FOUCAULT, 1971; 1986), the handwritten documents found in the codices of Public Instruction in the Public Archive Jordão Emereciano, in the city of Recife, Pernambuco, from 1889 to 1908, together with the Regulations of Public Instruction of 1888 and 1889, were analyzed. From the presented and analyzed case, it was understood that the teachers’ practices could be diverse and marked according to personal and or collective interests, as well as to the normative impositions established for the public primary teaching in Pernambuco.Este estudo tem como objetivo analisar um processo disciplinar que foi instaurado contra o Professor Francisco Marques da Trindade, docente da Instrução Pública em Pernambuco, no final do século XIX e início do século XX. Para tanto, fez-se necessário compreender a trajetória desse professor, assim como as suas redes de sociabilidades e a sequência de acontecimentos que se deram a partir da denúncia – feita pelo Capitão Severino de Farias Albuquerque, pai de um dos alunos do professor. A partir de uma perspectiva micro-histórica, com a utilização do método do ‘Paradigma Indiciário’, analisamos os documentos manuscritos encontrados nos códices da Instrução Pública (IP) do Arquivo Público Jordão Emereciano (APEJE), articulando-os com as fontes disponíveis na Hemeroteca Digital do site da Biblioteca Nacional. Podemos compreender, em âmbito geral, como as práticas docentes poderiam ser diversas, e balizadas de acordo com interesses pessoais e/ ou coletivos, assim como as imposições normativas eram estabelecidas para docentes públicos primários em Pernambuco.Este artículo tiene como objetivo presentar el análisis de un proceso disciplinario incoado contra el maestro público de enseñanza primaria Francisco Marques da Trindade, en Pernambuco, a finales del siglo XIX y principios del XX. Para ello, fue necesario comprender su trayectoria, así como sus redes de sociabilidad y la secuencia de acontecimientos que tuvieron lugar tras la denuncia presentada por el capitán Severino de Farias Albuquerque, padre de uno de los alumnos del profesor. Desde una perspectiva micro histórica, el método del Paradigma Indicativo (GINZBURG) y el Análisis del Discurso (FOUCAULT, 1971; 1986), se analizaron los documentos manuscritos encontrados en los códices de Instrucción Pública en el Archivo Público Jordão Emereciano, en la ciudad de Recife, Pernambuco, de 1889 a 1908, yuxtapuestos a los Reglamentos de Instrucción Pública de 1888 y 1889. A partir del caso presentado y analizado, se comprendió que las prácticas de los profesores podían ser diversas y marcadas de acuerdo con intereses personales y/o colectivos, así como también ocurría con las imposiciones normativas establecidas para la enseñanza pública primariaen Pernambuco.Universidade Federal do Maranhão2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Histórica; Biografiaapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/1889910.18764/2178-2229v29n4.2022.72Cadernos de Pesquisa; v. 29 n. 4 (2022): Inclui o dossiê "Edgar Morin nas tramas decolonial planetária"; 397-2402178-22290102-4175reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18899/11891Copyright (c) 2022 Cadernos de Pesquisahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTristão, Isabela Nathália NunesSilva, Fabiana Sena2023-01-03T17:28:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18899Revistahttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisaPUBhttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/oaicadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com2178-22290102-4175opendoar:2024-05-21T19:54:22.712444Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)true
dc.title.none.fl_str_mv EL PROCESO DISCIPLINARIO EN LA ENSEÑANZA PÚBLICA EN PERNAMBUCO: el caso del maestro Francisco Marques da Trindade en (1889 - 1908)
THE DISCIPLINARY PROCESS IN PUBLIC TEACHING IN PERNAMBUCO: the case of the teacher Francisco Marques da Trindade in (1889 - 1908)
O PROCESSO DISCIPLINAR NO MAGISTÉRIO PÚBLICO EM PERNAMBUCO: : o caso do professor Francisco Marques da Trindade em (1889 – 1908)
title EL PROCESO DISCIPLINARIO EN LA ENSEÑANZA PÚBLICA EN PERNAMBUCO: el caso del maestro Francisco Marques da Trindade en (1889 - 1908)
spellingShingle EL PROCESO DISCIPLINARIO EN LA ENSEÑANZA PÚBLICA EN PERNAMBUCO: el caso del maestro Francisco Marques da Trindade en (1889 - 1908)
Tristão, Isabela Nathália Nunes
Proceso Disciplinario
Profesor
Instrucción Pública
Processo disciplinar
Professor
Instrução Pública
Disciplinary Process
Teacher
Public Instruction
title_short EL PROCESO DISCIPLINARIO EN LA ENSEÑANZA PÚBLICA EN PERNAMBUCO: el caso del maestro Francisco Marques da Trindade en (1889 - 1908)
title_full EL PROCESO DISCIPLINARIO EN LA ENSEÑANZA PÚBLICA EN PERNAMBUCO: el caso del maestro Francisco Marques da Trindade en (1889 - 1908)
title_fullStr EL PROCESO DISCIPLINARIO EN LA ENSEÑANZA PÚBLICA EN PERNAMBUCO: el caso del maestro Francisco Marques da Trindade en (1889 - 1908)
title_full_unstemmed EL PROCESO DISCIPLINARIO EN LA ENSEÑANZA PÚBLICA EN PERNAMBUCO: el caso del maestro Francisco Marques da Trindade en (1889 - 1908)
title_sort EL PROCESO DISCIPLINARIO EN LA ENSEÑANZA PÚBLICA EN PERNAMBUCO: el caso del maestro Francisco Marques da Trindade en (1889 - 1908)
author Tristão, Isabela Nathália Nunes
author_facet Tristão, Isabela Nathália Nunes
Silva, Fabiana Sena
author_role author
author2 Silva, Fabiana Sena
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tristão, Isabela Nathália Nunes
Silva, Fabiana Sena
dc.subject.por.fl_str_mv Proceso Disciplinario
Profesor
Instrucción Pública
Processo disciplinar
Professor
Instrução Pública
Disciplinary Process
Teacher
Public Instruction
topic Proceso Disciplinario
Profesor
Instrucción Pública
Processo disciplinar
Professor
Instrução Pública
Disciplinary Process
Teacher
Public Instruction
description This article aims to present the analysis of a disciplinary process brought against the public primary teacher Francisco Marques da Trindade, in Pernambuco, in the late nineteenth and early twentieth century. To do this, it was necessary to understand his career, his social networks and the sequence of events that followed the denunciation made by Captain Severino de Farias Albuquerque, the father of one of the teacher’s students. From a micro-historical perspective, using the method of the Indicative Paradigm (GINZBURG) and the analysis of discourse (FOUCAULT, 1971; 1986), the handwritten documents found in the codices of Public Instruction in the Public Archive Jordão Emereciano, in the city of Recife, Pernambuco, from 1889 to 1908, together with the Regulations of Public Instruction of 1888 and 1889, were analyzed. From the presented and analyzed case, it was understood that the teachers’ practices could be diverse and marked according to personal and or collective interests, as well as to the normative impositions established for the public primary teaching in Pernambuco.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica; Biografia
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18899
10.18764/2178-2229v29n4.2022.72
url http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18899
identifier_str_mv 10.18764/2178-2229v29n4.2022.72
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18899/11891
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Cadernos de Pesquisa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Cadernos de Pesquisa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; v. 29 n. 4 (2022): Inclui o dossiê "Edgar Morin nas tramas decolonial planetária"; 397-240
2178-2229
0102-4175
reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron:UFMA
instname_str Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron_str UFMA
institution UFMA
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
repository.mail.fl_str_mv cadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com
_version_ 1799874881750302720