EL PROCESO DISCIPLINARIO EN LA ENSEÑANZA PÚBLICA EN PERNAMBUCO: el caso del maestro Francisco Marques da Trindade en (1889 - 1908)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
Texto Completo: | http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18899 |
Resumo: | This article aims to present the analysis of a disciplinary process brought against the public primary teacher Francisco Marques da Trindade, in Pernambuco, in the late nineteenth and early twentieth century. To do this, it was necessary to understand his career, his social networks and the sequence of events that followed the denunciation made by Captain Severino de Farias Albuquerque, the father of one of the teacher’s students. From a micro-historical perspective, using the method of the Indicative Paradigm (GINZBURG) and the analysis of discourse (FOUCAULT, 1971; 1986), the handwritten documents found in the codices of Public Instruction in the Public Archive Jordão Emereciano, in the city of Recife, Pernambuco, from 1889 to 1908, together with the Regulations of Public Instruction of 1888 and 1889, were analyzed. From the presented and analyzed case, it was understood that the teachers’ practices could be diverse and marked according to personal and or collective interests, as well as to the normative impositions established for the public primary teaching in Pernambuco. |
id |
UFMA-5_be06a057512dbe0aa16dc2b67a99bc96 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18899 |
network_acronym_str |
UFMA-5 |
network_name_str |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
EL PROCESO DISCIPLINARIO EN LA ENSEÑANZA PÚBLICA EN PERNAMBUCO: el caso del maestro Francisco Marques da Trindade en (1889 - 1908)THE DISCIPLINARY PROCESS IN PUBLIC TEACHING IN PERNAMBUCO: the case of the teacher Francisco Marques da Trindade in (1889 - 1908)O PROCESSO DISCIPLINAR NO MAGISTÉRIO PÚBLICO EM PERNAMBUCO: : o caso do professor Francisco Marques da Trindade em (1889 – 1908)Proceso DisciplinarioProfesorInstrucción PúblicaProcesso disciplinarProfessor Instrução PúblicaDisciplinary ProcessTeacherPublic InstructionThis article aims to present the analysis of a disciplinary process brought against the public primary teacher Francisco Marques da Trindade, in Pernambuco, in the late nineteenth and early twentieth century. To do this, it was necessary to understand his career, his social networks and the sequence of events that followed the denunciation made by Captain Severino de Farias Albuquerque, the father of one of the teacher’s students. From a micro-historical perspective, using the method of the Indicative Paradigm (GINZBURG) and the analysis of discourse (FOUCAULT, 1971; 1986), the handwritten documents found in the codices of Public Instruction in the Public Archive Jordão Emereciano, in the city of Recife, Pernambuco, from 1889 to 1908, together with the Regulations of Public Instruction of 1888 and 1889, were analyzed. From the presented and analyzed case, it was understood that the teachers’ practices could be diverse and marked according to personal and or collective interests, as well as to the normative impositions established for the public primary teaching in Pernambuco.Este estudo tem como objetivo analisar um processo disciplinar que foi instaurado contra o Professor Francisco Marques da Trindade, docente da Instrução Pública em Pernambuco, no final do século XIX e início do século XX. Para tanto, fez-se necessário compreender a trajetória desse professor, assim como as suas redes de sociabilidades e a sequência de acontecimentos que se deram a partir da denúncia – feita pelo Capitão Severino de Farias Albuquerque, pai de um dos alunos do professor. A partir de uma perspectiva micro-histórica, com a utilização do método do ‘Paradigma Indiciário’, analisamos os documentos manuscritos encontrados nos códices da Instrução Pública (IP) do Arquivo Público Jordão Emereciano (APEJE), articulando-os com as fontes disponíveis na Hemeroteca Digital do site da Biblioteca Nacional. Podemos compreender, em âmbito geral, como as práticas docentes poderiam ser diversas, e balizadas de acordo com interesses pessoais e/ ou coletivos, assim como as imposições normativas eram estabelecidas para docentes públicos primários em Pernambuco.Este artículo tiene como objetivo presentar el análisis de un proceso disciplinario incoado contra el maestro público de enseñanza primaria Francisco Marques da Trindade, en Pernambuco, a finales del siglo XIX y principios del XX. Para ello, fue necesario comprender su trayectoria, así como sus redes de sociabilidad y la secuencia de acontecimientos que tuvieron lugar tras la denuncia presentada por el capitán Severino de Farias Albuquerque, padre de uno de los alumnos del profesor. Desde una perspectiva micro histórica, el método del Paradigma Indicativo (GINZBURG) y el Análisis del Discurso (FOUCAULT, 1971; 1986), se analizaron los documentos manuscritos encontrados en los códices de Instrucción Pública en el Archivo Público Jordão Emereciano, en la ciudad de Recife, Pernambuco, de 1889 a 1908, yuxtapuestos a los Reglamentos de Instrucción Pública de 1888 y 1889. A partir del caso presentado y analizado, se comprendió que las prácticas de los profesores podían ser diversas y marcadas de acuerdo con intereses personales y/o colectivos, así como también ocurría con las imposiciones normativas establecidas para la enseñanza pública primariaen Pernambuco.Universidade Federal do Maranhão2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Histórica; Biografiaapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/1889910.18764/2178-2229v29n4.2022.72Cadernos de Pesquisa; v. 29 n. 4 (2022): Inclui o dossiê "Edgar Morin nas tramas decolonial planetária"; 397-2402178-22290102-4175reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18899/11891Copyright (c) 2022 Cadernos de Pesquisahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTristão, Isabela Nathália NunesSilva, Fabiana Sena2023-01-03T17:28:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18899Revistahttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisaPUBhttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/oaicadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com2178-22290102-4175opendoar:2024-05-21T19:54:22.712444Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
EL PROCESO DISCIPLINARIO EN LA ENSEÑANZA PÚBLICA EN PERNAMBUCO: el caso del maestro Francisco Marques da Trindade en (1889 - 1908) THE DISCIPLINARY PROCESS IN PUBLIC TEACHING IN PERNAMBUCO: the case of the teacher Francisco Marques da Trindade in (1889 - 1908) O PROCESSO DISCIPLINAR NO MAGISTÉRIO PÚBLICO EM PERNAMBUCO: : o caso do professor Francisco Marques da Trindade em (1889 – 1908) |
title |
EL PROCESO DISCIPLINARIO EN LA ENSEÑANZA PÚBLICA EN PERNAMBUCO: el caso del maestro Francisco Marques da Trindade en (1889 - 1908) |
spellingShingle |
EL PROCESO DISCIPLINARIO EN LA ENSEÑANZA PÚBLICA EN PERNAMBUCO: el caso del maestro Francisco Marques da Trindade en (1889 - 1908) Tristão, Isabela Nathália Nunes Proceso Disciplinario Profesor Instrucción Pública Processo disciplinar Professor Instrução Pública Disciplinary Process Teacher Public Instruction |
title_short |
EL PROCESO DISCIPLINARIO EN LA ENSEÑANZA PÚBLICA EN PERNAMBUCO: el caso del maestro Francisco Marques da Trindade en (1889 - 1908) |
title_full |
EL PROCESO DISCIPLINARIO EN LA ENSEÑANZA PÚBLICA EN PERNAMBUCO: el caso del maestro Francisco Marques da Trindade en (1889 - 1908) |
title_fullStr |
EL PROCESO DISCIPLINARIO EN LA ENSEÑANZA PÚBLICA EN PERNAMBUCO: el caso del maestro Francisco Marques da Trindade en (1889 - 1908) |
title_full_unstemmed |
EL PROCESO DISCIPLINARIO EN LA ENSEÑANZA PÚBLICA EN PERNAMBUCO: el caso del maestro Francisco Marques da Trindade en (1889 - 1908) |
title_sort |
EL PROCESO DISCIPLINARIO EN LA ENSEÑANZA PÚBLICA EN PERNAMBUCO: el caso del maestro Francisco Marques da Trindade en (1889 - 1908) |
author |
Tristão, Isabela Nathália Nunes |
author_facet |
Tristão, Isabela Nathália Nunes Silva, Fabiana Sena |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Fabiana Sena |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tristão, Isabela Nathália Nunes Silva, Fabiana Sena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Proceso Disciplinario Profesor Instrucción Pública Processo disciplinar Professor Instrução Pública Disciplinary Process Teacher Public Instruction |
topic |
Proceso Disciplinario Profesor Instrucción Pública Processo disciplinar Professor Instrução Pública Disciplinary Process Teacher Public Instruction |
description |
This article aims to present the analysis of a disciplinary process brought against the public primary teacher Francisco Marques da Trindade, in Pernambuco, in the late nineteenth and early twentieth century. To do this, it was necessary to understand his career, his social networks and the sequence of events that followed the denunciation made by Captain Severino de Farias Albuquerque, the father of one of the teacher’s students. From a micro-historical perspective, using the method of the Indicative Paradigm (GINZBURG) and the analysis of discourse (FOUCAULT, 1971; 1986), the handwritten documents found in the codices of Public Instruction in the Public Archive Jordão Emereciano, in the city of Recife, Pernambuco, from 1889 to 1908, together with the Regulations of Public Instruction of 1888 and 1889, were analyzed. From the presented and analyzed case, it was understood that the teachers’ practices could be diverse and marked according to personal and or collective interests, as well as to the normative impositions established for the public primary teaching in Pernambuco. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Histórica; Biografia |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18899 10.18764/2178-2229v29n4.2022.72 |
url |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18899 |
identifier_str_mv |
10.18764/2178-2229v29n4.2022.72 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18899/11891 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Cadernos de Pesquisa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Cadernos de Pesquisa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa; v. 29 n. 4 (2022): Inclui o dossiê "Edgar Morin nas tramas decolonial planetária"; 397-240 2178-2229 0102-4175 reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA) instacron:UFMA |
instname_str |
Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
instacron_str |
UFMA |
institution |
UFMA |
reponame_str |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
collection |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com |
_version_ |
1799874881750302720 |