Neither a waste of time nor a trojan horse: a criticism to theoretical and methodological conceptions in research on indigenous school education in Mato Grosso and Mato Grosso do Sul (1995-2001)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38563 |
Resumo: | Formal schooling of Indians has occurred in Brazil for almost one century, but great part of the History of Schooling in the settlements has not been written yet. Few scholars dedicate themselves to the processes of formal schooling involving the Indians, carried out by offi cial Indian organisms, religious missions and other institutions throughout the 20th century. The aim of this article is to present a synthesis of the fi rst results of a broad study carried out about the History of Indian Schooling in Brazil, focusing the Midwest, especially Mato Grosso and Mato Grosso do Sul. |
id |
RBHE-1_3f07e5a8e3b582d856762d9ecdba948a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38563 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Neither a waste of time nor a trojan horse: a criticism to theoretical and methodological conceptions in research on indigenous school education in Mato Grosso and Mato Grosso do Sul (1995-2001)Nem “programa de índio”, nem “presente de grego”: uma crítica a concepções teórico-metodológicas em pesquisas sobre educação escolar indígena, em Mato Grosso e Mato Grosso do Sul (1995-2001)HistoryIndian SchoolingMato GrossoMato Grosso do SulHistóriaEducação Escolar IndígenaMato GrossoMato Grosso do SulFormal schooling of Indians has occurred in Brazil for almost one century, but great part of the History of Schooling in the settlements has not been written yet. Few scholars dedicate themselves to the processes of formal schooling involving the Indians, carried out by offi cial Indian organisms, religious missions and other institutions throughout the 20th century. The aim of this article is to present a synthesis of the fi rst results of a broad study carried out about the History of Indian Schooling in Brazil, focusing the Midwest, especially Mato Grosso and Mato Grosso do Sul. A escolarização formal de indígenas ocorre no Brasil há quase um século, mas grande parte da história da educação escolar nas aldeias ainda está por ser escrita. Ainda são poucos os estudiosos que se debruçam sobre os processos de educação formal realizados junto aos índios pelo órgão indigenista ofi cial, missões religiosas e outras instituições ao longo do século XX. O objetivo do artigo é apresentar, sinteticamente, os primeiros resultados de um amplo estudo empreendido pelos autores sobre a história da educação escolar indígena no Brasil, com ênfase na Região Centro-Oeste, particularmente Mato Grosso e Mato Grosso do Sul. RBHE2012-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38563Revista Brasileira de História da Educação; Vol 9 No 1 [19] (2009): Janeiro/AbrilRevista Brasileira de História da Educação; Vol. 9 Núm. 1 [19] (2009): Janeiro/AbrilRevista Brasileira de História da Educação; v. 9 n. 1 [19] (2009): Janeiro/Abril2238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38563/20094Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMaciel, Léia Teixeira LacerdaSilva, Giovani José da2022-02-22T22:20:50Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38563Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:50Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Neither a waste of time nor a trojan horse: a criticism to theoretical and methodological conceptions in research on indigenous school education in Mato Grosso and Mato Grosso do Sul (1995-2001) Nem “programa de índio”, nem “presente de grego”: uma crítica a concepções teórico-metodológicas em pesquisas sobre educação escolar indígena, em Mato Grosso e Mato Grosso do Sul (1995-2001) |
title |
Neither a waste of time nor a trojan horse: a criticism to theoretical and methodological conceptions in research on indigenous school education in Mato Grosso and Mato Grosso do Sul (1995-2001) |
spellingShingle |
Neither a waste of time nor a trojan horse: a criticism to theoretical and methodological conceptions in research on indigenous school education in Mato Grosso and Mato Grosso do Sul (1995-2001) Maciel, Léia Teixeira Lacerda History Indian Schooling Mato Grosso Mato Grosso do Sul História Educação Escolar Indígena Mato Grosso Mato Grosso do Sul |
title_short |
Neither a waste of time nor a trojan horse: a criticism to theoretical and methodological conceptions in research on indigenous school education in Mato Grosso and Mato Grosso do Sul (1995-2001) |
title_full |
Neither a waste of time nor a trojan horse: a criticism to theoretical and methodological conceptions in research on indigenous school education in Mato Grosso and Mato Grosso do Sul (1995-2001) |
title_fullStr |
Neither a waste of time nor a trojan horse: a criticism to theoretical and methodological conceptions in research on indigenous school education in Mato Grosso and Mato Grosso do Sul (1995-2001) |
title_full_unstemmed |
Neither a waste of time nor a trojan horse: a criticism to theoretical and methodological conceptions in research on indigenous school education in Mato Grosso and Mato Grosso do Sul (1995-2001) |
title_sort |
Neither a waste of time nor a trojan horse: a criticism to theoretical and methodological conceptions in research on indigenous school education in Mato Grosso and Mato Grosso do Sul (1995-2001) |
author |
Maciel, Léia Teixeira Lacerda |
author_facet |
Maciel, Léia Teixeira Lacerda Silva, Giovani José da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Giovani José da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maciel, Léia Teixeira Lacerda Silva, Giovani José da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History Indian Schooling Mato Grosso Mato Grosso do Sul História Educação Escolar Indígena Mato Grosso Mato Grosso do Sul |
topic |
History Indian Schooling Mato Grosso Mato Grosso do Sul História Educação Escolar Indígena Mato Grosso Mato Grosso do Sul |
description |
Formal schooling of Indians has occurred in Brazil for almost one century, but great part of the History of Schooling in the settlements has not been written yet. Few scholars dedicate themselves to the processes of formal schooling involving the Indians, carried out by offi cial Indian organisms, religious missions and other institutions throughout the 20th century. The aim of this article is to present a synthesis of the fi rst results of a broad study carried out about the History of Indian Schooling in Brazil, focusing the Midwest, especially Mato Grosso and Mato Grosso do Sul. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38563 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38563 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38563/20094 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 9 No 1 [19] (2009): Janeiro/Abril Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 9 Núm. 1 [19] (2009): Janeiro/Abril Revista Brasileira de História da Educação; v. 9 n. 1 [19] (2009): Janeiro/Abril 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126529541767168 |