Neither a waste of time nor a trojan horse: a criticism to theoretical and methodological conceptions in research on indigenous school education in Mato Grosso and Mato Grosso do Sul (1995-2001)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maciel, Léia Teixeira Lacerda
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Silva, Giovani José da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38563
Resumo: Formal schooling of Indians has occurred in Brazil for almost one century, but great part of the History of Schooling in the settlements has not been written yet. Few scholars dedicate themselves to the processes of formal schooling involving the Indians, carried out by offi cial Indian organisms, religious missions and other institutions throughout the 20th century. The aim of this article is to present a synthesis of the fi rst results of a broad study carried out about the History of Indian Schooling in Brazil, focusing the Midwest, especially Mato Grosso and Mato Grosso do Sul. 
id RBHE-1_3f07e5a8e3b582d856762d9ecdba948a
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38563
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Neither a waste of time nor a trojan horse: a criticism to theoretical and methodological conceptions in research on indigenous school education in Mato Grosso and Mato Grosso do Sul (1995-2001)Nem “programa de índio”, nem “presente de grego”: uma crítica a concepções teórico-metodológicas em pesquisas sobre educação escolar indígena, em Mato Grosso e Mato Grosso do Sul (1995-2001)HistoryIndian SchoolingMato GrossoMato Grosso do SulHistóriaEducação Escolar IndígenaMato GrossoMato Grosso do SulFormal schooling of Indians has occurred in Brazil for almost one century, but great part of the History of Schooling in the settlements has not been written yet. Few scholars dedicate themselves to the processes of formal schooling involving the Indians, carried out by offi cial Indian organisms, religious missions and other institutions throughout the 20th century. The aim of this article is to present a synthesis of the fi rst results of a broad study carried out about the History of Indian Schooling in Brazil, focusing the Midwest, especially Mato Grosso and Mato Grosso do Sul. A escolarização formal de indígenas ocorre no Brasil há quase um século, mas grande parte da história da educação escolar nas aldeias ainda está por ser escrita. Ainda são poucos os estudiosos que se debruçam sobre os processos de educação formal realizados junto aos índios pelo órgão indigenista ofi cial, missões religiosas e outras instituições ao longo do século XX. O objetivo do artigo é apresentar, sinteticamente, os primeiros resultados de um amplo estudo empreendido pelos autores sobre a história da educação escolar indígena no Brasil, com ênfase na Região Centro-Oeste, particularmente Mato Grosso e Mato Grosso do Sul. RBHE2012-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38563Revista Brasileira de História da Educação; Vol 9 No 1 [19] (2009): Janeiro/AbrilRevista Brasileira de História da Educação; Vol. 9 Núm. 1 [19] (2009): Janeiro/AbrilRevista Brasileira de História da Educação; v. 9 n. 1 [19] (2009): Janeiro/Abril2238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38563/20094Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMaciel, Léia Teixeira LacerdaSilva, Giovani José da2022-02-22T22:20:50Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38563Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:50Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Neither a waste of time nor a trojan horse: a criticism to theoretical and methodological conceptions in research on indigenous school education in Mato Grosso and Mato Grosso do Sul (1995-2001)
Nem “programa de índio”, nem “presente de grego”: uma crítica a concepções teórico-metodológicas em pesquisas sobre educação escolar indígena, em Mato Grosso e Mato Grosso do Sul (1995-2001)
title Neither a waste of time nor a trojan horse: a criticism to theoretical and methodological conceptions in research on indigenous school education in Mato Grosso and Mato Grosso do Sul (1995-2001)
spellingShingle Neither a waste of time nor a trojan horse: a criticism to theoretical and methodological conceptions in research on indigenous school education in Mato Grosso and Mato Grosso do Sul (1995-2001)
Maciel, Léia Teixeira Lacerda
History
Indian Schooling
Mato Grosso
Mato Grosso do Sul
História
Educação Escolar Indígena
Mato Grosso
Mato Grosso do Sul
title_short Neither a waste of time nor a trojan horse: a criticism to theoretical and methodological conceptions in research on indigenous school education in Mato Grosso and Mato Grosso do Sul (1995-2001)
title_full Neither a waste of time nor a trojan horse: a criticism to theoretical and methodological conceptions in research on indigenous school education in Mato Grosso and Mato Grosso do Sul (1995-2001)
title_fullStr Neither a waste of time nor a trojan horse: a criticism to theoretical and methodological conceptions in research on indigenous school education in Mato Grosso and Mato Grosso do Sul (1995-2001)
title_full_unstemmed Neither a waste of time nor a trojan horse: a criticism to theoretical and methodological conceptions in research on indigenous school education in Mato Grosso and Mato Grosso do Sul (1995-2001)
title_sort Neither a waste of time nor a trojan horse: a criticism to theoretical and methodological conceptions in research on indigenous school education in Mato Grosso and Mato Grosso do Sul (1995-2001)
author Maciel, Léia Teixeira Lacerda
author_facet Maciel, Léia Teixeira Lacerda
Silva, Giovani José da
author_role author
author2 Silva, Giovani José da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maciel, Léia Teixeira Lacerda
Silva, Giovani José da
dc.subject.por.fl_str_mv History
Indian Schooling
Mato Grosso
Mato Grosso do Sul
História
Educação Escolar Indígena
Mato Grosso
Mato Grosso do Sul
topic History
Indian Schooling
Mato Grosso
Mato Grosso do Sul
História
Educação Escolar Indígena
Mato Grosso
Mato Grosso do Sul
description Formal schooling of Indians has occurred in Brazil for almost one century, but great part of the History of Schooling in the settlements has not been written yet. Few scholars dedicate themselves to the processes of formal schooling involving the Indians, carried out by offi cial Indian organisms, religious missions and other institutions throughout the 20th century. The aim of this article is to present a synthesis of the fi rst results of a broad study carried out about the History of Indian Schooling in Brazil, focusing the Midwest, especially Mato Grosso and Mato Grosso do Sul. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38563
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38563
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38563/20094
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 9 No 1 [19] (2009): Janeiro/Abril
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 9 Núm. 1 [19] (2009): Janeiro/Abril
Revista Brasileira de História da Educação; v. 9 n. 1 [19] (2009): Janeiro/Abril
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529541767168