Jean-baptiste de La Salle´s contributions for the formation of the modern school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40727 |
Resumo: | The pedagogical contribution of Jean-Baptiste de la Salle to teachers´ formation and the comprehensiveness of primary education in the Western World are analyzed especially in the wake of few academic studies on the Christian Brothers´ pedagogical tradition in Brazil. Current paper is foregrounded on a critical reading of La Salle´s writings and contemporary comments on his pedagogical proposal and demonstrates the manner the French educator faced his countries´ educational issues between the 17th and 18th centuries and, consequently, his contribution towards the constitution of the modern school. The paper forwards suggestions for future research work which will surely overcome the ‘eloquent silence’ currently observed. |
id |
RBHE-1_4e44e5af8d6aa187046e9af436b6ac48 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40727 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Jean-baptiste de La Salle´s contributions for the formation of the modern schoolContribuciones de Juan Bautista de La Salle para la constitución de la escuela modernaContribuições de João Batista de La Salle para a constituição da escola modernaJ-B. de la Sallecomprehensive educationteachers’ formationsimultaneous teachingschoolingJ. Bautista La Salleeducación universalformación de profesoresEnseñanza simultáneaescolarizaciónJ. Batista La Salleeducação universalformação de professoresensino simultâneoescolarizaçãoHistória da EducaçãoThe pedagogical contribution of Jean-Baptiste de la Salle to teachers´ formation and the comprehensiveness of primary education in the Western World are analyzed especially in the wake of few academic studies on the Christian Brothers´ pedagogical tradition in Brazil. Current paper is foregrounded on a critical reading of La Salle´s writings and contemporary comments on his pedagogical proposal and demonstrates the manner the French educator faced his countries´ educational issues between the 17th and 18th centuries and, consequently, his contribution towards the constitution of the modern school. The paper forwards suggestions for future research work which will surely overcome the ‘eloquent silence’ currently observed.Este artículo analiza la contribución pedagógica de San Juan Bautista de La Salle en la formación profesional del magisterio y la universalización de la escuela primaria en la modernidad occidental, apuntando para la poca frecuencia de estudios académicos sobre la tradición pedagógica lasallista en Brasil. A partir de la lectura crítica de los escritos de La Salle y de los comentaristas contemporáneos de su propuesta pedagógica, el artículo quiere demostrar cómo ese educador respondió a los desafíos educacionales de Francia, entre el final del siglo XVII y el principio del XVIII, contribuyendo a la construcción de la escuela moderna. Basado en esta referencia, el artículo concluye formulando una pauta para futuras investigaciones que potencialmente creemos capaces de superar el llamado "silencio elocuente".Este artigo analisa a contribuição pedagógica de São João Batista de La Salle para a formação profissional do magistério e a universalização da escola primária na modernidade ocidental, apontando para a pouca frequência de estudos acadêmicos sobre a tradição pedagógica lassalista no Brasil. A partir da leitura crítica dos escritos de La Salle e dos comentaristas contemporâneos de sua proposta pedagógica, o artigo procura demonstrar como esse educador respondeu aos desafios educacionais da França, entre o final do século XVII e o começo do XVIII, contribuindo para a constituição da escola moderna. Com base nesse referencial, o artigo conclui formulando uma pauta para futuras pesquisas que potencialmente julgamos capazes de superar o alegado ‘silêncio eloquente’RBHE2016-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão de Literaturaapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40727Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 32-93Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 32-93Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 32-932238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40727/pdf_149https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40727/pdf_150Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLeubet, Ângelo EzequielPauly, Evaldo Luisda Silva, Valdir Leonardo2022-02-22T22:17:43Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40727Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:43Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Jean-baptiste de La Salle´s contributions for the formation of the modern school Contribuciones de Juan Bautista de La Salle para la constitución de la escuela moderna Contribuições de João Batista de La Salle para a constituição da escola moderna |
title |
Jean-baptiste de La Salle´s contributions for the formation of the modern school |
spellingShingle |
Jean-baptiste de La Salle´s contributions for the formation of the modern school Leubet, Ângelo Ezequiel J-B. de la Salle comprehensive education teachers’ formation simultaneous teaching schooling J. Bautista La Salle educación universal formación de profesores Enseñanza simultánea escolarización J. Batista La Salle educação universal formação de professores ensino simultâneo escolarização História da Educação |
title_short |
Jean-baptiste de La Salle´s contributions for the formation of the modern school |
title_full |
Jean-baptiste de La Salle´s contributions for the formation of the modern school |
title_fullStr |
Jean-baptiste de La Salle´s contributions for the formation of the modern school |
title_full_unstemmed |
Jean-baptiste de La Salle´s contributions for the formation of the modern school |
title_sort |
Jean-baptiste de La Salle´s contributions for the formation of the modern school |
author |
Leubet, Ângelo Ezequiel |
author_facet |
Leubet, Ângelo Ezequiel Pauly, Evaldo Luis da Silva, Valdir Leonardo |
author_role |
author |
author2 |
Pauly, Evaldo Luis da Silva, Valdir Leonardo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leubet, Ângelo Ezequiel Pauly, Evaldo Luis da Silva, Valdir Leonardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
J-B. de la Salle comprehensive education teachers’ formation simultaneous teaching schooling J. Bautista La Salle educación universal formación de profesores Enseñanza simultánea escolarización J. Batista La Salle educação universal formação de professores ensino simultâneo escolarização História da Educação |
topic |
J-B. de la Salle comprehensive education teachers’ formation simultaneous teaching schooling J. Bautista La Salle educación universal formación de profesores Enseñanza simultánea escolarización J. Batista La Salle educação universal formação de professores ensino simultâneo escolarização História da Educação |
description |
The pedagogical contribution of Jean-Baptiste de la Salle to teachers´ formation and the comprehensiveness of primary education in the Western World are analyzed especially in the wake of few academic studies on the Christian Brothers´ pedagogical tradition in Brazil. Current paper is foregrounded on a critical reading of La Salle´s writings and contemporary comments on his pedagogical proposal and demonstrates the manner the French educator faced his countries´ educational issues between the 17th and 18th centuries and, consequently, his contribution towards the constitution of the modern school. The paper forwards suggestions for future research work which will surely overcome the ‘eloquent silence’ currently observed. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-09-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Revisão de Literatura |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40727 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40727 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40727/pdf_149 https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40727/pdf_150 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 32-93 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 32-93 Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 32-93 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531223683072 |