Jean-baptiste de La Salle´s contributions for the formation of the modern school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leubet, Ângelo Ezequiel
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Pauly, Evaldo Luis, da Silva, Valdir Leonardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40727
Resumo: The pedagogical contribution of Jean-Baptiste de la Salle to teachers´ formation and the comprehensiveness of primary education in the Western World are analyzed especially in the wake of few academic studies on the Christian Brothers´ pedagogical tradition in Brazil. Current paper is foregrounded on a critical reading of La Salle´s writings and contemporary comments on his pedagogical proposal and demonstrates the manner the French educator faced his countries´ educational issues between the 17th and 18th centuries and, consequently, his contribution towards the constitution of the modern school. The paper forwards suggestions for future research work which will surely overcome the ‘eloquent silence’ currently observed.
id RBHE-1_4e44e5af8d6aa187046e9af436b6ac48
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40727
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Jean-baptiste de La Salle´s contributions for the formation of the modern schoolContribuciones de Juan Bautista de La Salle para la constitución de la escuela modernaContribuições de João Batista de La Salle para a constituição da escola modernaJ-B. de la Sallecomprehensive educationteachers’ formationsimultaneous teachingschoolingJ. Bautista La Salleeducación universalformación de profesoresEnseñanza simultáneaescolarizaciónJ. Batista La Salleeducação universalformação de professoresensino simultâneoescolarizaçãoHistória da EducaçãoThe pedagogical contribution of Jean-Baptiste de la Salle to teachers´ formation and the comprehensiveness of primary education in the Western World are analyzed especially in the wake of few academic studies on the Christian Brothers´ pedagogical tradition in Brazil. Current paper is foregrounded on a critical reading of La Salle´s writings and contemporary comments on his pedagogical proposal and demonstrates the manner the French educator faced his countries´ educational issues between the 17th and 18th centuries and, consequently, his contribution towards the constitution of the modern school. The paper forwards suggestions for future research work which will surely overcome the ‘eloquent silence’ currently observed.Este artículo analiza la contribución pedagógica de San Juan Bautista de La Salle en la formación profesional del magisterio y la universalización de la escuela primaria en la modernidad occidental, apuntando para la poca frecuencia de estudios académicos sobre la tradición pedagógica lasallista en Brasil. A partir de la lectura crítica de los escritos de La Salle y de los comentaristas contemporáneos de su propuesta pedagógica, el artículo quiere demostrar cómo ese educador respondió a los desafíos educacionales de Francia, entre el final del siglo XVII y el principio del XVIII, contribuyendo a la construcción de la escuela moderna. Basado en esta referencia, el artículo concluye formulando una pauta para futuras investigaciones que potencialmente creemos capaces de superar el llamado "silencio elocuente".Este artigo analisa a contribuição pedagógica de São João Batista de La Salle para a formação profissional do magistério e a universalização da escola primária na modernidade ocidental, apontando para a pouca frequência de estudos acadêmicos sobre a tradição pedagógica lassalista no Brasil. A partir da leitura crítica dos escritos de La Salle e dos comentaristas contemporâneos de sua proposta pedagógica, o artigo procura demonstrar como esse educador respondeu aos desafios educacionais da França, entre o final do século XVII e o começo do XVIII, contribuindo para a constituição da escola moderna. Com base nesse referencial, o artigo conclui formulando uma pauta para futuras pesquisas que potencialmente julgamos capazes de superar o alegado ‘silêncio eloquente’RBHE2016-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão de Literaturaapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40727Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 32-93Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 32-93Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 32-932238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40727/pdf_149https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40727/pdf_150Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLeubet, Ângelo EzequielPauly, Evaldo Luisda Silva, Valdir Leonardo2022-02-22T22:17:43Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40727Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:43Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Jean-baptiste de La Salle´s contributions for the formation of the modern school
Contribuciones de Juan Bautista de La Salle para la constitución de la escuela moderna
Contribuições de João Batista de La Salle para a constituição da escola moderna
title Jean-baptiste de La Salle´s contributions for the formation of the modern school
spellingShingle Jean-baptiste de La Salle´s contributions for the formation of the modern school
Leubet, Ângelo Ezequiel
J-B. de la Salle
comprehensive education
teachers’ formation
simultaneous teaching
schooling
J. Bautista La Salle
educación universal
formación de profesores
Enseñanza simultánea
escolarización
J. Batista La Salle
educação universal
formação de professores
ensino simultâneo
escolarização
História da Educação
title_short Jean-baptiste de La Salle´s contributions for the formation of the modern school
title_full Jean-baptiste de La Salle´s contributions for the formation of the modern school
title_fullStr Jean-baptiste de La Salle´s contributions for the formation of the modern school
title_full_unstemmed Jean-baptiste de La Salle´s contributions for the formation of the modern school
title_sort Jean-baptiste de La Salle´s contributions for the formation of the modern school
author Leubet, Ângelo Ezequiel
author_facet Leubet, Ângelo Ezequiel
Pauly, Evaldo Luis
da Silva, Valdir Leonardo
author_role author
author2 Pauly, Evaldo Luis
da Silva, Valdir Leonardo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leubet, Ângelo Ezequiel
Pauly, Evaldo Luis
da Silva, Valdir Leonardo
dc.subject.por.fl_str_mv J-B. de la Salle
comprehensive education
teachers’ formation
simultaneous teaching
schooling
J. Bautista La Salle
educación universal
formación de profesores
Enseñanza simultánea
escolarización
J. Batista La Salle
educação universal
formação de professores
ensino simultâneo
escolarização
História da Educação
topic J-B. de la Salle
comprehensive education
teachers’ formation
simultaneous teaching
schooling
J. Bautista La Salle
educación universal
formación de profesores
Enseñanza simultánea
escolarización
J. Batista La Salle
educação universal
formação de professores
ensino simultâneo
escolarização
História da Educação
description The pedagogical contribution of Jean-Baptiste de la Salle to teachers´ formation and the comprehensiveness of primary education in the Western World are analyzed especially in the wake of few academic studies on the Christian Brothers´ pedagogical tradition in Brazil. Current paper is foregrounded on a critical reading of La Salle´s writings and contemporary comments on his pedagogical proposal and demonstrates the manner the French educator faced his countries´ educational issues between the 17th and 18th centuries and, consequently, his contribution towards the constitution of the modern school. The paper forwards suggestions for future research work which will surely overcome the ‘eloquent silence’ currently observed.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Revisão de Literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40727
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40727
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40727/pdf_149
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40727/pdf_150
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 32-93
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 32-93
Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 32-93
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531223683072