Educational innovation and Jesuit university
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55247 |
Resumo: | This article aims to analyze the innovations that, around the forms of teaching, were developed in the Jesuit universities of the Hispanic Monarchy during the 18th century. An interpretive hermeneutical research is proposed that is conceptually articulated on the notion of school culture. In this way, based on the methodological tools of the Social History of education, a multiplicity of sources are used that seek to understand the teaching practices of the Society in the period. The sources used will be documents extracted from various Spanish and American repositories, the General Constitutions of the Society, the Ratio Atque Institutio Studiorum and some particular Constitutions that will be complemented with a bibliographic analysis and personal interviews |
id |
RBHE-1_52d776da95032504ee14b35faf02edbd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/55247 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational innovation and Jesuit universityInnovación educativa y universidad jesuitaInovação educacional e universidade jesuítateachinguniversityJesus companyhispanic monarchyenseñanzauniversidadCompañía de Jesúsmonarquía hispánicaensinouniversidadeCompanhia de Jesusmonarquia hispânicaThis article aims to analyze the innovations that, around the forms of teaching, were developed in the Jesuit universities of the Hispanic Monarchy during the 18th century. An interpretive hermeneutical research is proposed that is conceptually articulated on the notion of school culture. In this way, based on the methodological tools of the Social History of education, a multiplicity of sources are used that seek to understand the teaching practices of the Society in the period. The sources used will be documents extracted from various Spanish and American repositories, the General Constitutions of the Society, the Ratio Atque Institutio Studiorum and some particular Constitutions that will be complemented with a bibliographic analysis and personal interviewsEl presente artículo se propone analizar las innovaciones que, en torno a las formas de enseñanza, se desarrollaron en las universidades jesuitas de la Monarquía Hispánica durante el siglo XVIII. Se propone una investigación hermenéutica interpretativa que se articula conceptualmente sobre la noción de cultura escolar. De este modo, a partir de las herramientas metodológicas de la Historia Social de la educación, se recurre a multiplicidad de fuentes que buscan la comprensión de las prácticas de enseñanza de la Compañía en el periodo. Las fuentes utilizadas serán documentos extraídos de diversos repositorios españoles y americanos, las Constituciones Generales de la Compañía, la Ratio Atque Institutio Studiorum y algunas Constituciones particulares que serán complementadas con un análisis bibliográfico y entrevistas personalesEste artigo tem como objetivo analisar as inovações que, em torno das formas de ensino, se desenvolveram nas universidades jesuítas da Monarquia Hispânica durante o século XVIII. Propõe-se uma pesquisa hermenêutica interpretativa que se articula conceitualmente com a noção de cultura escolar. Dessa forma, com base nas ferramentas metodológicas da História Social da educação, são utilizadas uma multiplicidade de fontes que buscam compreender as práticas pedagógicas da Sociedade no período. As fontes utilizadas serão documentos extraídos de vários repositórios espanhóis e americanos, as Constituições Gerais da Sociedade, a Ratio Atque Institutio Studiorum e algumas Constituições particulares que serão complementadas com uma análise bibliográfica e entrevistas pessoais.RBHE2021-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55247Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e182Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e182Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1822238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEspahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55247/751375152322Copyright (c) 2021 Sebastián Perrupato (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPerrupato, Sebastián2022-02-22T21:28:38Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/55247Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:28:38Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational innovation and Jesuit university Innovación educativa y universidad jesuita Inovação educacional e universidade jesuíta |
title |
Educational innovation and Jesuit university |
spellingShingle |
Educational innovation and Jesuit university Perrupato, Sebastián teaching university Jesus company hispanic monarchy enseñanza universidad Compañía de Jesús monarquía hispánica ensino universidade Companhia de Jesus monarquia hispânica |
title_short |
Educational innovation and Jesuit university |
title_full |
Educational innovation and Jesuit university |
title_fullStr |
Educational innovation and Jesuit university |
title_full_unstemmed |
Educational innovation and Jesuit university |
title_sort |
Educational innovation and Jesuit university |
author |
Perrupato, Sebastián |
author_facet |
Perrupato, Sebastián |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Perrupato, Sebastián |
dc.subject.por.fl_str_mv |
teaching university Jesus company hispanic monarchy enseñanza universidad Compañía de Jesús monarquía hispánica ensino universidade Companhia de Jesus monarquia hispânica |
topic |
teaching university Jesus company hispanic monarchy enseñanza universidad Compañía de Jesús monarquía hispánica ensino universidade Companhia de Jesus monarquia hispânica |
description |
This article aims to analyze the innovations that, around the forms of teaching, were developed in the Jesuit universities of the Hispanic Monarchy during the 18th century. An interpretive hermeneutical research is proposed that is conceptually articulated on the notion of school culture. In this way, based on the methodological tools of the Social History of education, a multiplicity of sources are used that seek to understand the teaching practices of the Society in the period. The sources used will be documents extracted from various Spanish and American repositories, the General Constitutions of the Society, the Ratio Atque Institutio Studiorum and some particular Constitutions that will be complemented with a bibliographic analysis and personal interviews |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55247 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55247 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55247/751375152322 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Sebastián Perrupato (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Sebastián Perrupato (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e182 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e182 Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e182 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532477779968 |