Educational innovation and Jesuit university

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Perrupato, Sebastián
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55247
Resumo: This article aims to analyze the innovations that, around the forms of teaching, were developed in the Jesuit universities of the Hispanic Monarchy during the 18th century. An interpretive hermeneutical research is proposed that is conceptually articulated on the notion of school culture. In this way, based on the methodological tools of the Social History of education, a multiplicity of sources are used that seek to understand the teaching practices of the Society in the period. The sources used will be documents extracted from various Spanish and American repositories, the General Constitutions of the Society, the Ratio Atque Institutio Studiorum and some particular Constitutions that will be complemented with a bibliographic analysis and personal interviews
id RBHE-1_52d776da95032504ee14b35faf02edbd
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/55247
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Educational innovation and Jesuit universityInnovación educativa y universidad jesuitaInovação educacional e universidade jesuítateachinguniversityJesus companyhispanic monarchyenseñanzauniversidadCompañía de Jesúsmonarquía hispánicaensinouniversidadeCompanhia de Jesusmonarquia hispânicaThis article aims to analyze the innovations that, around the forms of teaching, were developed in the Jesuit universities of the Hispanic Monarchy during the 18th century. An interpretive hermeneutical research is proposed that is conceptually articulated on the notion of school culture. In this way, based on the methodological tools of the Social History of education, a multiplicity of sources are used that seek to understand the teaching practices of the Society in the period. The sources used will be documents extracted from various Spanish and American repositories, the General Constitutions of the Society, the Ratio Atque Institutio Studiorum and some particular Constitutions that will be complemented with a bibliographic analysis and personal interviewsEl presente artículo se propone analizar las innovaciones que, en torno a las formas de enseñanza, se desarrollaron en las universidades jesuitas de la Monarquía Hispánica durante el siglo XVIII. Se propone una investigación hermenéutica interpretativa que se articula conceptualmente sobre la noción de cultura escolar. De este modo, a partir de las herramientas metodológicas de la Historia Social de la educación, se recurre a multiplicidad de fuentes que buscan la comprensión de las prácticas de enseñanza de la Compañía en el periodo. Las fuentes utilizadas serán documentos extraídos de diversos repositorios españoles y americanos, las Constituciones Generales de la Compañía, la Ratio Atque Institutio Studiorum y algunas Constituciones particulares que serán complementadas con un análisis bibliográfico y entrevistas personalesEste artigo tem como objetivo analisar as inovações que, em torno das formas de ensino, se desenvolveram nas universidades jesuítas da Monarquia Hispânica durante o século XVIII. Propõe-se uma pesquisa hermenêutica interpretativa que se articula conceitualmente com a noção de cultura escolar. Dessa forma, com base nas ferramentas metodológicas da História Social da educação, são utilizadas uma multiplicidade de fontes que buscam compreender as práticas pedagógicas da Sociedade no período. As fontes utilizadas serão documentos extraídos de vários repositórios espanhóis e americanos, as Constituições Gerais da Sociedade, a Ratio Atque Institutio Studiorum e algumas Constituições particulares que serão complementadas com uma análise bibliográfica e entrevistas pessoais.RBHE2021-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55247Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e182Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e182Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1822238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEspahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55247/751375152322Copyright (c) 2021 Sebastián Perrupato (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPerrupato, Sebastián2022-02-22T21:28:38Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/55247Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:28:38Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational innovation and Jesuit university
Innovación educativa y universidad jesuita
Inovação educacional e universidade jesuíta
title Educational innovation and Jesuit university
spellingShingle Educational innovation and Jesuit university
Perrupato, Sebastián
teaching
university
Jesus company
hispanic monarchy
enseñanza
universidad
Compañía de Jesús
monarquía hispánica
ensino
universidade
Companhia de Jesus
monarquia hispânica
title_short Educational innovation and Jesuit university
title_full Educational innovation and Jesuit university
title_fullStr Educational innovation and Jesuit university
title_full_unstemmed Educational innovation and Jesuit university
title_sort Educational innovation and Jesuit university
author Perrupato, Sebastián
author_facet Perrupato, Sebastián
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Perrupato, Sebastián
dc.subject.por.fl_str_mv teaching
university
Jesus company
hispanic monarchy
enseñanza
universidad
Compañía de Jesús
monarquía hispánica
ensino
universidade
Companhia de Jesus
monarquia hispânica
topic teaching
university
Jesus company
hispanic monarchy
enseñanza
universidad
Compañía de Jesús
monarquía hispánica
ensino
universidade
Companhia de Jesus
monarquia hispânica
description This article aims to analyze the innovations that, around the forms of teaching, were developed in the Jesuit universities of the Hispanic Monarchy during the 18th century. An interpretive hermeneutical research is proposed that is conceptually articulated on the notion of school culture. In this way, based on the methodological tools of the Social History of education, a multiplicity of sources are used that seek to understand the teaching practices of the Society in the period. The sources used will be documents extracted from various Spanish and American repositories, the General Constitutions of the Society, the Ratio Atque Institutio Studiorum and some particular Constitutions that will be complemented with a bibliographic analysis and personal interviews
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55247
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55247
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55247/751375152322
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Sebastián Perrupato (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Sebastián Perrupato (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e182
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e182
Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e182
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532477779968