Thales de Andrade, author of infantile literature: trajectory and constitution of the field
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38827 |
Resumo: | In this article, we interpret Thales Castanho de Andrade from the perspective of the constitution of infantile literature field from the late 1910’s throughout the 1920’s and the confrontation with Monteiro Lobato - his inevitable interlocutor. We have taken as grounds for this narrative and link among its parts, Thales de Andrade’s conception of literature as it was exposed in his course on the theme taught in the beginning of the 1960’s. The result was that, on explaining the correlative elements, we developed the specification of their trajectories. |
id |
RBHE-1_552a8e691f12768b848f8b65632eaf73 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38827 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Thales de Andrade, author of infantile literature: trajectory and constitution of the fieldThales de Andrade, autor de literatura infantil: trajetória e constituição do campoinfantile literaturetrajectoryThales Castanho de AndradeMonteiro Lobatohistory of educationLiteratura InfantilTrajetóriaThales Castanho de AndradeMonteiro LobatoHistória da EducaçãoIn this article, we interpret Thales Castanho de Andrade from the perspective of the constitution of infantile literature field from the late 1910’s throughout the 1920’s and the confrontation with Monteiro Lobato - his inevitable interlocutor. We have taken as grounds for this narrative and link among its parts, Thales de Andrade’s conception of literature as it was exposed in his course on the theme taught in the beginning of the 1960’s. The result was that, on explaining the correlative elements, we developed the specification of their trajectories.Neste artigo, interpretamos Thales Castanho de Andrade na perspectiva da constituição do campo da literatura infantil, no final dos anos dez e no decorrer dos anos vinte, do século passado, e do confronto com Monteiro Lobato, seu inevitável interlocutor. Tomamos, como pretexto da narrativa e elo entre suas partes, a concepção de literatura proposta por Thales de Andrade em curso sobre o tema, realizado no início dos anos sessenta. O resultado foi que, ao explorarmos os elementos de correlação, construímos a especificidade de suas trajetórias. RBHE2013-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38827Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 1[31] (2013): Janeiro/Abril; 129-158Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 1[31] (2013): Janeiro/Abril; 129-158Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 1[31] (2013): Janeiro/Abril; 129-1582238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38827/20345Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSpedo Hilsdorf, Maria LuciaAlexandre, Fernando Luiz2022-02-22T22:18:44Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38827Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:44Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Thales de Andrade, author of infantile literature: trajectory and constitution of the field Thales de Andrade, autor de literatura infantil: trajetória e constituição do campo |
title |
Thales de Andrade, author of infantile literature: trajectory and constitution of the field |
spellingShingle |
Thales de Andrade, author of infantile literature: trajectory and constitution of the field Spedo Hilsdorf, Maria Lucia infantile literature trajectory Thales Castanho de Andrade Monteiro Lobato history of education Literatura Infantil Trajetória Thales Castanho de Andrade Monteiro Lobato História da Educação |
title_short |
Thales de Andrade, author of infantile literature: trajectory and constitution of the field |
title_full |
Thales de Andrade, author of infantile literature: trajectory and constitution of the field |
title_fullStr |
Thales de Andrade, author of infantile literature: trajectory and constitution of the field |
title_full_unstemmed |
Thales de Andrade, author of infantile literature: trajectory and constitution of the field |
title_sort |
Thales de Andrade, author of infantile literature: trajectory and constitution of the field |
author |
Spedo Hilsdorf, Maria Lucia |
author_facet |
Spedo Hilsdorf, Maria Lucia Alexandre, Fernando Luiz |
author_role |
author |
author2 |
Alexandre, Fernando Luiz |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Spedo Hilsdorf, Maria Lucia Alexandre, Fernando Luiz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
infantile literature trajectory Thales Castanho de Andrade Monteiro Lobato history of education Literatura Infantil Trajetória Thales Castanho de Andrade Monteiro Lobato História da Educação |
topic |
infantile literature trajectory Thales Castanho de Andrade Monteiro Lobato history of education Literatura Infantil Trajetória Thales Castanho de Andrade Monteiro Lobato História da Educação |
description |
In this article, we interpret Thales Castanho de Andrade from the perspective of the constitution of infantile literature field from the late 1910’s throughout the 1920’s and the confrontation with Monteiro Lobato - his inevitable interlocutor. We have taken as grounds for this narrative and link among its parts, Thales de Andrade’s conception of literature as it was exposed in his course on the theme taught in the beginning of the 1960’s. The result was that, on explaining the correlative elements, we developed the specification of their trajectories. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-05-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38827 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38827 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38827/20345 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 1[31] (2013): Janeiro/Abril; 129-158 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 1[31] (2013): Janeiro/Abril; 129-158 Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 1[31] (2013): Janeiro/Abril; 129-158 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530744483840 |