The dilemmas in citizen formation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Romano, Antonio Mauro
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54551
Resumo: The historiography of education in Uruguay has not taken the importance of the contradictions in the process of constitution of the baccalaureate that was taught at the Universidad de la República in the 19th century. The lack of mention of military instruction that was included in the secondary education program in 1887 is outstanding in a time time when the Baccalaureate curriculum in Sciences and Arts was consolidated. Paradoxically the militaristic cycle was already in the final phase. The objective of this article is to analyze the arguments that justify this late inclusion of military training in university and teachers formation, based on a research that combines institutional and personal documentations.
id RBHE-1_635c5aff9e9d1ef0dd158d93a443462c
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/54551
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The dilemmas in citizen formationLos dilemas en la formación ciudadanaOs dilemas na formação do cidadãoSchool battalionsclasic baccalaureatemilitary trainingbatallones escolaresbachillerato clásicoinstrucción militarbatalhões escolaresbacharelado clássicoinstrução militarThe historiography of education in Uruguay has not taken the importance of the contradictions in the process of constitution of the baccalaureate that was taught at the Universidad de la República in the 19th century. The lack of mention of military instruction that was included in the secondary education program in 1887 is outstanding in a time time when the Baccalaureate curriculum in Sciences and Arts was consolidated. Paradoxically the militaristic cycle was already in the final phase. The objective of this article is to analyze the arguments that justify this late inclusion of military training in university and teachers formation, based on a research that combines institutional and personal documentations.La historiografía de la educación en el Uruguay no ha reparado en las contradicciones en el proceso de constitución del bachillerato que se dictaba en la Universidad de la República durante todo el siglo XIX. Es llamativa la falta de mención de la instrucción militar que se incluyó en el programa de enseñanza secundaria en 1887, en el momento en que se consolida el curriculum del bachillerato en Ciencias y Artes y paradojalmente cuando el ciclo militarista se encontraba ya en la fase de retirada. El objetivo de esta ponencia es analizar los argumentos que justifican esta inclusión tan tardía de la instrucción militar en la formación universitaria y la formación normalista, a partir del trabajo que combina los archivos institucionales y los archivos personales.A historiografia da educação uruguaia não tem se ocupado das contradições acontecidas durante o processo de constituição do bacharelado que foi ministrado na Universidad de la República durante todo o século XIX.  Resulta curiosa a ausência de qualquer menção sobre a instrução militar incluída no programa de ensino secundário em 1887, no momento que se consolidava o currículo do bacharelado em Ciências e Artes e, paradoxalmente, quando o ciclo militarista chegava a sua fase final. O objetivo deste artigo é analisar os argumentos que justificam a inclusão tão tardia da instrução militar na formação universitária e na formação normalista por meio de um trabalho que combina os arquivos institucionais e os arquivos pessoais.RBHE2020-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54551Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e124Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e124Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1242238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEspahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54551/751375150388Copyright (c) 2020 Antonio Mauro Romano (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRomano, Antonio Mauro2022-03-01T22:17:27Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/54551Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:27Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The dilemmas in citizen formation
Los dilemas en la formación ciudadana
Os dilemas na formação do cidadão
title The dilemmas in citizen formation
spellingShingle The dilemmas in citizen formation
Romano, Antonio Mauro
School battalions
clasic baccalaureate
military training
batallones escolares
bachillerato clásico
instrucción militar
batalhões escolares
bacharelado clássico
instrução militar
title_short The dilemmas in citizen formation
title_full The dilemmas in citizen formation
title_fullStr The dilemmas in citizen formation
title_full_unstemmed The dilemmas in citizen formation
title_sort The dilemmas in citizen formation
author Romano, Antonio Mauro
author_facet Romano, Antonio Mauro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Romano, Antonio Mauro
dc.subject.por.fl_str_mv School battalions
clasic baccalaureate
military training
batallones escolares
bachillerato clásico
instrucción militar
batalhões escolares
bacharelado clássico
instrução militar
topic School battalions
clasic baccalaureate
military training
batallones escolares
bachillerato clásico
instrucción militar
batalhões escolares
bacharelado clássico
instrução militar
description The historiography of education in Uruguay has not taken the importance of the contradictions in the process of constitution of the baccalaureate that was taught at the Universidad de la República in the 19th century. The lack of mention of military instruction that was included in the secondary education program in 1887 is outstanding in a time time when the Baccalaureate curriculum in Sciences and Arts was consolidated. Paradoxically the militaristic cycle was already in the final phase. The objective of this article is to analyze the arguments that justify this late inclusion of military training in university and teachers formation, based on a research that combines institutional and personal documentations.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54551
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54551
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54551/751375150388
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Antonio Mauro Romano (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Antonio Mauro Romano (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e124
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e124
Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e124
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532456808448