The three models of reading between the sixteenth and twenty-first centuries: how social practices transform teaching methods

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chartier, Anne-Marie
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40774
Resumo: This article aimed to connect two areas usually dissociated: the socio-historical phenomenon of literacy and school reading education. Using personal memories and academic production, it is presented key reflections at the heart of the debate in these areas. In the 1970s, the reforms to fight school failure caused controversy on reading methods. At the same time, historical research on the diffusion of writing put into question the role of schools in the eradication of illiteracy; these researches were supported by adult illiteracy in societies where school was compulsory for more than a century. These data, however, remained apart. To understand them, it was necessary to reject the idea of a stable model of the reading act and reconstruct the history of school reading.
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spelling The three models of reading between the sixteenth and twenty-first centuries: how social practices transform teaching methodsLos tres modelos de la lectura entre los siglos XVI y XXI: cómo las prácticas sociales transforman los métodos de enseñanzaOs três modelos da leitura entre os séculos XVI e XXI: como as práticas sociais transformam os métodos de ensinoHistory of literacyhistory of the school reading educationliteracyreadingHistoria de la alfabetizaciónhistoria de la enseñanza escolar de lecturaalfabetizaciónlecturaHistória da alfabetizaçãohistória do ensino escolar de leituraletramentoleituraThis article aimed to connect two areas usually dissociated: the socio-historical phenomenon of literacy and school reading education. Using personal memories and academic production, it is presented key reflections at the heart of the debate in these areas. In the 1970s, the reforms to fight school failure caused controversy on reading methods. At the same time, historical research on the diffusion of writing put into question the role of schools in the eradication of illiteracy; these researches were supported by adult illiteracy in societies where school was compulsory for more than a century. These data, however, remained apart. To understand them, it was necessary to reject the idea of a stable model of the reading act and reconstruct the history of school reading.Este artículo pretende conectar dos áreas generalmente disociadas: el estudio sobre el fenómeno socio-histórico de la alfabetización y la enseñanza escolar de la lectura. A través de las memorias personales y de la producción académica, se aportan reflexiones que se ubican en el centro del debate en estas áreas. En la década de 1970, las reformas para luchar contra el fracaso escolar causaron controversias sobre los métodos de lectura. Al mismo tiempo, investigaciones históricas sobre la difusión de la escritura pusieron en debate el rol de la escuela en la erradicación del analfabetismo. Tales investigaciones eran corroboradas por el regreso de un iletrismo de los adultos en sociedades donde la escuela era obligatoria desde hace más de cien años. Estos datos, sin embargo, se mantuvieron separados. Para entenderlos, fue necesario rechazar la idea de un modelo estable del acto de leer y reconstruir la historia de la lectura escolar.Neste artigo, busca-se cruzar duas áreas geralmente dissociadas: o fenômeno sócio-histórico da alfabetização e o ensino escolar da leitura. Recorrendo-se a memórias pessoais e à produção acadêmica, apresentam-se reflexões centrais do debate nessas áreas. Nos anos 1970, as reformas para lutar contra o fracasso escolar provocaram polêmicas sobre os métodos de leitura. Ao mesmo tempo, pesquisas históricas sobre a difusão da escrita colocavam em questão o papel da escola na erradicação do analfabetismo. Tais pesquisas eram corroboradas pela volta de um iletrismo dos adultos em sociedades em que a escola era obrigatória há mais de cem anos. Esses dados, todavia, permaneceram separados. Para compreendê-los, foi preciso rejeitar a ideia de um modelo estável do ato de ler e reconstruir a história da leitura escolar.RBHE2016-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40774Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 1[40] (2016): Janeiro/Março; 253 - 273 / 275 - 295Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 1[40] (2016): Janeiro/Março; 253 - 273 / 275 - 295Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 1[40] (2016): Janeiro/Março; 253 - 273 / 275 - 2952238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40774/pdf_108https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40774/pdf_109Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessChartier, Anne-Marie2022-02-22T22:17:54Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40774Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:54Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
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