Creating an archive and writing the history of education: from a crafting gesture to scientific practice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Peres, Eliane Teresinha
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47152
Resumo: This paper discusses the intrinsic relationship between a crafting gesture that creates an archive and the process of writing the history of education. Based on an experience of over a decade of uninterrupted work associating gathering, keeping, organizing, and researching in and based on a specific archive, this paper presents some choices we had to make throughout the process, justifies those choices and discusses them. This archive was created in a public university in Brazil, and currently houses over five thousand inventoried items. Our main goal was to show that the idea supporting the creation of this archive is having a place that maintains a collective memory of school children, early-education/primary school teaching, social and school reading and writing practices, and socially-referenced research practices.
id RBHE-1_6d02b6d79ae5020ed2a29451be581d7d
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/47152
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Creating an archive and writing the history of education: from a crafting gesture to scientific practiceLa constitución de un archivo y la escritura de la historia de la educación: del gesto artesano a la práctica científicaA constituição de um arquivo e a escrita da história da educação: do gesto artesão à prática científicaarchiveshistorical archivesdocumentshistoriographyacervo archivísticoacervo históricodocumentaciónhistoriografíaAcervo arquivísticoacervo históricodocumentaçãohistoriografiaAcervo arquivístico e educaçãoThis paper discusses the intrinsic relationship between a crafting gesture that creates an archive and the process of writing the history of education. Based on an experience of over a decade of uninterrupted work associating gathering, keeping, organizing, and researching in and based on a specific archive, this paper presents some choices we had to make throughout the process, justifies those choices and discusses them. This archive was created in a public university in Brazil, and currently houses over five thousand inventoried items. Our main goal was to show that the idea supporting the creation of this archive is having a place that maintains a collective memory of school children, early-education/primary school teaching, social and school reading and writing practices, and socially-referenced research practices.Este artículo discute la intrínseca relación existente entre el gesto artesano de la constitución de un archivo y la escritura de la historia de la educación. Con base en la experiencia de más de una década de continuo trabajo en que se relaciona recolección, guardia, organización e investigación de y en un archivo específico, se presentan algunas de las opciones que han sido tomadas a lo largo del proceso, justificándolas y discutiéndolas. Se trata de un archivo constituido en una universidad pública brasileña que conserva actualmente más de cinco mil ítems inventariados. La principal intención es demostrar que la idea que sustentó la creación del archivo es la del lugar de la memoria colectiva de la infancia escolarizada, de la docencia de la escuela primaria/primer ciclo, de las prácticas sociales y escolares de lectura y escritura y el desarrollo de investigaciones socialmente referenciada.Este artigo discute a intrínseca relação existente entre o gesto artesão de constituição de um arquivo e a escrita da história da educação. Com base na experiência de mais de uma década de trabalho ininterrupto em que se associam coleta, guarda, organização e pesquisa ‘de’ e ‘em’ um arquivo específico, apresentam-se algumas das opções que foram tomadas ao longo do processo, justificando-as e discutindo-as. Trata-se de um arquivo constituído em uma universidade pública brasileira que abriga atualmente mais de cinco mil itens inventariados. A intenção principal é demostrar que a ideia que sustentou a criação do arquivo é a de lugar de memória coletiva da infância escolarizada, da docência da escola primária/anos iniciais e das práticas sociais e escolares de leitura e de escrita e do desenvolvimento de pesquisas socialmente referenciadas RBHE2019-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDescrição de acervoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47152Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e067Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e067Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e0672238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47152/pdfCopyright (c) 2019 Eliane Teresinha Pereshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPeres, Eliane Teresinha2022-03-01T22:17:57Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/47152Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:57Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Creating an archive and writing the history of education: from a crafting gesture to scientific practice
La constitución de un archivo y la escritura de la historia de la educación: del gesto artesano a la práctica científica
A constituição de um arquivo e a escrita da história da educação: do gesto artesão à prática científica
title Creating an archive and writing the history of education: from a crafting gesture to scientific practice
spellingShingle Creating an archive and writing the history of education: from a crafting gesture to scientific practice
Peres, Eliane Teresinha
archives
historical archives
documents
historiography
acervo archivístico
acervo histórico
documentación
historiografía
Acervo arquivístico
acervo histórico
documentação
historiografia
Acervo arquivístico e educação
title_short Creating an archive and writing the history of education: from a crafting gesture to scientific practice
title_full Creating an archive and writing the history of education: from a crafting gesture to scientific practice
title_fullStr Creating an archive and writing the history of education: from a crafting gesture to scientific practice
title_full_unstemmed Creating an archive and writing the history of education: from a crafting gesture to scientific practice
title_sort Creating an archive and writing the history of education: from a crafting gesture to scientific practice
author Peres, Eliane Teresinha
author_facet Peres, Eliane Teresinha
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Peres, Eliane Teresinha
dc.subject.por.fl_str_mv archives
historical archives
documents
historiography
acervo archivístico
acervo histórico
documentación
historiografía
Acervo arquivístico
acervo histórico
documentação
historiografia
Acervo arquivístico e educação
topic archives
historical archives
documents
historiography
acervo archivístico
acervo histórico
documentación
historiografía
Acervo arquivístico
acervo histórico
documentação
historiografia
Acervo arquivístico e educação
description This paper discusses the intrinsic relationship between a crafting gesture that creates an archive and the process of writing the history of education. Based on an experience of over a decade of uninterrupted work associating gathering, keeping, organizing, and researching in and based on a specific archive, this paper presents some choices we had to make throughout the process, justifies those choices and discusses them. This archive was created in a public university in Brazil, and currently houses over five thousand inventoried items. Our main goal was to show that the idea supporting the creation of this archive is having a place that maintains a collective memory of school children, early-education/primary school teaching, social and school reading and writing practices, and socially-referenced research practices.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Descrição de acervo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47152
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47152
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47152/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Eliane Teresinha Peres
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Eliane Teresinha Peres
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e067
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e067
Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e067
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531896868864