Nationalization of teaching in Santa Catarina during the First Republic (1911-1920)
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38543 |
Resumo: | This paper discusses the political measures related to the pedagogy adopted by State governments in Santa Catarina, which intended to nationalize different ethnic groups during the period between the Orestes Guimarães reformation in 1911 and World War I. The official measures implied a clear position of the State facing ethnic and cultural diversity in the areas occupied by immigrants in order to homogenize a place characterized by practices that showed cultural differences. |
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Nationalization of teaching in Santa Catarina during the First Republic (1911-1920)Nacionalização do ensino catarinense na Primeira República (1911-1920)Santa CatarinaFirst RepublicNationalizationEthnic and Cultural DiversitySanta CatarinaPrimeira RepúblicaNacionalizaçãoDiversidade Étnica e CulturalThis paper discusses the political measures related to the pedagogy adopted by State governments in Santa Catarina, which intended to nationalize different ethnic groups during the period between the Orestes Guimarães reformation in 1911 and World War I. The official measures implied a clear position of the State facing ethnic and cultural diversity in the areas occupied by immigrants in order to homogenize a place characterized by practices that showed cultural differences. O presente texto discute as medidas adotadas pelos governos estaduais no âmbito do ensino, que visavam nacionalizar as populações de origem étnica estrangeira em Santa Catarina, no período situado entre a Reforma Orestes Guimarães em 1911 e o contexto histórico da Primeira Grande Guerra. As medidas oficiais implicaram posicionamento do Estado ante a diversidade étnica e cultural existente nas áreas de imigração, buscando homogeneizar um espaço caracterizado por práticas que afirmavam a diferença cultural. RBHE2012-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38543Revista Brasileira de História da Educação; Vol 9 No 3 [21] (2009): Setembro/Dezembro; 123-144Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 9 Núm. 3 [21] (2009): Setembro/Dezembro; 123-144Revista Brasileira de História da Educação; v. 9 n. 3 [21] (2009): Setembro/Dezembro; 123-1442238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38543/20074Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Dorval do2022-02-22T22:21:01Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38543Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:01Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
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