Mathematization of pedagogy: changes in school culture

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valente, Wagner Rodrigues
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40726
Resumo: The mathematization of pedagogy, or rather, the study of processes and dynamics developed in school routine so that it responds to a new pedagogy, namely, scientific pedagogy, is analyzed. The new pedagogy means a reduction to mathematics of the dynamics that conduct school work. An important issue is at stake: How did the school mathematized pedagogy? Theoretical and methodological tools from Cultural History are employed for the interpretation of the sources. Among other sources, a document prepared by one of the schools of reference in the state of São Paulo in the 1930s is analyzed
id RBHE-1_74210e35e9a2bd207bb8bc00639984b5
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40726
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Mathematization of pedagogy: changes in school cultureLa matematización de la pedagogía: tiempos de cambio de la cultura escolarA matematização da pedagogia: tempos de mudança da cultura escolarscientific pedagogyschool cultureeducational testingeducational programpedagogía científicacultura escolarexámenes pedagógicosprograma de enseñanzapedagogia científicacultura escolartestes pedagógicosprograma de ensinohistória da educação matemáticatestesavaliaçãoaritméticaThe mathematization of pedagogy, or rather, the study of processes and dynamics developed in school routine so that it responds to a new pedagogy, namely, scientific pedagogy, is analyzed. The new pedagogy means a reduction to mathematics of the dynamics that conduct school work. An important issue is at stake: How did the school mathematized pedagogy? Theoretical and methodological tools from Cultural History are employed for the interpretation of the sources. Among other sources, a document prepared by one of the schools of reference in the state of São Paulo in the 1930s is analyzedEl presente estudio tiene como dirección orientadora la problemática de la matematización de la pedagogía. Es decir, el estudio está centrado en los procesos y en las dinámicas que se desarrollan en el intramuros escolar y tiene como objetivo dar respuesta a la llegada de una nueva pedagogía, la pedagogía científica. La comprensión es que, con esta pedagogía, ocurre una reducción a la matemática de las dinámicas que deben conducir el trabajo escolar. Tal escenario impone una cuestión central: ¿cómo la escuela matematizó la pedagogía? La herramienta teórico-metodológica para la lectura de las fuentes proviene de la Historia Cultural. Entre las fuentes, se privilegia un documento elaborado por una de las escuelas de referencia del estado de São Paulo en la década de 1930.O presente estudo tem por direção orientadora a problemática da ‘matematização da pedagogia’. Isto é, o estudo está centrado nos processos e nas dinâmicas que se desenvolvem no intramuros escolar e tem como objetivo dar resposta à chegada de uma nova pedagogia, a pedagogia científica. A compreensão é de que, com essa pedagogia, ocorre uma redução à matemática das dinâmicas que devem conduzir o trabalho escolar. Tal cenário impõe uma questão central: como a escola matematizou a pedagogia? O ferramental teórico-metodológico para a leitura das fontes provém da História Cultural. Dentre as fontes, privilegia-se um documento elaborado por uma das escolas de referência do estado de São Paulo na década de 1930.RBHE2016-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa históricaapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40726Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 10-31Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 10-31Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 10-312238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40726/pdf_148https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40726/751375146651Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessValente, Wagner Rodrigues2022-02-22T22:17:44Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40726Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:44Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Mathematization of pedagogy: changes in school culture
La matematización de la pedagogía: tiempos de cambio de la cultura escolar
A matematização da pedagogia: tempos de mudança da cultura escolar
title Mathematization of pedagogy: changes in school culture
spellingShingle Mathematization of pedagogy: changes in school culture
Valente, Wagner Rodrigues
scientific pedagogy
school culture
educational testing
educational program
pedagogía científica
cultura escolar
exámenes pedagógicos
programa de enseñanza
pedagogia científica
cultura escolar
testes pedagógicos
programa de ensino
história da educação matemática
testes
avaliação
aritmética
title_short Mathematization of pedagogy: changes in school culture
title_full Mathematization of pedagogy: changes in school culture
title_fullStr Mathematization of pedagogy: changes in school culture
title_full_unstemmed Mathematization of pedagogy: changes in school culture
title_sort Mathematization of pedagogy: changes in school culture
author Valente, Wagner Rodrigues
author_facet Valente, Wagner Rodrigues
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valente, Wagner Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv scientific pedagogy
school culture
educational testing
educational program
pedagogía científica
cultura escolar
exámenes pedagógicos
programa de enseñanza
pedagogia científica
cultura escolar
testes pedagógicos
programa de ensino
história da educação matemática
testes
avaliação
aritmética
topic scientific pedagogy
school culture
educational testing
educational program
pedagogía científica
cultura escolar
exámenes pedagógicos
programa de enseñanza
pedagogia científica
cultura escolar
testes pedagógicos
programa de ensino
história da educação matemática
testes
avaliação
aritmética
description The mathematization of pedagogy, or rather, the study of processes and dynamics developed in school routine so that it responds to a new pedagogy, namely, scientific pedagogy, is analyzed. The new pedagogy means a reduction to mathematics of the dynamics that conduct school work. An important issue is at stake: How did the school mathematized pedagogy? Theoretical and methodological tools from Cultural History are employed for the interpretation of the sources. Among other sources, a document prepared by one of the schools of reference in the state of São Paulo in the 1930s is analyzed
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
pesquisa histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40726
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40726
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40726/pdf_148
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40726/751375146651
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 10-31
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 10-31
Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 10-31
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531221585920