Mathematization of pedagogy: changes in school culture
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40726 |
Resumo: | The mathematization of pedagogy, or rather, the study of processes and dynamics developed in school routine so that it responds to a new pedagogy, namely, scientific pedagogy, is analyzed. The new pedagogy means a reduction to mathematics of the dynamics that conduct school work. An important issue is at stake: How did the school mathematized pedagogy? Theoretical and methodological tools from Cultural History are employed for the interpretation of the sources. Among other sources, a document prepared by one of the schools of reference in the state of São Paulo in the 1930s is analyzed |
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Mathematization of pedagogy: changes in school cultureLa matematización de la pedagogía: tiempos de cambio de la cultura escolarA matematização da pedagogia: tempos de mudança da cultura escolarscientific pedagogyschool cultureeducational testingeducational programpedagogía científicacultura escolarexámenes pedagógicosprograma de enseñanzapedagogia científicacultura escolartestes pedagógicosprograma de ensinohistória da educação matemáticatestesavaliaçãoaritméticaThe mathematization of pedagogy, or rather, the study of processes and dynamics developed in school routine so that it responds to a new pedagogy, namely, scientific pedagogy, is analyzed. The new pedagogy means a reduction to mathematics of the dynamics that conduct school work. An important issue is at stake: How did the school mathematized pedagogy? Theoretical and methodological tools from Cultural History are employed for the interpretation of the sources. Among other sources, a document prepared by one of the schools of reference in the state of São Paulo in the 1930s is analyzedEl presente estudio tiene como dirección orientadora la problemática de la matematización de la pedagogía. Es decir, el estudio está centrado en los procesos y en las dinámicas que se desarrollan en el intramuros escolar y tiene como objetivo dar respuesta a la llegada de una nueva pedagogía, la pedagogía científica. La comprensión es que, con esta pedagogía, ocurre una reducción a la matemática de las dinámicas que deben conducir el trabajo escolar. Tal escenario impone una cuestión central: ¿cómo la escuela matematizó la pedagogía? La herramienta teórico-metodológica para la lectura de las fuentes proviene de la Historia Cultural. Entre las fuentes, se privilegia un documento elaborado por una de las escuelas de referencia del estado de São Paulo en la década de 1930.O presente estudo tem por direção orientadora a problemática da ‘matematização da pedagogia’. Isto é, o estudo está centrado nos processos e nas dinâmicas que se desenvolvem no intramuros escolar e tem como objetivo dar resposta à chegada de uma nova pedagogia, a pedagogia científica. A compreensão é de que, com essa pedagogia, ocorre uma redução à matemática das dinâmicas que devem conduzir o trabalho escolar. Tal cenário impõe uma questão central: como a escola matematizou a pedagogia? O ferramental teórico-metodológico para a leitura das fontes provém da História Cultural. Dentre as fontes, privilegia-se um documento elaborado por uma das escolas de referência do estado de São Paulo na década de 1930.RBHE2016-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa históricaapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40726Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 10-31Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 10-31Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 10-312238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40726/pdf_148https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40726/751375146651Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessValente, Wagner Rodrigues2022-02-22T22:17:44Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40726Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:44Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
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