How to teach arithmetic? Elements of arithmetic to teach in the manual of Faria de Vasconcelos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60960 |
Resumo: | This article presents the results of a research that focused on the graduation of teaching arithmetic proposed in the manual “How to teach arithmetic”, by Faria de Vasconcelos. The theme proved to be important in view of the transformations of arithmetic to be taught in primary school in times of so-called scientific pedagogy. Such an analysis was made from the perspective of a theoretical-methodological framework that takes into account the professional knowledge of teaching. As a result, there is a reorganization of the arithmetic of the primary course under the impact of experimental psychology with a statistical basis. Such transformations are shown more explicitly in the new graduation of school education proposed by Faria de Vasconcelos. |
id |
UFU-8_db85a86d29690fca9d189188703c8721 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60960 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
How to teach arithmetic? Elements of arithmetic to teach in the manual of Faria de Vasconcelos¿Cómo enseñar aritmética? Elementos de aritmética para enseñar en el manual de Faria de VasconcelosComo se ensina aritmética? Elementos de uma aritmética para ensinar no manual de Faria de VasconcelosAritmética para ensinarPedagogia científicaFaria de VasconcelosArithmetic for teachingScientific pedagogyFaria de VasconcelosAritmética para la enseñanzaPedagogía científicaFaria de VasconcelosThis article presents the results of a research that focused on the graduation of teaching arithmetic proposed in the manual “How to teach arithmetic”, by Faria de Vasconcelos. The theme proved to be important in view of the transformations of arithmetic to be taught in primary school in times of so-called scientific pedagogy. Such an analysis was made from the perspective of a theoretical-methodological framework that takes into account the professional knowledge of teaching. As a result, there is a reorganization of the arithmetic of the primary course under the impact of experimental psychology with a statistical basis. Such transformations are shown more explicitly in the new graduation of school education proposed by Faria de Vasconcelos.Este artículo presenta los resultados de una investigación que se centró en la graduación de la enseñanza de la aritmética propuesta en el manual "Cómo enseñar aritmética", de Faria de Vasconcelos. El tema demostró ser importante en vista de las transformaciones de la aritmética que se enseñará en la escuela primaria en tiempos de la llamada pedagogía científica. Tal análisis se realizó desde la perspectiva de un marco teórico-metodológico que tiene en cuenta el conocimiento profesional de la enseñanza. Como resultado, hay una reorganización de la aritmética del curso primario bajo el impacto de la psicología experimental con una base estadística. Dichas transformaciones se muestran más explícitamente en la nueva graduación de la educación escolar propuesta por Faria de Vasconcelos.Neste artigo são apresentados resultados de uma pesquisa cujo foco tratou da graduação do ensino de aritmética proposta no manual Como se ensina aritmética, de Faria de Vasconcelos. O tema mostrou-se importante tendo em vista as transformações da aritmética a ser ensinada nos primeiros anos escolares em tempos da chamada pedagogia científica. Tal análise foi feita a partir da perspectiva de um referencial teórico-metodológico que leva em conta os saberes profissionais da docência. Como resultados, evidencia-se uma reorganização da aritmética do curso primário sob o impacto da psicologia experimental de base estatística. Tais transformações mostram-se de modo mais explícito na nova graduação do ensino escolar proposta por Faria de Vasconcelos.Universidade Federal de Uberlândia2021-05-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6096010.14393/ER-v28a2021-27Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e027Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e027Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0271983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60960/31621https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60960/31622Copyright (c) 2021 Wagner Rodrigues Valente, Jefferson dos Santos Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccessValente, Wagner Rodrigues Ferreira, Jefferson dos Santos 2021-05-12T00:12:54Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60960Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-05-12T00:12:54Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
How to teach arithmetic? Elements of arithmetic to teach in the manual of Faria de Vasconcelos ¿Cómo enseñar aritmética? Elementos de aritmética para enseñar en el manual de Faria de Vasconcelos Como se ensina aritmética? Elementos de uma aritmética para ensinar no manual de Faria de Vasconcelos |
title |
How to teach arithmetic? Elements of arithmetic to teach in the manual of Faria de Vasconcelos |
spellingShingle |
How to teach arithmetic? Elements of arithmetic to teach in the manual of Faria de Vasconcelos Valente, Wagner Rodrigues Aritmética para ensinar Pedagogia científica Faria de Vasconcelos Arithmetic for teaching Scientific pedagogy Faria de Vasconcelos Aritmética para la enseñanza Pedagogía científica Faria de Vasconcelos |
title_short |
How to teach arithmetic? Elements of arithmetic to teach in the manual of Faria de Vasconcelos |
title_full |
How to teach arithmetic? Elements of arithmetic to teach in the manual of Faria de Vasconcelos |
title_fullStr |
How to teach arithmetic? Elements of arithmetic to teach in the manual of Faria de Vasconcelos |
title_full_unstemmed |
How to teach arithmetic? Elements of arithmetic to teach in the manual of Faria de Vasconcelos |
title_sort |
How to teach arithmetic? Elements of arithmetic to teach in the manual of Faria de Vasconcelos |
author |
Valente, Wagner Rodrigues |
author_facet |
Valente, Wagner Rodrigues Ferreira, Jefferson dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Jefferson dos Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Valente, Wagner Rodrigues Ferreira, Jefferson dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aritmética para ensinar Pedagogia científica Faria de Vasconcelos Arithmetic for teaching Scientific pedagogy Faria de Vasconcelos Aritmética para la enseñanza Pedagogía científica Faria de Vasconcelos |
topic |
Aritmética para ensinar Pedagogia científica Faria de Vasconcelos Arithmetic for teaching Scientific pedagogy Faria de Vasconcelos Aritmética para la enseñanza Pedagogía científica Faria de Vasconcelos |
description |
This article presents the results of a research that focused on the graduation of teaching arithmetic proposed in the manual “How to teach arithmetic”, by Faria de Vasconcelos. The theme proved to be important in view of the transformations of arithmetic to be taught in primary school in times of so-called scientific pedagogy. Such an analysis was made from the perspective of a theoretical-methodological framework that takes into account the professional knowledge of teaching. As a result, there is a reorganization of the arithmetic of the primary course under the impact of experimental psychology with a statistical basis. Such transformations are shown more explicitly in the new graduation of school education proposed by Faria de Vasconcelos. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60960 10.14393/ER-v28a2021-27 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60960 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v28a2021-27 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60960/31621 https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60960/31622 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Wagner Rodrigues Valente, Jefferson dos Santos Ferreira info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Wagner Rodrigues Valente, Jefferson dos Santos Ferreira |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e027 Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e027 Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e027 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944223308382208 |