How to teach arithmetic? Elements of arithmetic to teach in the manual of Faria de Vasconcelos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valente, Wagner Rodrigues
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ferreira, Jefferson dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60960
Resumo: This article presents the results of a research that focused on the graduation of teaching arithmetic proposed in the manual “How to teach arithmetic”, by Faria de Vasconcelos. The theme proved to be important in view of the transformations of arithmetic to be taught in primary school in times of so-called scientific pedagogy. Such an analysis was made from the perspective of a theoretical-methodological framework that takes into account the professional knowledge of teaching. As a result, there is a reorganization of the arithmetic of the primary course under the impact of experimental psychology with a statistical basis. Such transformations are shown more explicitly in the new graduation of school education proposed by Faria de Vasconcelos.
id UFU-8_db85a86d29690fca9d189188703c8721
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60960
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling How to teach arithmetic? Elements of arithmetic to teach in the manual of Faria de Vasconcelos¿Cómo enseñar aritmética? Elementos de aritmética para enseñar en el manual de Faria de VasconcelosComo se ensina aritmética? Elementos de uma aritmética para ensinar no manual de Faria de VasconcelosAritmética para ensinarPedagogia científicaFaria de VasconcelosArithmetic for teachingScientific pedagogyFaria de VasconcelosAritmética para la enseñanzaPedagogía científicaFaria de VasconcelosThis article presents the results of a research that focused on the graduation of teaching arithmetic proposed in the manual “How to teach arithmetic”, by Faria de Vasconcelos. The theme proved to be important in view of the transformations of arithmetic to be taught in primary school in times of so-called scientific pedagogy. Such an analysis was made from the perspective of a theoretical-methodological framework that takes into account the professional knowledge of teaching. As a result, there is a reorganization of the arithmetic of the primary course under the impact of experimental psychology with a statistical basis. Such transformations are shown more explicitly in the new graduation of school education proposed by Faria de Vasconcelos.Este artículo presenta los resultados de una investigación que se centró en la graduación de la enseñanza de la aritmética propuesta en el manual "Cómo enseñar aritmética", de Faria de Vasconcelos. El tema demostró ser importante en vista de las transformaciones de la aritmética que se enseñará en la escuela primaria en tiempos de la llamada pedagogía científica. Tal análisis se realizó desde la perspectiva de un marco teórico-metodológico que tiene en cuenta el conocimiento profesional de la enseñanza. Como resultado, hay una reorganización de la aritmética del curso primario bajo el impacto de la psicología experimental con una base estadística. Dichas transformaciones se muestran más explícitamente en la nueva graduación de la educación escolar propuesta por Faria de Vasconcelos.Neste artigo são apresentados resultados de uma pesquisa cujo foco tratou da graduação do ensino de aritmética proposta no manual Como se ensina aritmética, de Faria de Vasconcelos. O tema mostrou-se importante tendo em vista as transformações da aritmética a ser ensinada nos primeiros anos escolares em tempos da chamada pedagogia científica. Tal análise foi feita a partir da perspectiva de um referencial teórico-metodológico que leva em conta os saberes profissionais da docência. Como resultados, evidencia-se uma reorganização da aritmética do curso primário sob o impacto da psicologia experimental de base estatística. Tais transformações mostram-se de modo mais explícito na nova graduação do ensino escolar proposta por Faria de Vasconcelos.Universidade Federal de Uberlândia2021-05-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6096010.14393/ER-v28a2021-27Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e027Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e027Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0271983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60960/31621https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60960/31622Copyright (c) 2021 Wagner Rodrigues Valente, Jefferson dos Santos Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccessValente, Wagner Rodrigues Ferreira, Jefferson dos Santos 2021-05-12T00:12:54Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60960Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-05-12T00:12:54Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv How to teach arithmetic? Elements of arithmetic to teach in the manual of Faria de Vasconcelos
¿Cómo enseñar aritmética? Elementos de aritmética para enseñar en el manual de Faria de Vasconcelos
Como se ensina aritmética? Elementos de uma aritmética para ensinar no manual de Faria de Vasconcelos
title How to teach arithmetic? Elements of arithmetic to teach in the manual of Faria de Vasconcelos
spellingShingle How to teach arithmetic? Elements of arithmetic to teach in the manual of Faria de Vasconcelos
Valente, Wagner Rodrigues
Aritmética para ensinar
Pedagogia científica
Faria de Vasconcelos
Arithmetic for teaching
Scientific pedagogy
Faria de Vasconcelos
Aritmética para la enseñanza
Pedagogía científica
Faria de Vasconcelos
title_short How to teach arithmetic? Elements of arithmetic to teach in the manual of Faria de Vasconcelos
title_full How to teach arithmetic? Elements of arithmetic to teach in the manual of Faria de Vasconcelos
title_fullStr How to teach arithmetic? Elements of arithmetic to teach in the manual of Faria de Vasconcelos
title_full_unstemmed How to teach arithmetic? Elements of arithmetic to teach in the manual of Faria de Vasconcelos
title_sort How to teach arithmetic? Elements of arithmetic to teach in the manual of Faria de Vasconcelos
author Valente, Wagner Rodrigues
author_facet Valente, Wagner Rodrigues
Ferreira, Jefferson dos Santos
author_role author
author2 Ferreira, Jefferson dos Santos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valente, Wagner Rodrigues
Ferreira, Jefferson dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Aritmética para ensinar
Pedagogia científica
Faria de Vasconcelos
Arithmetic for teaching
Scientific pedagogy
Faria de Vasconcelos
Aritmética para la enseñanza
Pedagogía científica
Faria de Vasconcelos
topic Aritmética para ensinar
Pedagogia científica
Faria de Vasconcelos
Arithmetic for teaching
Scientific pedagogy
Faria de Vasconcelos
Aritmética para la enseñanza
Pedagogía científica
Faria de Vasconcelos
description This article presents the results of a research that focused on the graduation of teaching arithmetic proposed in the manual “How to teach arithmetic”, by Faria de Vasconcelos. The theme proved to be important in view of the transformations of arithmetic to be taught in primary school in times of so-called scientific pedagogy. Such an analysis was made from the perspective of a theoretical-methodological framework that takes into account the professional knowledge of teaching. As a result, there is a reorganization of the arithmetic of the primary course under the impact of experimental psychology with a statistical basis. Such transformations are shown more explicitly in the new graduation of school education proposed by Faria de Vasconcelos.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60960
10.14393/ER-v28a2021-27
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60960
identifier_str_mv 10.14393/ER-v28a2021-27
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60960/31621
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60960/31622
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Wagner Rodrigues Valente, Jefferson dos Santos Ferreira
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Wagner Rodrigues Valente, Jefferson dos Santos Ferreira
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e027
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e027
Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e027
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944223308382208