Instrução pública e formação de professores em Minas Gerais (1825-1852)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38697 |
Resumo: | The goal of this research was to understand the roles of the teaching occupation and the teacher’s specific abilities in the first half of the nineteenth century, a moment when the public elementary schooling of the state of Minas Gerais, Brazil, was being organized. In the analyzed period deep arguments on the organization of elementary school system took place. Concepts were produced about the need to organize the public schooling and the teachers formation, as well as the creation of a “Escola Normal” (‘Normal’ refers to the function of defining procedures; this institution is responsible for the teachers formation) where the teachers would be trained. |
id |
RBHE-1_7672d01f6066e93804347850b655dc0f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38697 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Instrução pública e formação de professores em Minas Gerais (1825-1852)Instrução pública e formação de professores em Minas Gerais (1825-1852)Teaching OcupationPublic SchoolingTeaching FormationProfissão DocenteInstrução PúblicaFormação de ProfessoresThe goal of this research was to understand the roles of the teaching occupation and the teacher’s specific abilities in the first half of the nineteenth century, a moment when the public elementary schooling of the state of Minas Gerais, Brazil, was being organized. In the analyzed period deep arguments on the organization of elementary school system took place. Concepts were produced about the need to organize the public schooling and the teachers formation, as well as the creation of a “Escola Normal” (‘Normal’ refers to the function of defining procedures; this institution is responsible for the teachers formation) where the teachers would be trained. Esta pesquisa tem por objetivo compreender as representações produzidas sobre a profissão docente e as capacidades específicas do professor na primeira metade do século XIX, momento em que se buscava organizar a instrução pública primária mineira. O período analisado foi de intensos debates sobre a organização do sistema de ensino primário, e também marcado pela produção de discursos por meio dos quais foi veiculada a necessidade de organização da instrução pública e da formação dos professores, bem como a criação de uma Escola Normal na qual estes pudessem ser formados. RBHE2012-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38697Revista Brasileira de História da Educação; Vol 3 No 2 [6] (2003): Dossiê: Memória do ensino de história da educação | Julho/Dezembro; 87-113Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 3 Núm. 2 [6] (2003): Dossiê: Memória do ensino de história da educação | Julho/Dezembro; 87-113Revista Brasileira de História da Educação; v. 3 n. 2 [6] (2003): Dossiê: Memória do ensino de história da educação | Julho/Dezembro; 87-1132238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38697/20226Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRosa, Walquíria Miranda2022-02-22T22:19:40Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38697Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:19:40Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Instrução pública e formação de professores em Minas Gerais (1825-1852) Instrução pública e formação de professores em Minas Gerais (1825-1852) |
title |
Instrução pública e formação de professores em Minas Gerais (1825-1852) |
spellingShingle |
Instrução pública e formação de professores em Minas Gerais (1825-1852) Rosa, Walquíria Miranda Teaching Ocupation Public Schooling Teaching Formation Profissão Docente Instrução Pública Formação de Professores |
title_short |
Instrução pública e formação de professores em Minas Gerais (1825-1852) |
title_full |
Instrução pública e formação de professores em Minas Gerais (1825-1852) |
title_fullStr |
Instrução pública e formação de professores em Minas Gerais (1825-1852) |
title_full_unstemmed |
Instrução pública e formação de professores em Minas Gerais (1825-1852) |
title_sort |
Instrução pública e formação de professores em Minas Gerais (1825-1852) |
author |
Rosa, Walquíria Miranda |
author_facet |
Rosa, Walquíria Miranda |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rosa, Walquíria Miranda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching Ocupation Public Schooling Teaching Formation Profissão Docente Instrução Pública Formação de Professores |
topic |
Teaching Ocupation Public Schooling Teaching Formation Profissão Docente Instrução Pública Formação de Professores |
description |
The goal of this research was to understand the roles of the teaching occupation and the teacher’s specific abilities in the first half of the nineteenth century, a moment when the public elementary schooling of the state of Minas Gerais, Brazil, was being organized. In the analyzed period deep arguments on the organization of elementary school system took place. Concepts were produced about the need to organize the public schooling and the teachers formation, as well as the creation of a “Escola Normal” (‘Normal’ refers to the function of defining procedures; this institution is responsible for the teachers formation) where the teachers would be trained. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38697 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38697 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38697/20226 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 3 No 2 [6] (2003): Dossiê: Memória do ensino de história da educação | Julho/Dezembro; 87-113 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 3 Núm. 2 [6] (2003): Dossiê: Memória do ensino de história da educação | Julho/Dezembro; 87-113 Revista Brasileira de História da Educação; v. 3 n. 2 [6] (2003): Dossiê: Memória do ensino de história da educação | Julho/Dezembro; 87-113 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530294644736 |