Instruments and supports for writing: between prescribed and non-conventional uses (Brazil, first half of the 20th century)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40775 |
Resumo: | The article analyzed the uses of writing instruments and supports by ordinary people during the schooling process, in the first half of the 20th century in the State of Minas Gerais. We used testimonies, via written and oral reports, as the main source. The research was theoretically and methodologically based on studies conducted by cultural history, history of written culture and history of school material culture. The analysis showed that the materiality of instruments and supports is a central and defining element of the uses that are made, and that there is a relative distance between the writing that the school wants to establish and the tactics that groups or individuals invent in their daily lives with the resources available.Instrumentos e suportes de escrita no processo de escolarização: entre os usos prescritos e os não convencionais (Minas Gerais, primeira metade do século XX) |
id |
RBHE-1_7872a6cb03cf55cc69c6f1587aa84042 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40775 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Instruments and supports for writing: between prescribed and non-conventional uses (Brazil, first half of the 20th century)Instrumentos y soportes de escritura en el proceso de escolarización: entre los usos prescritos y los no convencionales (Minas Gerais, primera mitad del siglo XX)Instrumentos e suportes de escrita no processo de escolarização: entre os usos prescritos e os não convencionais (Minas Gerais, primeira metade do século XX)Writing instruments and supportswritten cultureschooling. 20th centuryInstrumentos y soportes de escrituracultura escritaescolarizaciónsiglo XXThe article analyzed the uses of writing instruments and supports by ordinary people during the schooling process, in the first half of the 20th century in the State of Minas Gerais. We used testimonies, via written and oral reports, as the main source. The research was theoretically and methodologically based on studies conducted by cultural history, history of written culture and history of school material culture. The analysis showed that the materiality of instruments and supports is a central and defining element of the uses that are made, and that there is a relative distance between the writing that the school wants to establish and the tactics that groups or individuals invent in their daily lives with the resources available.Instrumentos e suportes de escrita no processo de escolarização: entre os usos prescritos e os não convencionais (Minas Gerais, primeira metade do século XX)Este artículo analiza los usos de los instrumentos y soportes de escritura por personas comunes en el proceso de escolarización en la primera mitad del siglo XX, en Minas Gerais. El principal corpus documental de la investigación se compone de recuerdos producidos y transmitidos en relatos orales y/o escrituras. La investigación se basó, teórica y metodológicamente, en los estudios llevados a cabo en las áreas de historia cultural, de la cultura escrita y de la historia de la cultura material escolar. El análisis mostró que la materialidad de los instrumentos y de los soportes es un elemento central y definidor de los usos que se hacen, y que hay una distancia relativa entre la escritura que la escuela quiere establecer y las tácticas que los grupos o individuos inventan en su vida diaria con los recursos disponibles para ellos.O artigo tem como objetivo analisar os usos de instrumentos e suportes de escrita por pessoas comuns em processo de escolarização na primeira metade do século XX, em Minas Gerais. O principal corpus documental da pesquisa é composto por memórias, produzidas e veiculadas em depoimentos orais e/ou escritos. Estudos realizados nas áreas da história cultural, da história da cultura escrita e da história da cultura material escolar basearam, teórica e metodologicamente, a investigação. A análise dessas fontes mostrou que a materialidade dos suportes e dos instrumentos é um elemento central e definidor dos usos que deles são feitos e que há uma relativa distância entre a escrita que a escola quer instituir e as táticas que os grupos ou indivíduos inventam em seu cotidiano, com os recursos de que dispõem. RBHE2016-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40775Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 1[40] (2016): Janeiro/Março; 297 - 334Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 1[40] (2016): Janeiro/Março; 297 - 334Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 1[40] (2016): Janeiro/Março; 297 - 3342238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40775/pdf_100Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFrade, Isabel Cristina Alves da SilvaGalvão, Ana Maria de Oliveira2022-02-22T22:17:53Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40775Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:53Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Instruments and supports for writing: between prescribed and non-conventional uses (Brazil, first half of the 20th century) Instrumentos y soportes de escritura en el proceso de escolarización: entre los usos prescritos y los no convencionales (Minas Gerais, primera mitad del siglo XX) Instrumentos e suportes de escrita no processo de escolarização: entre os usos prescritos e os não convencionais (Minas Gerais, primeira metade do século XX) |
title |
Instruments and supports for writing: between prescribed and non-conventional uses (Brazil, first half of the 20th century) |
spellingShingle |
Instruments and supports for writing: between prescribed and non-conventional uses (Brazil, first half of the 20th century) Frade, Isabel Cristina Alves da Silva Writing instruments and supports written culture schooling. 20th century Instrumentos y soportes de escritura cultura escrita escolarización siglo XX |
title_short |
Instruments and supports for writing: between prescribed and non-conventional uses (Brazil, first half of the 20th century) |
title_full |
Instruments and supports for writing: between prescribed and non-conventional uses (Brazil, first half of the 20th century) |
title_fullStr |
Instruments and supports for writing: between prescribed and non-conventional uses (Brazil, first half of the 20th century) |
title_full_unstemmed |
Instruments and supports for writing: between prescribed and non-conventional uses (Brazil, first half of the 20th century) |
title_sort |
Instruments and supports for writing: between prescribed and non-conventional uses (Brazil, first half of the 20th century) |
author |
Frade, Isabel Cristina Alves da Silva |
author_facet |
Frade, Isabel Cristina Alves da Silva Galvão, Ana Maria de Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Galvão, Ana Maria de Oliveira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Frade, Isabel Cristina Alves da Silva Galvão, Ana Maria de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Writing instruments and supports written culture schooling. 20th century Instrumentos y soportes de escritura cultura escrita escolarización siglo XX |
topic |
Writing instruments and supports written culture schooling. 20th century Instrumentos y soportes de escritura cultura escrita escolarización siglo XX |
description |
The article analyzed the uses of writing instruments and supports by ordinary people during the schooling process, in the first half of the 20th century in the State of Minas Gerais. We used testimonies, via written and oral reports, as the main source. The research was theoretically and methodologically based on studies conducted by cultural history, history of written culture and history of school material culture. The analysis showed that the materiality of instruments and supports is a central and defining element of the uses that are made, and that there is a relative distance between the writing that the school wants to establish and the tactics that groups or individuals invent in their daily lives with the resources available.Instrumentos e suportes de escrita no processo de escolarização: entre os usos prescritos e os não convencionais (Minas Gerais, primeira metade do século XX) |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-03-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40775 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40775 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40775/pdf_100 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 1[40] (2016): Janeiro/Março; 297 - 334 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 1[40] (2016): Janeiro/Março; 297 - 334 Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 1[40] (2016): Janeiro/Março; 297 - 334 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531326443520 |