Instruments and supports for writing: between prescribed and non-conventional uses (Brazil, first half of the 20th century)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Frade, Isabel Cristina Alves da Silva
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Galvão, Ana Maria de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40775
Resumo: The article analyzed the uses of writing instruments and supports by ordinary people during the schooling process, in the first half of the 20th century in the State of Minas Gerais. We used testimonies, via written and oral reports, as the main source. The research was theoretically and methodologically based on studies conducted by cultural history, history of written culture and history of school material culture. The analysis showed that the materiality of instruments and supports is a central and defining element of the uses that are made, and that there is a relative distance between the writing that the school wants to establish and the tactics that groups or individuals invent in their daily lives with the resources available.Instrumentos e suportes de escrita no processo de escolarização: entre os usos prescritos e os não convencionais (Minas Gerais, primeira metade do século XX)
id RBHE-1_7872a6cb03cf55cc69c6f1587aa84042
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40775
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Instruments and supports for writing: between prescribed and non-conventional uses (Brazil, first half of the 20th century)Instrumentos y soportes de escritura en el proceso de escolarización: entre los usos prescritos y los no convencionales (Minas Gerais, primera mitad del siglo XX)Instrumentos e suportes de escrita no processo de escolarização: entre os usos prescritos e os não convencionais (Minas Gerais, primeira metade do século XX)Writing instruments and supportswritten cultureschooling. 20th centuryInstrumentos y soportes de escrituracultura escritaescolarizaciónsiglo XXThe article analyzed the uses of writing instruments and supports by ordinary people during the schooling process, in the first half of the 20th century in the State of Minas Gerais. We used testimonies, via written and oral reports, as the main source. The research was theoretically and methodologically based on studies conducted by cultural history, history of written culture and history of school material culture. The analysis showed that the materiality of instruments and supports is a central and defining element of the uses that are made, and that there is a relative distance between the writing that the school wants to establish and the tactics that groups or individuals invent in their daily lives with the resources available.Instrumentos e suportes de escrita no processo de escolarização: entre os usos prescritos e os não convencionais (Minas Gerais, primeira metade do século XX)Este artículo analiza los usos de los instrumentos y soportes de escritura por personas comunes en el proceso de escolarización en la primera mitad del siglo XX, en Minas Gerais. El principal corpus documental de la investigación se compone de recuerdos producidos y transmitidos en relatos orales y/o escrituras. La investigación se basó, teórica y metodológicamente, en los estudios llevados a cabo en las áreas de historia cultural, de la cultura escrita y de la historia de la cultura material escolar. El análisis mostró que la materialidad de los instrumentos y de los soportes es un elemento central y definidor de los usos que se hacen, y que hay una distancia relativa entre la escritura que la escuela quiere establecer y las tácticas que los grupos o individuos inventan en su vida diaria con los recursos disponibles para ellos.O artigo tem como objetivo analisar os usos de instrumentos e suportes de escrita por pessoas comuns em processo de escolarização na primeira metade do século XX, em Minas Gerais. O principal corpus documental da pesquisa é composto por memórias, produzidas e veiculadas em depoimentos orais e/ou escritos. Estudos realizados nas áreas da história cultural, da história da cultura escrita e da história da cultura material escolar basearam, teórica e metodologicamente, a investigação. A análise dessas fontes mostrou que a materialidade dos suportes e dos instrumentos é um elemento central e definidor dos usos que deles são feitos e que há uma relativa distância entre a escrita que a escola quer instituir e as táticas que os grupos ou indivíduos inventam em seu cotidiano, com os recursos de que dispõem. RBHE2016-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40775Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 1[40] (2016): Janeiro/Março; 297 - 334Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 1[40] (2016): Janeiro/Março; 297 - 334Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 1[40] (2016): Janeiro/Março; 297 - 3342238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40775/pdf_100Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFrade, Isabel Cristina Alves da SilvaGalvão, Ana Maria de Oliveira2022-02-22T22:17:53Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40775Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:53Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Instruments and supports for writing: between prescribed and non-conventional uses (Brazil, first half of the 20th century)
Instrumentos y soportes de escritura en el proceso de escolarización: entre los usos prescritos y los no convencionales (Minas Gerais, primera mitad del siglo XX)
Instrumentos e suportes de escrita no processo de escolarização: entre os usos prescritos e os não convencionais (Minas Gerais, primeira metade do século XX)
title Instruments and supports for writing: between prescribed and non-conventional uses (Brazil, first half of the 20th century)
spellingShingle Instruments and supports for writing: between prescribed and non-conventional uses (Brazil, first half of the 20th century)
Frade, Isabel Cristina Alves da Silva
Writing instruments and supports
written culture
schooling. 20th century
Instrumentos y soportes de escritura
cultura escrita
escolarización
siglo XX
title_short Instruments and supports for writing: between prescribed and non-conventional uses (Brazil, first half of the 20th century)
title_full Instruments and supports for writing: between prescribed and non-conventional uses (Brazil, first half of the 20th century)
title_fullStr Instruments and supports for writing: between prescribed and non-conventional uses (Brazil, first half of the 20th century)
title_full_unstemmed Instruments and supports for writing: between prescribed and non-conventional uses (Brazil, first half of the 20th century)
title_sort Instruments and supports for writing: between prescribed and non-conventional uses (Brazil, first half of the 20th century)
author Frade, Isabel Cristina Alves da Silva
author_facet Frade, Isabel Cristina Alves da Silva
Galvão, Ana Maria de Oliveira
author_role author
author2 Galvão, Ana Maria de Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Frade, Isabel Cristina Alves da Silva
Galvão, Ana Maria de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Writing instruments and supports
written culture
schooling. 20th century
Instrumentos y soportes de escritura
cultura escrita
escolarización
siglo XX
topic Writing instruments and supports
written culture
schooling. 20th century
Instrumentos y soportes de escritura
cultura escrita
escolarización
siglo XX
description The article analyzed the uses of writing instruments and supports by ordinary people during the schooling process, in the first half of the 20th century in the State of Minas Gerais. We used testimonies, via written and oral reports, as the main source. The research was theoretically and methodologically based on studies conducted by cultural history, history of written culture and history of school material culture. The analysis showed that the materiality of instruments and supports is a central and defining element of the uses that are made, and that there is a relative distance between the writing that the school wants to establish and the tactics that groups or individuals invent in their daily lives with the resources available.Instrumentos e suportes de escrita no processo de escolarização: entre os usos prescritos e os não convencionais (Minas Gerais, primeira metade do século XX)
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-03-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40775
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40775
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40775/pdf_100
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 1[40] (2016): Janeiro/Março; 297 - 334
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 1[40] (2016): Janeiro/Março; 297 - 334
Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 1[40] (2016): Janeiro/Março; 297 - 334
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531326443520