Notas de Lugar Nenhum: sobre os primórdios da escolarização moderna

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hamilton, David
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38750
Resumo: This chapter deals with the innovating initiatives in the teaching methods taken by authors such as Hoole and Comenius in the sixteenth century. The innovations introduced not only represented a rework on ideas from remote ages but also contributed to reconfigure politics and the rise of the modern state. Focused on the parallel of modern schooling and the modern state, David Hamilton fosters as critical view on the evolutionary readings from a cultural history that provides him with support to assert the idea that modern schooling did not have institutional ancestors. As a supportive argument to his assumption, Hamilton operates a dual movement: a preliminary historiographical critique, based on original sources but subjugated by a Darwinian interpretative framework and a subsequent exposition of complex pathways through which disorderly ideas and practices intermingled to give birth to modern schooling.
id RBHE-1_7ccf3caa421ed908a67686f5fcd97f18
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38750
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Notas de Lugar Nenhum: sobre os primórdios da escolarização modernaNotas de Lugar Nenhum: sobre os primórdios da escolarização modernaHISTORY OF SCHOOLMODERN SCHOOLINGTEACHING METHODSHISTORYCULTURAL HISTORY OF EDUCATIONHistória da EscolaEscolarização ModernaMétodos de EnsinoHistóriaHistória Cultural da EducaçãoThis chapter deals with the innovating initiatives in the teaching methods taken by authors such as Hoole and Comenius in the sixteenth century. The innovations introduced not only represented a rework on ideas from remote ages but also contributed to reconfigure politics and the rise of the modern state. Focused on the parallel of modern schooling and the modern state, David Hamilton fosters as critical view on the evolutionary readings from a cultural history that provides him with support to assert the idea that modern schooling did not have institutional ancestors. As a supportive argument to his assumption, Hamilton operates a dual movement: a preliminary historiographical critique, based on original sources but subjugated by a Darwinian interpretative framework and a subsequent exposition of complex pathways through which disorderly ideas and practices intermingled to give birth to modern schooling.Este artigo trata das iniciativas inovadoras nos métodos de ensino empreendidas por autores como Hoole e Comenius no século XVII. As inovações introduzidas por eles não só representavam reformulações herdadas de períodos mais remotos, como também contribuíram para a reconfiguração da política e a ascensão do Estado Moderno. Centrado na questão da emergência paralela da escolarização moderna e do Estado Moderno, o autor investe na crítica às leituras evolucionárias a partir de uma história cultural que lhe dá sustento para afirmar a tese de que a escolarização moderna não teve ancestrais institucionais. Como argumentos em favor da sua tese, ao autor opera duplo movimento: uma preliminar crítica historiográfica, pautada em fontes originais, mas subjugadas por um arcabouço darwiniano de interpretação, e uma subseqüente exposição de complexos meandros por meio dos quais idéias e práticas desordenadas combinaram-se para dar nascimento à escolarização moderna.   RBHE2012-02-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38750Revista Brasileira de História da Educação; Vol 1 No 1 [1] (2001): Janeiro/Junho; 45-73Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 1 Núm. 1 [1] (2001): Janeiro/Junho; 45-73Revista Brasileira de História da Educação; v. 1 n. 1 [1] (2001): Janeiro/Junho; 45-732238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38750/20280Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessHamilton, David2022-02-22T22:19:13Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38750Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:19:13Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Notas de Lugar Nenhum: sobre os primórdios da escolarização moderna
Notas de Lugar Nenhum: sobre os primórdios da escolarização moderna
title Notas de Lugar Nenhum: sobre os primórdios da escolarização moderna
spellingShingle Notas de Lugar Nenhum: sobre os primórdios da escolarização moderna
Hamilton, David
HISTORY OF SCHOOL
MODERN SCHOOLING
TEACHING METHODS
HISTORY
CULTURAL HISTORY OF EDUCATION
História da Escola
Escolarização Moderna
Métodos de Ensino
História
História Cultural da Educação
title_short Notas de Lugar Nenhum: sobre os primórdios da escolarização moderna
title_full Notas de Lugar Nenhum: sobre os primórdios da escolarização moderna
title_fullStr Notas de Lugar Nenhum: sobre os primórdios da escolarização moderna
title_full_unstemmed Notas de Lugar Nenhum: sobre os primórdios da escolarização moderna
title_sort Notas de Lugar Nenhum: sobre os primórdios da escolarização moderna
author Hamilton, David
author_facet Hamilton, David
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hamilton, David
dc.subject.por.fl_str_mv HISTORY OF SCHOOL
MODERN SCHOOLING
TEACHING METHODS
HISTORY
CULTURAL HISTORY OF EDUCATION
História da Escola
Escolarização Moderna
Métodos de Ensino
História
História Cultural da Educação
topic HISTORY OF SCHOOL
MODERN SCHOOLING
TEACHING METHODS
HISTORY
CULTURAL HISTORY OF EDUCATION
História da Escola
Escolarização Moderna
Métodos de Ensino
História
História Cultural da Educação
description This chapter deals with the innovating initiatives in the teaching methods taken by authors such as Hoole and Comenius in the sixteenth century. The innovations introduced not only represented a rework on ideas from remote ages but also contributed to reconfigure politics and the rise of the modern state. Focused on the parallel of modern schooling and the modern state, David Hamilton fosters as critical view on the evolutionary readings from a cultural history that provides him with support to assert the idea that modern schooling did not have institutional ancestors. As a supportive argument to his assumption, Hamilton operates a dual movement: a preliminary historiographical critique, based on original sources but subjugated by a Darwinian interpretative framework and a subsequent exposition of complex pathways through which disorderly ideas and practices intermingled to give birth to modern schooling.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38750
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38750
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38750/20280
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 1 No 1 [1] (2001): Janeiro/Junho; 45-73
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 1 Núm. 1 [1] (2001): Janeiro/Junho; 45-73
Revista Brasileira de História da Educação; v. 1 n. 1 [1] (2001): Janeiro/Junho; 45-73
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530376433664