A reconstitution of John Dewey’s philosophy of education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Angerami, Paula Linhares
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40700
Resumo: John Dewey’s thought has influenced the pedagogical theories in Brazil. However, it had different interpretations in the country during the Escola Nova period. In general, these renderings discuss a learning method, and not a philosophy of education. Even, when it considers Dewey’s philosophy of education, it does not focus on its esthetics. In this article, we will present some of these interpretations and also reconstruct John Dewey’s ideas about art and esthetic experience, emphasizing his philosophy of education that is wider than a pedagogical method.
id RBHE-1_7e48fdd228e80ec98aee2a4c3571ef7d
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40700
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling A reconstitution of John Dewey’s philosophy of educationUna reconstitución de la filosofía de la educación de John DeweyUma reconstituição da filosofia educacional de John DeweyJohn Dewey1859-1952estheticsphilosophyeducationEscola NovaJohn Dewey1859-1952estéticafilosofiaeducaciónEscuela NuevaJohn Dewey1859-1952estéticafilosofiaeducaçãoEscola NovaEducaçãoJohn Dewey’s thought has influenced the pedagogical theories in Brazil. However, it had different interpretations in the country during the Escola Nova period. In general, these renderings discuss a learning method, and not a philosophy of education. Even, when it considers Dewey’s philosophy of education, it does not focus on its esthetics. In this article, we will present some of these interpretations and also reconstruct John Dewey’s ideas about art and esthetic experience, emphasizing his philosophy of education that is wider than a pedagogical method.El pensamiento de John Dewey influyó ampliamente los métodos educacionales brasileños. Sin embargo, en su recepción en el país durante el período de la escuela nueva, tal pensamiento recibió interpretaciones distintas. En su gran mayoría, estas relecturas dicen respecto a un método de enseñanza y no propiamente a una filosofía de la educación. Y, aun cuando interpretado de este punto, raramente, se reconstruye esa filosofía de la educación a la luz de la dimensión estética. En este artículo, presentaremos las principales interpretaciones, y también haremos una reconstitución de las ideas de John Dewey sobre arte y experiencia estética, dando énfasis a su filosofía de la educación, que es más amplia que un método pedagógico.O pensamento de John Dewey influenciou amplamente os métodos educacionais brasileiros. Porém, em sua recepção no país durante o período da escola nova, tal pensamento recebeu interpretações distintas. Em sua grande maioria, essas releituras dizem respeito a um método de ensino e não propriamente a uma filosofia da educação e, mesmo quando é o caso, raramente, sua filosofia da educação é reconstruída à luz da dimensão estética. Neste artigo, apresentaremosas principais interpretações de seu pensamento, fazendo uma reconstituição das ideias de John Dewey sobre arte e experiência estética. Daremos ênfase à sua filosofia da educação, que é mais ampla do que um método pedagógico.RBHE2017-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionrevisão de literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40700Revista Brasileira de História da Educação; Vol 17 No 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 23 - 53Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 17 Núm. 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 23 - 53Revista Brasileira de História da Educação; v. 17 n. 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 23 - 532238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40700/pdf_218Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAngerami, Paula Linhares2022-02-22T22:17:28Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40700Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:28Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv A reconstitution of John Dewey’s philosophy of education
Una reconstitución de la filosofía de la educación de John Dewey
Uma reconstituição da filosofia educacional de John Dewey
title A reconstitution of John Dewey’s philosophy of education
spellingShingle A reconstitution of John Dewey’s philosophy of education
Angerami, Paula Linhares
John Dewey
1859-1952
esthetics
philosophy
education
Escola Nova
John Dewey
1859-1952
estética
filosofia
educación
Escuela Nueva
John Dewey
1859-1952
estética
filosofia
educação
Escola Nova
Educação
title_short A reconstitution of John Dewey’s philosophy of education
title_full A reconstitution of John Dewey’s philosophy of education
title_fullStr A reconstitution of John Dewey’s philosophy of education
title_full_unstemmed A reconstitution of John Dewey’s philosophy of education
title_sort A reconstitution of John Dewey’s philosophy of education
author Angerami, Paula Linhares
author_facet Angerami, Paula Linhares
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Angerami, Paula Linhares
dc.subject.por.fl_str_mv John Dewey
1859-1952
esthetics
philosophy
education
Escola Nova
John Dewey
1859-1952
estética
filosofia
educación
Escuela Nueva
John Dewey
1859-1952
estética
filosofia
educação
Escola Nova
Educação
topic John Dewey
1859-1952
esthetics
philosophy
education
Escola Nova
John Dewey
1859-1952
estética
filosofia
educación
Escuela Nueva
John Dewey
1859-1952
estética
filosofia
educação
Escola Nova
Educação
description John Dewey’s thought has influenced the pedagogical theories in Brazil. However, it had different interpretations in the country during the Escola Nova period. In general, these renderings discuss a learning method, and not a philosophy of education. Even, when it considers Dewey’s philosophy of education, it does not focus on its esthetics. In this article, we will present some of these interpretations and also reconstruct John Dewey’s ideas about art and esthetic experience, emphasizing his philosophy of education that is wider than a pedagogical method.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
revisão de literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40700
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40700
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40700/pdf_218
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 17 No 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 23 - 53
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 17 Núm. 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 23 - 53
Revista Brasileira de História da Educação; v. 17 n. 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 23 - 53
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531216343040