Cinema, educação e filosofia: possibilidades de uma poética no ensino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Angerami, Paula Linhares [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/110470
Resumo: Cinema has been used in education, although in an instrumental way, as a didactic resource to reach a previously determined educational aim. This research will analyze the possibility of utilizing for education the esthetic qualities provided by cinema. Specifically, I will explore the possibility of teachers using selected films to provide to students a unique visual and auditory opportunity to observe and discuss a particular qualitative and reflective experience, along the lines recommended by Dewey. In order to accomplish this, I will discuss cinema as a component of the poetic of education, approaching the intellectual, moral, esthetical and ethical aspects of human beings. In that perspective, through the hermeneutic method, I will analyze and conceptualize esthetic, qualitative experience and reflective thought using Dewey as a reference. Following this, I will discuss in depth the concept cinema The expected result is to verify the potentiality of cinema to provide a first quality qualitative and reflective experience about ethic’s questions.
id UNSP_500896ba78a00bd4d8d5c5bb8b733006
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/110470
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Cinema, educação e filosofia: possibilidades de uma poética no ensinoDewey, John 1859-1952Cinema na educaçãoEstéticaFilosofiaÉticaEducationCinema has been used in education, although in an instrumental way, as a didactic resource to reach a previously determined educational aim. This research will analyze the possibility of utilizing for education the esthetic qualities provided by cinema. Specifically, I will explore the possibility of teachers using selected films to provide to students a unique visual and auditory opportunity to observe and discuss a particular qualitative and reflective experience, along the lines recommended by Dewey. In order to accomplish this, I will discuss cinema as a component of the poetic of education, approaching the intellectual, moral, esthetical and ethical aspects of human beings. In that perspective, through the hermeneutic method, I will analyze and conceptualize esthetic, qualitative experience and reflective thought using Dewey as a reference. Following this, I will discuss in depth the concept cinema The expected result is to verify the potentiality of cinema to provide a first quality qualitative and reflective experience about ethic’s questions.O cinema é utilizado na educação, mas como recurso didático para atingir um objetivo educacional previamente determinado. Esta pesquisa tem como objetivo analisar as possibilidades de se recorrer ao cinema na educação, em razão de suas qualidades estéticas, mais especificamente em virtude da possibilidade de apropriação de determinadas obras cinematográficas por parte de professores, de modo a lhes proporcionar uma experiência qualitativa e reflexiva nos termos assinados por John Dewey. Para tal, abordaremos o cinema como parte de uma poética educacional que, indo além dos aspectos intelectuais, procura integrar os aspectos morais, éticos e estéticos do ser humano. Dessa perspectiva, por intermédio do método hermenêutico, analisaremos conceitualmente a estética, experiência qualitativa e pensamento reflexivo, tomando como referencial teórico a obra de Dewey. Concomitantemente, discutiremos a concepção de cinema estabelecendo relações com a análise do pensamento deweyano. Assim, verificaremos as potencialidades do cinema para alcançar uma experiência qualitativa e reflexiva sobre questões éticas.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Pagni, Pedro Ângelo [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Angerami, Paula Linhares [UNESP]2014-11-10T11:09:46Z2014-11-10T11:09:46Z2014-02-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis124 f.application/pdfANGERAMI, Paula Linhares. Cinema, educação e filosofia: possibilidades de uma poética no ensino. 2014. 124 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília, 2014.http://hdl.handle.net/11449/110470000793617000793617.pdf33004110040P541073473968693620000-0001-7505-4896Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-13T15:37:28Zoai:repositorio.unesp.br:11449/110470Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-13T15:37:28Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cinema, educação e filosofia: possibilidades de uma poética no ensino
title Cinema, educação e filosofia: possibilidades de uma poética no ensino
spellingShingle Cinema, educação e filosofia: possibilidades de uma poética no ensino
Angerami, Paula Linhares [UNESP]
Dewey, John 1859-1952
Cinema na educação
Estética
Filosofia
Ética
Education
title_short Cinema, educação e filosofia: possibilidades de uma poética no ensino
title_full Cinema, educação e filosofia: possibilidades de uma poética no ensino
title_fullStr Cinema, educação e filosofia: possibilidades de uma poética no ensino
title_full_unstemmed Cinema, educação e filosofia: possibilidades de uma poética no ensino
title_sort Cinema, educação e filosofia: possibilidades de uma poética no ensino
author Angerami, Paula Linhares [UNESP]
author_facet Angerami, Paula Linhares [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pagni, Pedro Ângelo [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Angerami, Paula Linhares [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Dewey, John 1859-1952
Cinema na educação
Estética
Filosofia
Ética
Education
topic Dewey, John 1859-1952
Cinema na educação
Estética
Filosofia
Ética
Education
description Cinema has been used in education, although in an instrumental way, as a didactic resource to reach a previously determined educational aim. This research will analyze the possibility of utilizing for education the esthetic qualities provided by cinema. Specifically, I will explore the possibility of teachers using selected films to provide to students a unique visual and auditory opportunity to observe and discuss a particular qualitative and reflective experience, along the lines recommended by Dewey. In order to accomplish this, I will discuss cinema as a component of the poetic of education, approaching the intellectual, moral, esthetical and ethical aspects of human beings. In that perspective, through the hermeneutic method, I will analyze and conceptualize esthetic, qualitative experience and reflective thought using Dewey as a reference. Following this, I will discuss in depth the concept cinema The expected result is to verify the potentiality of cinema to provide a first quality qualitative and reflective experience about ethic’s questions.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-11-10T11:09:46Z
2014-11-10T11:09:46Z
2014-02-25
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ANGERAMI, Paula Linhares. Cinema, educação e filosofia: possibilidades de uma poética no ensino. 2014. 124 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília, 2014.
http://hdl.handle.net/11449/110470
000793617
000793617.pdf
33004110040P5
4107347396869362
0000-0001-7505-4896
identifier_str_mv ANGERAMI, Paula Linhares. Cinema, educação e filosofia: possibilidades de uma poética no ensino. 2014. 124 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília, 2014.
000793617
000793617.pdf
33004110040P5
4107347396869362
0000-0001-7505-4896
url http://hdl.handle.net/11449/110470
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 124 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128193271431168