Educação Physica magazine (1932-1945): editorial formula, educational prescriptions, product and publicity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schneider, Omar
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Toledo, Maria Rita de Almeida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38554
Resumo: The study analyses the Educação Physica magazine based on its editorial formula creating an archeology of the circular, when the investigation is mainly focuses on the its critical instrument, editorial devices used by the editors for a greater control on the manipulation ways and periodical uses. It aims at seeing the circular as device of standardization of practice, intervention and the imposing of pedagogical models for the nascent school subject Physical Education, in the thirties. This way, the paper works with the hypothesis that the critical instrument study of a certain circular is, just like the associated content itself, important for the understanding of an editorial project, the representations and knowledge in circulation. 
id RBHE-1_806294ed1c5fae30d46e2beb594d6be6
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38554
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Educação Physica magazine (1932-1945): editorial formula, educational prescriptions, product and publicityA revista Educação Physica (1932-1945): fórmula editorial, prescrições educacionais, produtos e publicidadeEducação Physica MagazineMaterialityEditorial StrategiesEncyclopediaPedagogical KnowledgeRevista Educação PhysicaMaterialidadeEstratégias EditoriaisEnciclopédiaSaberes PedagógicosThe study analyses the Educação Physica magazine based on its editorial formula creating an archeology of the circular, when the investigation is mainly focuses on the its critical instrument, editorial devices used by the editors for a greater control on the manipulation ways and periodical uses. It aims at seeing the circular as device of standardization of practice, intervention and the imposing of pedagogical models for the nascent school subject Physical Education, in the thirties. This way, the paper works with the hypothesis that the critical instrument study of a certain circular is, just like the associated content itself, important for the understanding of an editorial project, the representations and knowledge in circulation. O estudo analisa a revista Educação Physica com base em sua fórmula editorial, produzindo uma arqueologia do impresso, ao tomar como foco central da investigação o seu aparelho crítico, os dispositivos editoriais empregados pelos editores para maior controle sobre os modos de manipulação e usos do periódico. Busca perceber o impresso como dispositivo de normatização de práticas, de intervenção e imposição de modelos pedagógicos para a nascente disciplina escolar Educação Física, na década de 1930. Desse modo, trabalha com a hipótese de que o estudo do aparelho crítico de um impresso é, como o próprio conteúdo veiculado, importante para a compreensão de um projeto editorial, as representações e os saberes que faz circular. RBHE2012-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38554Revista Brasileira de História da Educação; Vol 9 No 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 193-229Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 9 Núm. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 193-229Revista Brasileira de História da Educação; v. 9 n. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 193-2292238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38554/20085Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSchneider, OmarToledo, Maria Rita de Almeida2022-02-22T22:20:55Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38554Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:55Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação Physica magazine (1932-1945): editorial formula, educational prescriptions, product and publicity
A revista Educação Physica (1932-1945): fórmula editorial, prescrições educacionais, produtos e publicidade
title Educação Physica magazine (1932-1945): editorial formula, educational prescriptions, product and publicity
spellingShingle Educação Physica magazine (1932-1945): editorial formula, educational prescriptions, product and publicity
Schneider, Omar
Educação Physica Magazine
Materiality
Editorial Strategies
Encyclopedia
Pedagogical Knowledge
Revista Educação Physica
Materialidade
Estratégias Editoriais
Enciclopédia
Saberes Pedagógicos
title_short Educação Physica magazine (1932-1945): editorial formula, educational prescriptions, product and publicity
title_full Educação Physica magazine (1932-1945): editorial formula, educational prescriptions, product and publicity
title_fullStr Educação Physica magazine (1932-1945): editorial formula, educational prescriptions, product and publicity
title_full_unstemmed Educação Physica magazine (1932-1945): editorial formula, educational prescriptions, product and publicity
title_sort Educação Physica magazine (1932-1945): editorial formula, educational prescriptions, product and publicity
author Schneider, Omar
author_facet Schneider, Omar
Toledo, Maria Rita de Almeida
author_role author
author2 Toledo, Maria Rita de Almeida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Schneider, Omar
Toledo, Maria Rita de Almeida
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Physica Magazine
Materiality
Editorial Strategies
Encyclopedia
Pedagogical Knowledge
Revista Educação Physica
Materialidade
Estratégias Editoriais
Enciclopédia
Saberes Pedagógicos
topic Educação Physica Magazine
Materiality
Editorial Strategies
Encyclopedia
Pedagogical Knowledge
Revista Educação Physica
Materialidade
Estratégias Editoriais
Enciclopédia
Saberes Pedagógicos
description The study analyses the Educação Physica magazine based on its editorial formula creating an archeology of the circular, when the investigation is mainly focuses on the its critical instrument, editorial devices used by the editors for a greater control on the manipulation ways and periodical uses. It aims at seeing the circular as device of standardization of practice, intervention and the imposing of pedagogical models for the nascent school subject Physical Education, in the thirties. This way, the paper works with the hypothesis that the critical instrument study of a certain circular is, just like the associated content itself, important for the understanding of an editorial project, the representations and knowledge in circulation. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38554
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38554
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38554/20085
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 9 No 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 193-229
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 9 Núm. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 193-229
Revista Brasileira de História da Educação; v. 9 n. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 193-229
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529527087104