Educação Physica magazine (1932-1945): editorial formula, educational prescriptions, product and publicity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38554 |
Resumo: | The study analyses the Educação Physica magazine based on its editorial formula creating an archeology of the circular, when the investigation is mainly focuses on the its critical instrument, editorial devices used by the editors for a greater control on the manipulation ways and periodical uses. It aims at seeing the circular as device of standardization of practice, intervention and the imposing of pedagogical models for the nascent school subject Physical Education, in the thirties. This way, the paper works with the hypothesis that the critical instrument study of a certain circular is, just like the associated content itself, important for the understanding of an editorial project, the representations and knowledge in circulation. |
id |
RBHE-1_806294ed1c5fae30d46e2beb594d6be6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38554 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação Physica magazine (1932-1945): editorial formula, educational prescriptions, product and publicityA revista Educação Physica (1932-1945): fórmula editorial, prescrições educacionais, produtos e publicidadeEducação Physica MagazineMaterialityEditorial StrategiesEncyclopediaPedagogical KnowledgeRevista Educação PhysicaMaterialidadeEstratégias EditoriaisEnciclopédiaSaberes PedagógicosThe study analyses the Educação Physica magazine based on its editorial formula creating an archeology of the circular, when the investigation is mainly focuses on the its critical instrument, editorial devices used by the editors for a greater control on the manipulation ways and periodical uses. It aims at seeing the circular as device of standardization of practice, intervention and the imposing of pedagogical models for the nascent school subject Physical Education, in the thirties. This way, the paper works with the hypothesis that the critical instrument study of a certain circular is, just like the associated content itself, important for the understanding of an editorial project, the representations and knowledge in circulation. O estudo analisa a revista Educação Physica com base em sua fórmula editorial, produzindo uma arqueologia do impresso, ao tomar como foco central da investigação o seu aparelho crítico, os dispositivos editoriais empregados pelos editores para maior controle sobre os modos de manipulação e usos do periódico. Busca perceber o impresso como dispositivo de normatização de práticas, de intervenção e imposição de modelos pedagógicos para a nascente disciplina escolar Educação Física, na década de 1930. Desse modo, trabalha com a hipótese de que o estudo do aparelho crítico de um impresso é, como o próprio conteúdo veiculado, importante para a compreensão de um projeto editorial, as representações e os saberes que faz circular. RBHE2012-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38554Revista Brasileira de História da Educação; Vol 9 No 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 193-229Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 9 Núm. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 193-229Revista Brasileira de História da Educação; v. 9 n. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 193-2292238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38554/20085Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSchneider, OmarToledo, Maria Rita de Almeida2022-02-22T22:20:55Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38554Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:55Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação Physica magazine (1932-1945): editorial formula, educational prescriptions, product and publicity A revista Educação Physica (1932-1945): fórmula editorial, prescrições educacionais, produtos e publicidade |
title |
Educação Physica magazine (1932-1945): editorial formula, educational prescriptions, product and publicity |
spellingShingle |
Educação Physica magazine (1932-1945): editorial formula, educational prescriptions, product and publicity Schneider, Omar Educação Physica Magazine Materiality Editorial Strategies Encyclopedia Pedagogical Knowledge Revista Educação Physica Materialidade Estratégias Editoriais Enciclopédia Saberes Pedagógicos |
title_short |
Educação Physica magazine (1932-1945): editorial formula, educational prescriptions, product and publicity |
title_full |
Educação Physica magazine (1932-1945): editorial formula, educational prescriptions, product and publicity |
title_fullStr |
Educação Physica magazine (1932-1945): editorial formula, educational prescriptions, product and publicity |
title_full_unstemmed |
Educação Physica magazine (1932-1945): editorial formula, educational prescriptions, product and publicity |
title_sort |
Educação Physica magazine (1932-1945): editorial formula, educational prescriptions, product and publicity |
author |
Schneider, Omar |
author_facet |
Schneider, Omar Toledo, Maria Rita de Almeida |
author_role |
author |
author2 |
Toledo, Maria Rita de Almeida |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Schneider, Omar Toledo, Maria Rita de Almeida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Physica Magazine Materiality Editorial Strategies Encyclopedia Pedagogical Knowledge Revista Educação Physica Materialidade Estratégias Editoriais Enciclopédia Saberes Pedagógicos |
topic |
Educação Physica Magazine Materiality Editorial Strategies Encyclopedia Pedagogical Knowledge Revista Educação Physica Materialidade Estratégias Editoriais Enciclopédia Saberes Pedagógicos |
description |
The study analyses the Educação Physica magazine based on its editorial formula creating an archeology of the circular, when the investigation is mainly focuses on the its critical instrument, editorial devices used by the editors for a greater control on the manipulation ways and periodical uses. It aims at seeing the circular as device of standardization of practice, intervention and the imposing of pedagogical models for the nascent school subject Physical Education, in the thirties. This way, the paper works with the hypothesis that the critical instrument study of a certain circular is, just like the associated content itself, important for the understanding of an editorial project, the representations and knowledge in circulation. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38554 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38554 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38554/20085 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 9 No 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 193-229 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 9 Núm. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 193-229 Revista Brasileira de História da Educação; v. 9 n. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 193-229 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126529527087104 |