Urbanization and schooling in the studies on educational institutions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bressan, Renan Gonçalves
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40808
Resumo: The idea of understanding the processes of urbanization ofcities through the seizure of historical trajectories of schoolsis becoming increasingly widespread in the Brazilian scientificscenario. At the same time, there is the possibility of fertileunderstanding of the life cycles of educational institutionsthrough studies on urbanization. This dialectic of themes hasprovided researchers of History of Education study opportunitieson the processes of urbanization and education as two themesthat complement each other. Thus, this article provides a relevantinquiry on the issues, intending to point to new possibilities forresearch dealing with the History of Educational Institutions.
id RBHE-1_84f1f52724ee30bc9c058187d69dc69b
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40808
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Urbanization and schooling in the studies on educational institutionsUrbanización y escolarización en los estudios sobre instituciones escolaresUrbanização e escolarização nos estudos sobre instituições escolaresHistorymicrohistoryurbanizationschoolingeducational institutionsHistoriamicro historiaurbanizaciónescolarizacióinstituciones escolaresHistóriaMicrohistóriaUrbanizaçãoEscolarizaçãoInstituições Escolares.História da EducaçãoHistória das Instituições EscolaresMicrohistóriaThe idea of understanding the processes of urbanization ofcities through the seizure of historical trajectories of schoolsis becoming increasingly widespread in the Brazilian scientificscenario. At the same time, there is the possibility of fertileunderstanding of the life cycles of educational institutionsthrough studies on urbanization. This dialectic of themes hasprovided researchers of History of Education study opportunitieson the processes of urbanization and education as two themesthat complement each other. Thus, this article provides a relevantinquiry on the issues, intending to point to new possibilities forresearch dealing with the History of Educational Institutions.Cada vez más se difunde y se intensifica en el escenariocientífico brasileño la idea de comprender los procesos deurbanización de las ciudades a través de la aprehensión de lastrayectorias históricas de instituciones escolares. Al mismotiempo se da la fértil posibilidad de comprensión de los ciclosde vida de las instituciones escolares por medio de los estudiosde urbanización. Esa dialéctica de los temas proporciona a losinvestigadores de Historia de la Educación oportunidades deestudios sobre los procesos de escolarización y urbanizacióncomo dos temáticas que se complementan. Por lo tanto esteartículo trae una problemática pertinente de los temas con laintención de señalar nuevas posibilidades de investigación de lahistoria de las instituciones escolares.Está ficando cada vez mais difundida no cenário científico brasileiro, a ideia de ser suficientemente plausível a compreensão dos processos de urbanização das cidades por intermédio da apreensão das trajetórias históricas de instituições escolares. Ao mesmo tempo, ocorre a fértil possibilidade de compreensão dos ciclos de vida das instituições escolares através dos estudos sobre urbanização. Essa dialetização dos temas vem proporcionando aos pesquisadores da História da Educação oportunidades de estudos sobre os processos de escolarização e urbanização como duas temáticas que se complementam. Assim, este artigo providencia uma pertinente problematização dos temas, na intenção de apontar novas possibilidades de pesquisa que se ocupam da História das Instituições Escolares.RBHE2017-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReflexão teórico-metodológicaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40808Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 29-56Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 29-56Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 29-562238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40808/PDFCopyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBressan, Renan Gonçalves2022-02-22T22:17:24Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40808Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:24Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Urbanization and schooling in the studies on educational institutions
Urbanización y escolarización en los estudios sobre instituciones escolares
Urbanização e escolarização nos estudos sobre instituições escolares
title Urbanization and schooling in the studies on educational institutions
spellingShingle Urbanization and schooling in the studies on educational institutions
Bressan, Renan Gonçalves
History
microhistory
urbanization
schooling
educational institutions
Historia
micro historia
urbanización
escolarizació
instituciones escolares
História
Microhistória
Urbanização
Escolarização
Instituições Escolares.
História da Educação
História das Instituições Escolares
Microhistória
title_short Urbanization and schooling in the studies on educational institutions
title_full Urbanization and schooling in the studies on educational institutions
title_fullStr Urbanization and schooling in the studies on educational institutions
title_full_unstemmed Urbanization and schooling in the studies on educational institutions
title_sort Urbanization and schooling in the studies on educational institutions
author Bressan, Renan Gonçalves
author_facet Bressan, Renan Gonçalves
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bressan, Renan Gonçalves
dc.subject.por.fl_str_mv History
microhistory
urbanization
schooling
educational institutions
Historia
micro historia
urbanización
escolarizació
instituciones escolares
História
Microhistória
Urbanização
Escolarização
Instituições Escolares.
História da Educação
História das Instituições Escolares
Microhistória
topic History
microhistory
urbanization
schooling
educational institutions
Historia
micro historia
urbanización
escolarizació
instituciones escolares
História
Microhistória
Urbanização
Escolarização
Instituições Escolares.
História da Educação
História das Instituições Escolares
Microhistória
description The idea of understanding the processes of urbanization ofcities through the seizure of historical trajectories of schoolsis becoming increasingly widespread in the Brazilian scientificscenario. At the same time, there is the possibility of fertileunderstanding of the life cycles of educational institutionsthrough studies on urbanization. This dialectic of themes hasprovided researchers of History of Education study opportunitieson the processes of urbanization and education as two themesthat complement each other. Thus, this article provides a relevantinquiry on the issues, intending to point to new possibilities forresearch dealing with the History of Educational Institutions.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Reflexão teórico-metodológica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40808
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40808
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40808/PDF
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 29-56
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 29-56
Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 29-56
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531387260928