Urbanization and schooling in the studies on educational institutions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40808 |
Resumo: | The idea of understanding the processes of urbanization ofcities through the seizure of historical trajectories of schoolsis becoming increasingly widespread in the Brazilian scientificscenario. At the same time, there is the possibility of fertileunderstanding of the life cycles of educational institutionsthrough studies on urbanization. This dialectic of themes hasprovided researchers of History of Education study opportunitieson the processes of urbanization and education as two themesthat complement each other. Thus, this article provides a relevantinquiry on the issues, intending to point to new possibilities forresearch dealing with the History of Educational Institutions. |
id |
RBHE-1_84f1f52724ee30bc9c058187d69dc69b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40808 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Urbanization and schooling in the studies on educational institutionsUrbanización y escolarización en los estudios sobre instituciones escolaresUrbanização e escolarização nos estudos sobre instituições escolaresHistorymicrohistoryurbanizationschoolingeducational institutionsHistoriamicro historiaurbanizaciónescolarizacióinstituciones escolaresHistóriaMicrohistóriaUrbanizaçãoEscolarizaçãoInstituições Escolares.História da EducaçãoHistória das Instituições EscolaresMicrohistóriaThe idea of understanding the processes of urbanization ofcities through the seizure of historical trajectories of schoolsis becoming increasingly widespread in the Brazilian scientificscenario. At the same time, there is the possibility of fertileunderstanding of the life cycles of educational institutionsthrough studies on urbanization. This dialectic of themes hasprovided researchers of History of Education study opportunitieson the processes of urbanization and education as two themesthat complement each other. Thus, this article provides a relevantinquiry on the issues, intending to point to new possibilities forresearch dealing with the History of Educational Institutions.Cada vez más se difunde y se intensifica en el escenariocientífico brasileño la idea de comprender los procesos deurbanización de las ciudades a través de la aprehensión de lastrayectorias históricas de instituciones escolares. Al mismotiempo se da la fértil posibilidad de comprensión de los ciclosde vida de las instituciones escolares por medio de los estudiosde urbanización. Esa dialéctica de los temas proporciona a losinvestigadores de Historia de la Educación oportunidades deestudios sobre los procesos de escolarización y urbanizacióncomo dos temáticas que se complementan. Por lo tanto esteartículo trae una problemática pertinente de los temas con laintención de señalar nuevas posibilidades de investigación de lahistoria de las instituciones escolares.Está ficando cada vez mais difundida no cenário científico brasileiro, a ideia de ser suficientemente plausível a compreensão dos processos de urbanização das cidades por intermédio da apreensão das trajetórias históricas de instituições escolares. Ao mesmo tempo, ocorre a fértil possibilidade de compreensão dos ciclos de vida das instituições escolares através dos estudos sobre urbanização. Essa dialetização dos temas vem proporcionando aos pesquisadores da História da Educação oportunidades de estudos sobre os processos de escolarização e urbanização como duas temáticas que se complementam. Assim, este artigo providencia uma pertinente problematização dos temas, na intenção de apontar novas possibilidades de pesquisa que se ocupam da História das Instituições Escolares.RBHE2017-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReflexão teórico-metodológicaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40808Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 29-56Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 29-56Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 29-562238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40808/PDFCopyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBressan, Renan Gonçalves2022-02-22T22:17:24Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40808Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:24Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Urbanization and schooling in the studies on educational institutions Urbanización y escolarización en los estudios sobre instituciones escolares Urbanização e escolarização nos estudos sobre instituições escolares |
title |
Urbanization and schooling in the studies on educational institutions |
spellingShingle |
Urbanization and schooling in the studies on educational institutions Bressan, Renan Gonçalves History microhistory urbanization schooling educational institutions Historia micro historia urbanización escolarizació instituciones escolares História Microhistória Urbanização Escolarização Instituições Escolares. História da Educação História das Instituições Escolares Microhistória |
title_short |
Urbanization and schooling in the studies on educational institutions |
title_full |
Urbanization and schooling in the studies on educational institutions |
title_fullStr |
Urbanization and schooling in the studies on educational institutions |
title_full_unstemmed |
Urbanization and schooling in the studies on educational institutions |
title_sort |
Urbanization and schooling in the studies on educational institutions |
author |
Bressan, Renan Gonçalves |
author_facet |
Bressan, Renan Gonçalves |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bressan, Renan Gonçalves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History microhistory urbanization schooling educational institutions Historia micro historia urbanización escolarizació instituciones escolares História Microhistória Urbanização Escolarização Instituições Escolares. História da Educação História das Instituições Escolares Microhistória |
topic |
History microhistory urbanization schooling educational institutions Historia micro historia urbanización escolarizació instituciones escolares História Microhistória Urbanização Escolarização Instituições Escolares. História da Educação História das Instituições Escolares Microhistória |
description |
The idea of understanding the processes of urbanization ofcities through the seizure of historical trajectories of schoolsis becoming increasingly widespread in the Brazilian scientificscenario. At the same time, there is the possibility of fertileunderstanding of the life cycles of educational institutionsthrough studies on urbanization. This dialectic of themes hasprovided researchers of History of Education study opportunitieson the processes of urbanization and education as two themesthat complement each other. Thus, this article provides a relevantinquiry on the issues, intending to point to new possibilities forresearch dealing with the History of Educational Institutions. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Reflexão teórico-metodológica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40808 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40808 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40808/PDF |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 29-56 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 29-56 Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 29-56 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531387260928 |