Education, civilization, entertainment

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Victor Andrade de
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/49891
Resumo: This article aimed to discuss the experience of Tivoli - the actions of the owners and the repercussions of their initiatives, with emphasis on the positions regarding public behaviour, interpreted from a double dimension: education for and through entertainment. It was one of the pioneers of amusement parks in Rio de Janeiro. Inaugurated in 1846, it occupied a remarkable space in the city, an expression of the set of changes that marked the society of the State of Rio de Janeiro in the 19th century. As sources, we opted for the use of newspapers. The purpose of the investigation is to take a different look at the daily life of the city, recognizing the relevance of the experiences of fun. It is suggested that there are significant instances of education; interesting historical research topics.
id RBHE-1_8626074294871626402c53fc7a2d4589
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/49891
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Education, civilization, entertainmentEducación, civilización, entretenimientoEducação, civilização, entretenimentohistoryleisuresocial modernizationmodernityhistoriaociomodernización socialmodernidadhistórialazermodernização socialmodernidadeThis article aimed to discuss the experience of Tivoli - the actions of the owners and the repercussions of their initiatives, with emphasis on the positions regarding public behaviour, interpreted from a double dimension: education for and through entertainment. It was one of the pioneers of amusement parks in Rio de Janeiro. Inaugurated in 1846, it occupied a remarkable space in the city, an expression of the set of changes that marked the society of the State of Rio de Janeiro in the 19th century. As sources, we opted for the use of newspapers. The purpose of the investigation is to take a different look at the daily life of the city, recognizing the relevance of the experiences of fun. It is suggested that there are significant instances of education; interesting historical research topics.Este artículo tiene el objetivo de discutir la experiencia de Tivoli - las acciones de los propietarios y la repercusión de sus iniciativas, con énfasis a lo que se refiere a los posicionamientos relativos a los comportamientos públicos, interpretados desde una doble dimensión: educación para y por el entretenimiento. Se trata de uno de los pioneros parques de diversiones de Rio de Janeiro-Brasil. Inaugurado en 1846, ocupó un espacio notable en la ciudad, una expresión del conjunto de cambios que marcaron la sociedad fluminense a mediados del siglo XIX. Como fuentes, optamos por el uso de periódicos. El propósito de la investigación es tener una mirada diferente al cotidiano de la ciudad, reconociendo la relevancia de las experiencias de diversión. Se sugiere que son significativas las instancias de educación, interesantes temas de investigación histórica.Este artigo tem por objetivo discutir a experiência do Tivoli – as ações dos proprietários e a repercussão de suas iniciativas, com ênfase no que tange aos posicionamentos relativos aos comportamentos públicos, interpretados a partir de uma dupla dimensão: educação para e pelo entretenimento. Trata-se de um dos pioneiros parques de diversão do Rio de Janeiro. Inaugurado em 1846, ocupou um espaço notável na cidade, uma expressão do conjunto de mudanças que marcou a sociedade fluminense em meados do século XIX. Como fontes, optou-se pelo uso de jornais. O intuito da investigação é lançar um olhar distinto para o cotidiano citadino, reconhecendo a relevância das vivências de diversão. Sugere-se que são significativas as instâncias de educação, interessantes temas de pesquisa histórica.RBHE2020-04-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/49891Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e114Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e114Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1142238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/49891/751375149877Copyright (c) 2020 Victor Andrade de Melohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Victor Andrade de2022-03-01T22:17:35Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/49891Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:35Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Education, civilization, entertainment
Educación, civilización, entretenimiento
Educação, civilização, entretenimento
title Education, civilization, entertainment
spellingShingle Education, civilization, entertainment
Melo, Victor Andrade de
history
leisure
social modernization
modernity
historia
ocio
modernización social
modernidad
história
lazer
modernização social
modernidade
title_short Education, civilization, entertainment
title_full Education, civilization, entertainment
title_fullStr Education, civilization, entertainment
title_full_unstemmed Education, civilization, entertainment
title_sort Education, civilization, entertainment
author Melo, Victor Andrade de
author_facet Melo, Victor Andrade de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Victor Andrade de
dc.subject.por.fl_str_mv history
leisure
social modernization
modernity
historia
ocio
modernización social
modernidad
história
lazer
modernização social
modernidade
topic history
leisure
social modernization
modernity
historia
ocio
modernización social
modernidad
história
lazer
modernização social
modernidade
description This article aimed to discuss the experience of Tivoli - the actions of the owners and the repercussions of their initiatives, with emphasis on the positions regarding public behaviour, interpreted from a double dimension: education for and through entertainment. It was one of the pioneers of amusement parks in Rio de Janeiro. Inaugurated in 1846, it occupied a remarkable space in the city, an expression of the set of changes that marked the society of the State of Rio de Janeiro in the 19th century. As sources, we opted for the use of newspapers. The purpose of the investigation is to take a different look at the daily life of the city, recognizing the relevance of the experiences of fun. It is suggested that there are significant instances of education; interesting historical research topics.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/49891
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/49891
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/49891/751375149877
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Victor Andrade de Melo
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Victor Andrade de Melo
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e114
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e114
Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e114
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532314202112