History teaching and school culture: autorithy and methodological questions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40827 |
Resumo: | The present article examines some methodological questions and the sources used when the matter is school culture research, especially about History as a school discipline. We focus on two types of documental source: 1) Written records of district schools of São Paulo (in the decades of 1960 and 1970) and 2) Apprenticeship reports of Practice of History Teaching from students of Feusp (1972- 9). We also discuss the school practices related to the History teaching in the period of the Brazilian military dictatorship. |
id |
RBHE-1_89c5050475fe764acc7c29a155cde595 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40827 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
History teaching and school culture: autorithy and methodological questionsEnsino de história e cultura escolar: fontes e questões metodológicasHistory TeachingSchool PracticeSchool CultureSchool SubjectMilitary DictatorshipEnsino de HistóriaPrática EscolarCultura EscolarDisciplina EscolarDitadura MilitarThe present article examines some methodological questions and the sources used when the matter is school culture research, especially about History as a school discipline. We focus on two types of documental source: 1) Written records of district schools of São Paulo (in the decades of 1960 and 1970) and 2) Apprenticeship reports of Practice of History Teaching from students of Feusp (1972- 9). We also discuss the school practices related to the History teaching in the period of the Brazilian military dictatorship. O presente artigotrata de questões metodológicas e relacionadas às fontes quando da realização de pesquisas acerca da cultura escolar, mais especificamente no que se refere à disciplina escolar história. Tratamos fundamentalmente de dois tipos de fonte documental: 1) Registros manuscritos internos de escolas da rede estadual de São Paulo (décadas de 1960 e 1970) e 2) Relatórios de estágio dos alunos de prática de ensino de história da Feusp (1972-79). Discutimos as práticas escolares relativas ao ensino de história durante a ditadura militar brasileira. RBHE2012-01-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40827Revista Brasileira de História da Educação; Vol 10 No 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 141-167Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 10 Núm. 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 141-167Revista Brasileira de História da Educação; v. 10 n. 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 141-1672238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40827/21300Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNeto, Antonio Simplício2022-02-22T22:21:08Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40827Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:08Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
History teaching and school culture: autorithy and methodological questions Ensino de história e cultura escolar: fontes e questões metodológicas |
title |
History teaching and school culture: autorithy and methodological questions |
spellingShingle |
History teaching and school culture: autorithy and methodological questions Neto, Antonio Simplício History Teaching School Practice School Culture School Subject Military Dictatorship Ensino de História Prática Escolar Cultura Escolar Disciplina Escolar Ditadura Militar |
title_short |
History teaching and school culture: autorithy and methodological questions |
title_full |
History teaching and school culture: autorithy and methodological questions |
title_fullStr |
History teaching and school culture: autorithy and methodological questions |
title_full_unstemmed |
History teaching and school culture: autorithy and methodological questions |
title_sort |
History teaching and school culture: autorithy and methodological questions |
author |
Neto, Antonio Simplício |
author_facet |
Neto, Antonio Simplício |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neto, Antonio Simplício |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History Teaching School Practice School Culture School Subject Military Dictatorship Ensino de História Prática Escolar Cultura Escolar Disciplina Escolar Ditadura Militar |
topic |
History Teaching School Practice School Culture School Subject Military Dictatorship Ensino de História Prática Escolar Cultura Escolar Disciplina Escolar Ditadura Militar |
description |
The present article examines some methodological questions and the sources used when the matter is school culture research, especially about History as a school discipline. We focus on two types of documental source: 1) Written records of district schools of São Paulo (in the decades of 1960 and 1970) and 2) Apprenticeship reports of Practice of History Teaching from students of Feusp (1972- 9). We also discuss the school practices related to the History teaching in the period of the Brazilian military dictatorship. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40827 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40827 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40827/21300 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 10 No 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 141-167 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 10 Núm. 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 141-167 Revista Brasileira de História da Educação; v. 10 n. 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 141-167 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531704979456 |