History teaching and school culture: autorithy and methodological questions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neto, Antonio Simplício
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40827
Resumo: The present article examines some methodological questions and the sources used when the matter is school culture research, especially about History as a school discipline. We focus on two types of documental source: 1) Written records of district schools of São Paulo (in the decades of 1960 and 1970) and 2) Apprenticeship reports of Practice of History Teaching from students of Feusp (1972- 9). We also discuss the school practices related to the History teaching in the period of the Brazilian military dictatorship. 
id RBHE-1_89c5050475fe764acc7c29a155cde595
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40827
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling History teaching and school culture: autorithy and methodological questionsEnsino de história e cultura escolar: fontes e questões metodológicasHistory TeachingSchool PracticeSchool CultureSchool SubjectMilitary DictatorshipEnsino de HistóriaPrática EscolarCultura EscolarDisciplina EscolarDitadura MilitarThe present article examines some methodological questions and the sources used when the matter is school culture research, especially about History as a school discipline. We focus on two types of documental source: 1) Written records of district schools of São Paulo (in the decades of 1960 and 1970) and 2) Apprenticeship reports of Practice of History Teaching from students of Feusp (1972- 9). We also discuss the school practices related to the History teaching in the period of the Brazilian military dictatorship. O presente artigotrata de questões metodológicas e relacionadas às fontes quando da realização de pesquisas acerca da cultura escolar, mais especificamente no que se refere à disciplina escolar história. Tratamos fundamentalmente de dois tipos de fonte documental: 1) Registros manuscritos internos de escolas da rede estadual de São Paulo (décadas de 1960 e 1970) e 2) Relatórios de estágio dos alunos de prática de ensino de história da Feusp (1972-79). Discutimos as práticas escolares relativas ao ensino de história durante a ditadura militar brasileira. RBHE2012-01-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40827Revista Brasileira de História da Educação; Vol 10 No 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 141-167Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 10 Núm. 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 141-167Revista Brasileira de História da Educação; v. 10 n. 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 141-1672238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40827/21300Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNeto, Antonio Simplício2022-02-22T22:21:08Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40827Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:08Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv History teaching and school culture: autorithy and methodological questions
Ensino de história e cultura escolar: fontes e questões metodológicas
title History teaching and school culture: autorithy and methodological questions
spellingShingle History teaching and school culture: autorithy and methodological questions
Neto, Antonio Simplício
History Teaching
School Practice
School Culture
School Subject
Military Dictatorship
Ensino de História
Prática Escolar
Cultura Escolar
Disciplina Escolar
Ditadura Militar
title_short History teaching and school culture: autorithy and methodological questions
title_full History teaching and school culture: autorithy and methodological questions
title_fullStr History teaching and school culture: autorithy and methodological questions
title_full_unstemmed History teaching and school culture: autorithy and methodological questions
title_sort History teaching and school culture: autorithy and methodological questions
author Neto, Antonio Simplício
author_facet Neto, Antonio Simplício
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neto, Antonio Simplício
dc.subject.por.fl_str_mv History Teaching
School Practice
School Culture
School Subject
Military Dictatorship
Ensino de História
Prática Escolar
Cultura Escolar
Disciplina Escolar
Ditadura Militar
topic History Teaching
School Practice
School Culture
School Subject
Military Dictatorship
Ensino de História
Prática Escolar
Cultura Escolar
Disciplina Escolar
Ditadura Militar
description The present article examines some methodological questions and the sources used when the matter is school culture research, especially about History as a school discipline. We focus on two types of documental source: 1) Written records of district schools of São Paulo (in the decades of 1960 and 1970) and 2) Apprenticeship reports of Practice of History Teaching from students of Feusp (1972- 9). We also discuss the school practices related to the History teaching in the period of the Brazilian military dictatorship. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40827
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40827
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40827/21300
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 10 No 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 141-167
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 10 Núm. 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 141-167
Revista Brasileira de História da Educação; v. 10 n. 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 141-167
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531704979456