Historia de la cultura escrita ideas para el debate

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Warde, Miriam Jorge
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38711
Resumo: In several studies associated with the history of educational renewers and renovations, Lourenço Filho and Anísio Teixeira have been placed side by side for the purpose of comparing their ways of thinking and taking action onto the brazilian educational field. In this paper, both are present by virtue of a circumstance in which they happened to be face to face to each other (1935); that was a special condition to explore the singularity of the intellectuals involved; the choice was on Lourenço Filho and education itinerary within intellectual and political networks in the state of São Paulo. The conceptual corpus through which the analyses were conducted as well as the way of handling the selected sources are shown throughout the exposition. 
id RBHE-1_90070e162f1bafe8ae4cd50db9214d3e
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38711
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Historia de la cultura escrita ideas para el debateO itinerário de formação de Lourenço Filho por descomparaçãoLourenço FilhoAnísio TeixeiraIntellectual and Political NetworkComparisonDe-comparisonLourenço FilhoAnísio TeixeiraRede Intelectual e PolíticaComparaçãoDescomparaçãoIn several studies associated with the history of educational renewers and renovations, Lourenço Filho and Anísio Teixeira have been placed side by side for the purpose of comparing their ways of thinking and taking action onto the brazilian educational field. In this paper, both are present by virtue of a circumstance in which they happened to be face to face to each other (1935); that was a special condition to explore the singularity of the intellectuals involved; the choice was on Lourenço Filho and education itinerary within intellectual and political networks in the state of São Paulo. The conceptual corpus through which the analyses were conducted as well as the way of handling the selected sources are shown throughout the exposition. Em diversos estudos relativos à história dos renovadores e das renovações educacionais Lourenço Filho e Anísio Teixeira foram colocados lado a lado p ara fins de comparação dos seus modos de pensar e intervir sobre o campo educacional brasileiro. Neste artigo, ambos comparecem por força de uma circunstância em que foram flagrados face a face (1935); condição privilegiada para explorar a singularidade dos intelectuais envolvidos; a escolha recaiu sobre Lourenço Filho e seu itinerário de formação no interior de redes intelectuais e políticas paulistas. O corpus conceitual por meio do qual as análises foram efetuadas, assim como os procedimentos de tratamento das fontes selecionadas estão expostos no próprio transcurso da exposição.  RBHE2012-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38711Revista Brasileira de História da Educação; Vol 3 No 1 [5] (2003): Dossiê: O público e o privado na educação brasileira | Janeiro/Junho; 125-167Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 3 Núm. 1 [5] (2003): Dossiê: O público e o privado na educação brasileira | Janeiro/Junho; 125-167Revista Brasileira de História da Educação; v. 3 n. 1 [5] (2003): Dossiê: O público e o privado na educação brasileira | Janeiro/Junho; 125-1672238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38711/20240Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessWarde, Miriam Jorge2022-02-22T22:19:33Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38711Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:19:33Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Historia de la cultura escrita ideas para el debate
O itinerário de formação de Lourenço Filho por descomparação
title Historia de la cultura escrita ideas para el debate
spellingShingle Historia de la cultura escrita ideas para el debate
Warde, Miriam Jorge
Lourenço Filho
Anísio Teixeira
Intellectual and Political Network
Comparison
De-comparison
Lourenço Filho
Anísio Teixeira
Rede Intelectual e Política
Comparação
Descomparação
title_short Historia de la cultura escrita ideas para el debate
title_full Historia de la cultura escrita ideas para el debate
title_fullStr Historia de la cultura escrita ideas para el debate
title_full_unstemmed Historia de la cultura escrita ideas para el debate
title_sort Historia de la cultura escrita ideas para el debate
author Warde, Miriam Jorge
author_facet Warde, Miriam Jorge
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Warde, Miriam Jorge
dc.subject.por.fl_str_mv Lourenço Filho
Anísio Teixeira
Intellectual and Political Network
Comparison
De-comparison
Lourenço Filho
Anísio Teixeira
Rede Intelectual e Política
Comparação
Descomparação
topic Lourenço Filho
Anísio Teixeira
Intellectual and Political Network
Comparison
De-comparison
Lourenço Filho
Anísio Teixeira
Rede Intelectual e Política
Comparação
Descomparação
description In several studies associated with the history of educational renewers and renovations, Lourenço Filho and Anísio Teixeira have been placed side by side for the purpose of comparing their ways of thinking and taking action onto the brazilian educational field. In this paper, both are present by virtue of a circumstance in which they happened to be face to face to each other (1935); that was a special condition to explore the singularity of the intellectuals involved; the choice was on Lourenço Filho and education itinerary within intellectual and political networks in the state of São Paulo. The conceptual corpus through which the analyses were conducted as well as the way of handling the selected sources are shown throughout the exposition. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38711
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38711
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38711/20240
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 3 No 1 [5] (2003): Dossiê: O público e o privado na educação brasileira | Janeiro/Junho; 125-167
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 3 Núm. 1 [5] (2003): Dossiê: O público e o privado na educação brasileira | Janeiro/Junho; 125-167
Revista Brasileira de História da Educação; v. 3 n. 1 [5] (2003): Dossiê: O público e o privado na educação brasileira | Janeiro/Junho; 125-167
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530317713408