Historia de la cultura escrita ideas para el debate
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38711 |
Resumo: | In several studies associated with the history of educational renewers and renovations, Lourenço Filho and Anísio Teixeira have been placed side by side for the purpose of comparing their ways of thinking and taking action onto the brazilian educational field. In this paper, both are present by virtue of a circumstance in which they happened to be face to face to each other (1935); that was a special condition to explore the singularity of the intellectuals involved; the choice was on Lourenço Filho and education itinerary within intellectual and political networks in the state of São Paulo. The conceptual corpus through which the analyses were conducted as well as the way of handling the selected sources are shown throughout the exposition. |
id |
RBHE-1_90070e162f1bafe8ae4cd50db9214d3e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38711 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Historia de la cultura escrita ideas para el debateO itinerário de formação de Lourenço Filho por descomparaçãoLourenço FilhoAnísio TeixeiraIntellectual and Political NetworkComparisonDe-comparisonLourenço FilhoAnísio TeixeiraRede Intelectual e PolíticaComparaçãoDescomparaçãoIn several studies associated with the history of educational renewers and renovations, Lourenço Filho and Anísio Teixeira have been placed side by side for the purpose of comparing their ways of thinking and taking action onto the brazilian educational field. In this paper, both are present by virtue of a circumstance in which they happened to be face to face to each other (1935); that was a special condition to explore the singularity of the intellectuals involved; the choice was on Lourenço Filho and education itinerary within intellectual and political networks in the state of São Paulo. The conceptual corpus through which the analyses were conducted as well as the way of handling the selected sources are shown throughout the exposition. Em diversos estudos relativos à história dos renovadores e das renovações educacionais Lourenço Filho e Anísio Teixeira foram colocados lado a lado p ara fins de comparação dos seus modos de pensar e intervir sobre o campo educacional brasileiro. Neste artigo, ambos comparecem por força de uma circunstância em que foram flagrados face a face (1935); condição privilegiada para explorar a singularidade dos intelectuais envolvidos; a escolha recaiu sobre Lourenço Filho e seu itinerário de formação no interior de redes intelectuais e políticas paulistas. O corpus conceitual por meio do qual as análises foram efetuadas, assim como os procedimentos de tratamento das fontes selecionadas estão expostos no próprio transcurso da exposição. RBHE2012-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38711Revista Brasileira de História da Educação; Vol 3 No 1 [5] (2003): Dossiê: O público e o privado na educação brasileira | Janeiro/Junho; 125-167Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 3 Núm. 1 [5] (2003): Dossiê: O público e o privado na educação brasileira | Janeiro/Junho; 125-167Revista Brasileira de História da Educação; v. 3 n. 1 [5] (2003): Dossiê: O público e o privado na educação brasileira | Janeiro/Junho; 125-1672238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38711/20240Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessWarde, Miriam Jorge2022-02-22T22:19:33Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38711Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:19:33Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Historia de la cultura escrita ideas para el debate O itinerário de formação de Lourenço Filho por descomparação |
title |
Historia de la cultura escrita ideas para el debate |
spellingShingle |
Historia de la cultura escrita ideas para el debate Warde, Miriam Jorge Lourenço Filho Anísio Teixeira Intellectual and Political Network Comparison De-comparison Lourenço Filho Anísio Teixeira Rede Intelectual e Política Comparação Descomparação |
title_short |
Historia de la cultura escrita ideas para el debate |
title_full |
Historia de la cultura escrita ideas para el debate |
title_fullStr |
Historia de la cultura escrita ideas para el debate |
title_full_unstemmed |
Historia de la cultura escrita ideas para el debate |
title_sort |
Historia de la cultura escrita ideas para el debate |
author |
Warde, Miriam Jorge |
author_facet |
Warde, Miriam Jorge |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Warde, Miriam Jorge |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Lourenço Filho Anísio Teixeira Intellectual and Political Network Comparison De-comparison Lourenço Filho Anísio Teixeira Rede Intelectual e Política Comparação Descomparação |
topic |
Lourenço Filho Anísio Teixeira Intellectual and Political Network Comparison De-comparison Lourenço Filho Anísio Teixeira Rede Intelectual e Política Comparação Descomparação |
description |
In several studies associated with the history of educational renewers and renovations, Lourenço Filho and Anísio Teixeira have been placed side by side for the purpose of comparing their ways of thinking and taking action onto the brazilian educational field. In this paper, both are present by virtue of a circumstance in which they happened to be face to face to each other (1935); that was a special condition to explore the singularity of the intellectuals involved; the choice was on Lourenço Filho and education itinerary within intellectual and political networks in the state of São Paulo. The conceptual corpus through which the analyses were conducted as well as the way of handling the selected sources are shown throughout the exposition. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38711 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38711 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38711/20240 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 3 No 1 [5] (2003): Dossiê: O público e o privado na educação brasileira | Janeiro/Junho; 125-167 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 3 Núm. 1 [5] (2003): Dossiê: O público e o privado na educação brasileira | Janeiro/Junho; 125-167 Revista Brasileira de História da Educação; v. 3 n. 1 [5] (2003): Dossiê: O público e o privado na educação brasileira | Janeiro/Junho; 125-167 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530317713408 |