"Artinha de Leitura" by João Simões Lopes Neto (1907): a project for teaching reading and writing

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Peres, Eliane
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Arriada, Eduardo, Pereira, Luís Artur Borges
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42083
Resumo: The main goal of this article was to analyze the primer composed in 1907 by João Simões Lopes Neto, natural of Pelotas, Brazil, one of the most important regional writers. We understand it as an artifact capable of revealing not only the author’s assumptions about early teaching reading and writing, but also a broader social project he conceived. Therefore, even though it was not published at the time it was produced, Artinha de leitura is a singular and important document that displays João Simões’ ideas on the teaching of reading and writing, as well as his civic and educational project. It also shows his adherence to the Spelling Reform of the Brazilian Academy of Letters, the main reason Artinha de leitura was not approved by the Council on Public Instruction of the State of Rio Grande do Sul.
id RBHE-1_91d241cd79efea533ffe51568ae17b2e
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/42083
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling "Artinha de Leitura" by João Simões Lopes Neto (1907): a project for teaching reading and writingLa "Artinha de Lectura" de João Simões Lopes Neto (1907): un proyecto para la enseñanza de la lectura y de la escrituraA "Artinha de Leitura" de João Simões Lopes Neto (1907): um projeto para o ensino da leitura e da escritahistory of educationteaching readinginitiation to readingRio Grande do Sulhistoria de la educaciónenseñanza de la lecturaintroducción a la lecturaRio Grande del SulHistória da Educaçãoensino da leiturainiciação à leituraRio Grande do SulHistória da EducaçãoThe main goal of this article was to analyze the primer composed in 1907 by João Simões Lopes Neto, natural of Pelotas, Brazil, one of the most important regional writers. We understand it as an artifact capable of revealing not only the author’s assumptions about early teaching reading and writing, but also a broader social project he conceived. Therefore, even though it was not published at the time it was produced, Artinha de leitura is a singular and important document that displays João Simões’ ideas on the teaching of reading and writing, as well as his civic and educational project. It also shows his adherence to the Spelling Reform of the Brazilian Academy of Letters, the main reason Artinha de leitura was not approved by the Council on Public Instruction of the State of Rio Grande do Sul.LA ARTINHA DE LECTURA DE JOÃO SIMÕES LOPES NETO (1907): UN PROYECTO PARA LA ENSEÑANZA DE LA LECTURA Y DE LA ESCRITURAEl objetivo principal de este artículo es analizar la cartilla producida, en 1907, por uno de los más importantes escritores regionalistas, el ciudadano de Pelotas-RS-Brasil, João Simões Lopes Neto, comprendiéndola como un artefacto capaz de indicar un proyecto social más amplio pretendido por el escritor, así como los presupuestos por él defendidos para la enseñanza primaria de la lectura y de la escritura. Así, aunque no haya sido publicada en la época de su producción, Artinha de Lectura es un importante y singular documento que revela no solo la propuesta para la enseñanza de la lectura y de la escritura de João Simões, sino también su proyecto cívico-pedagógico y su adhesión a la Reforma Ortográfica de la Academia Brasileña de Letras, razón principal de la desaprobación de Artinha por el Consejo de la Instrucción Pública de Rio Grande del Sul.O objetivo principal neste artigo é analisar uma cartilha produzida em 1907 por um dos mais importantes escritores regionalistas, o pelotense João Simões Lopes Neto. Entende-se que, nesse artefato, está expresso um projeto social mais amplo pretendido pelo escritor, bem como os pressupostos que ele defendia para o ensino inicial da leitura e da escrita. Embora não tenha sido publicada à época de sua produção, Artinha de leitura é um importante e singular documento que, além de revelar sua proposta para o ensino da leitura e da escrita de João Simões, revela também seu projeto cívico-pedagógico e sua adesão à Reforma Ortográfica da Academia Brasileira de Letras, razão principal da desaprovação da Artinha pelo Conselho da Instrução Pública do Rio Grande do Sul.RBHE2018-03-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfapplication/mswordimage/jpegimage/jpegimage/jpeghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42083Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e003Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e003Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e0032238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42083/pdf_236https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42083/751375147014https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42083/751375147015https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42083/751375147016https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42083/751375147017Copyright (c) 2018 Eliane Peres, Eduardo Arriada, Luís Artur Borges Pereirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPeres, ElianeArriada, EduardoPereira, Luís Artur Borges2022-02-22T21:37:30Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/42083Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:37:30Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv "Artinha de Leitura" by João Simões Lopes Neto (1907): a project for teaching reading and writing
La "Artinha de Lectura" de João Simões Lopes Neto (1907): un proyecto para la enseñanza de la lectura y de la escritura
A "Artinha de Leitura" de João Simões Lopes Neto (1907): um projeto para o ensino da leitura e da escrita
title "Artinha de Leitura" by João Simões Lopes Neto (1907): a project for teaching reading and writing
spellingShingle "Artinha de Leitura" by João Simões Lopes Neto (1907): a project for teaching reading and writing
Peres, Eliane
history of education
teaching reading
initiation to reading
Rio Grande do Sul
historia de la educación
enseñanza de la lectura
introducción a la lectura
Rio Grande del Sul
História da Educação
ensino da leitura
iniciação à leitura
Rio Grande do Sul
História da Educação
title_short "Artinha de Leitura" by João Simões Lopes Neto (1907): a project for teaching reading and writing
title_full "Artinha de Leitura" by João Simões Lopes Neto (1907): a project for teaching reading and writing
title_fullStr "Artinha de Leitura" by João Simões Lopes Neto (1907): a project for teaching reading and writing
title_full_unstemmed "Artinha de Leitura" by João Simões Lopes Neto (1907): a project for teaching reading and writing
title_sort "Artinha de Leitura" by João Simões Lopes Neto (1907): a project for teaching reading and writing
author Peres, Eliane
author_facet Peres, Eliane
Arriada, Eduardo
Pereira, Luís Artur Borges
author_role author
author2 Arriada, Eduardo
Pereira, Luís Artur Borges
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Peres, Eliane
Arriada, Eduardo
Pereira, Luís Artur Borges
dc.subject.por.fl_str_mv history of education
teaching reading
initiation to reading
Rio Grande do Sul
historia de la educación
enseñanza de la lectura
introducción a la lectura
Rio Grande del Sul
História da Educação
ensino da leitura
iniciação à leitura
Rio Grande do Sul
História da Educação
topic history of education
teaching reading
initiation to reading
Rio Grande do Sul
historia de la educación
enseñanza de la lectura
introducción a la lectura
Rio Grande del Sul
História da Educação
ensino da leitura
iniciação à leitura
Rio Grande do Sul
História da Educação
description The main goal of this article was to analyze the primer composed in 1907 by João Simões Lopes Neto, natural of Pelotas, Brazil, one of the most important regional writers. We understand it as an artifact capable of revealing not only the author’s assumptions about early teaching reading and writing, but also a broader social project he conceived. Therefore, even though it was not published at the time it was produced, Artinha de leitura is a singular and important document that displays João Simões’ ideas on the teaching of reading and writing, as well as his civic and educational project. It also shows his adherence to the Spelling Reform of the Brazilian Academy of Letters, the main reason Artinha de leitura was not approved by the Council on Public Instruction of the State of Rio Grande do Sul.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-03-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42083
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42083
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42083/pdf_236
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42083/751375147014
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42083/751375147015
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42083/751375147016
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42083/751375147017
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Eliane Peres, Eduardo Arriada, Luís Artur Borges Pereira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Eliane Peres, Eduardo Arriada, Luís Artur Borges Pereira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/msword
image/jpeg
image/jpeg
image/jpeg
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e003
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e003
Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e003
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531723853824