The Socialization Process in Reading Clubs During the Pandemic Period
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/402 |
Resumo: | It addresses reading and socialization through reading groups, seeking to understand how reading and book clubs work. Its main objective is to analyze the socialization process in these groups developed in the period between 2020 and 2022, emphasizing how the interaction takes place and how the reading experiences helped to overcome the pain caused by the pandemic. Its specific objectives are: to reflect on the development of reading practices; and analyze how reading experiences helped overcome the pain caused by the Pandemic. The methodological path was based on an exploratory and descriptive research, with a qualitative approach, questionnaire and content analysis. It is concluded that group reading represented an escape from the atypical reality experienced, with the sharing of experiences and experiences. |
id |
ABECIN-1_66879a5b2e8a14d0a3c992b395d2481c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/402 |
network_acronym_str |
ABECIN-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
The Socialization Process in Reading Clubs During the Pandemic PeriodEl proceso de socialización en los clubes de lectura durante la pandemiaO Processo de Socialização nos Clubes de Leitura no Período Pandêmico readingreading practicesreading clubslecturaprácticas de lecturaclubes de lecturaleiturapráticas leitorasclubes de leituraIt addresses reading and socialization through reading groups, seeking to understand how reading and book clubs work. Its main objective is to analyze the socialization process in these groups developed in the period between 2020 and 2022, emphasizing how the interaction takes place and how the reading experiences helped to overcome the pain caused by the pandemic. Its specific objectives are: to reflect on the development of reading practices; and analyze how reading experiences helped overcome the pain caused by the Pandemic. The methodological path was based on an exploratory and descriptive research, with a qualitative approach, questionnaire and content analysis. It is concluded that group reading represented an escape from the atypical reality experienced, with the sharing of experiences and experiences.Este artículo trata sobre la lectura y la socialización a través de grupos de lectura, buscando entender cómo funcionan los clubes de lectura y de libros. Su principal objetivo es analizar el proceso de socialización en estos grupos desarrollado entre 2020 y 2022, haciendo hincapié en cómo se produce la interacción y cómo las experiencias de lectura han ayudado a superar el dolor causado por la pandemia. Sus objetivos específicos son: reflexionar sobre el desarrollo de las prácticas de lectura; y analizar cómo las experiencias de lectura han ayudado a superar el dolor causado por la pandemia. El enfoque metodológico se basó en una investigación exploratoria y descriptiva, con un enfoque cualitativo, cuestionario y análisis de contenido. Se concluyó que la lectura en grupo representó un escape de la realidad atípica vivida, con el intercambio de experiencias.Aborda a leitura e a socialização por meio de grupos de leitura, buscando compreender o funcionamento dos clubes de leitura e do livro. Tem como objetivo principal analisar o processo de socialização nesses grupos desenvolvidos no período entre 2020 a 2022, enfatizando como acontece a interação e como as experiências de leitura ajudaram a superar a dor causada pela pandemia. Tem como objetivos específicos: refletir sobre o desenvolvimento de práticas leitoras; e analisar como as experiências de leitura ajudaram a superar a dor causada pela Pandemia. O percurso metodológico se deu a partir de uma pesquisa exploratória e descritiva, com abordagem qualitativa, questionário e análise de conteúdo. Conclui-se que a leitura em grupo representou um escape da realidade atípica vivenciada, com o compartilhamento de vivências e experiências.ABECIN2024-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextotextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/402Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; 2024: Anais do V Encontro Regional Norte/Nordeste de Educação em Ciência da Informação - V ERECIN ; 1-12Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; 2024: Anais do V Encontro Regional Norte/Nordeste de Educação em Ciência da Informação - V ERECIN ; 1-12Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; 2024: Anais do V Encontro Regional Norte/Nordeste de Educação em Ciência da Informação - V ERECIN ; 1-122358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/402/532https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/402/533https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/402/534Copyright (c) 2024 Beatriz de Lima Oliveira, Maria Cleide Rodrigues Bernardinohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Beatriz Lima Bernardino, Maria Cleide Rodrigues2024-04-23T13:10:11Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/402Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2024-04-23T13:10:11Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Socialization Process in Reading Clubs During the Pandemic Period El proceso de socialización en los clubes de lectura durante la pandemia O Processo de Socialização nos Clubes de Leitura no Período Pandêmico |
title |
The Socialization Process in Reading Clubs During the Pandemic Period |
spellingShingle |
The Socialization Process in Reading Clubs During the Pandemic Period Oliveira, Beatriz Lima reading reading practices reading clubs lectura prácticas de lectura clubes de lectura leitura práticas leitoras clubes de leitura |
title_short |
The Socialization Process in Reading Clubs During the Pandemic Period |
title_full |
The Socialization Process in Reading Clubs During the Pandemic Period |
title_fullStr |
The Socialization Process in Reading Clubs During the Pandemic Period |
title_full_unstemmed |
The Socialization Process in Reading Clubs During the Pandemic Period |
title_sort |
The Socialization Process in Reading Clubs During the Pandemic Period |
author |
Oliveira, Beatriz Lima |
author_facet |
Oliveira, Beatriz Lima Bernardino, Maria Cleide Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Bernardino, Maria Cleide Rodrigues |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Beatriz Lima Bernardino, Maria Cleide Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
reading reading practices reading clubs lectura prácticas de lectura clubes de lectura leitura práticas leitoras clubes de leitura |
topic |
reading reading practices reading clubs lectura prácticas de lectura clubes de lectura leitura práticas leitoras clubes de leitura |
description |
It addresses reading and socialization through reading groups, seeking to understand how reading and book clubs work. Its main objective is to analyze the socialization process in these groups developed in the period between 2020 and 2022, emphasizing how the interaction takes place and how the reading experiences helped to overcome the pain caused by the pandemic. Its specific objectives are: to reflect on the development of reading practices; and analyze how reading experiences helped overcome the pain caused by the Pandemic. The methodological path was based on an exploratory and descriptive research, with a qualitative approach, questionnaire and content analysis. It is concluded that group reading represented an escape from the atypical reality experienced, with the sharing of experiences and experiences. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/402 |
url |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/402 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/402/532 https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/402/533 https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/402/534 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Beatriz de Lima Oliveira, Maria Cleide Rodrigues Bernardino https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Beatriz de Lima Oliveira, Maria Cleide Rodrigues Bernardino https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABECIN |
publisher.none.fl_str_mv |
ABECIN |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; 2024: Anais do V Encontro Regional Norte/Nordeste de Educação em Ciência da Informação - V ERECIN ; 1-12 Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; 2024: Anais do V Encontro Regional Norte/Nordeste de Educação em Ciência da Informação - V ERECIN ; 1-12 Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; 2024: Anais do V Encontro Regional Norte/Nordeste de Educação em Ciência da Informação - V ERECIN ; 1-12 2358-3193 reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação instname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) instacron:ABECIN |
instname_str |
Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) |
instacron_str |
ABECIN |
institution |
ABECIN |
reponame_str |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
collection |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) |
repository.mail.fl_str_mv |
||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com |
_version_ |
1798325206763175936 |