The Socialization Process in Reading Clubs During the Pandemic Period

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Beatriz Lima
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Bernardino, Maria Cleide Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
Texto Completo: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/402
Resumo: It addresses reading and socialization through reading groups, seeking to understand how reading and book clubs work. Its main objective is to analyze the socialization process in these groups developed in the period between 2020 and 2022, emphasizing how the interaction takes place and how the reading experiences helped to overcome the pain caused by the pandemic. Its specific objectives are: to reflect on the development of reading practices; and analyze how reading experiences helped overcome the pain caused by the Pandemic. The methodological path was based on an exploratory and descriptive research, with a qualitative approach, questionnaire and content analysis. It is concluded that group reading represented an escape from the atypical reality experienced, with the sharing of experiences and experiences.
id ABECIN-1_66879a5b2e8a14d0a3c992b395d2481c
oai_identifier_str oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/402
network_acronym_str ABECIN-1
network_name_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository_id_str
spelling The Socialization Process in Reading Clubs During the Pandemic PeriodEl proceso de socialización en los clubes de lectura durante la pandemiaO Processo de Socialização nos Clubes de Leitura no Período Pandêmico readingreading practicesreading clubslecturaprácticas de lecturaclubes de lecturaleiturapráticas leitorasclubes de leituraIt addresses reading and socialization through reading groups, seeking to understand how reading and book clubs work. Its main objective is to analyze the socialization process in these groups developed in the period between 2020 and 2022, emphasizing how the interaction takes place and how the reading experiences helped to overcome the pain caused by the pandemic. Its specific objectives are: to reflect on the development of reading practices; and analyze how reading experiences helped overcome the pain caused by the Pandemic. The methodological path was based on an exploratory and descriptive research, with a qualitative approach, questionnaire and content analysis. It is concluded that group reading represented an escape from the atypical reality experienced, with the sharing of experiences and experiences.Este artículo trata sobre la lectura y la socialización a través de grupos de lectura, buscando entender cómo funcionan los clubes de lectura y de libros. Su principal objetivo es analizar el proceso de socialización en estos grupos desarrollado entre 2020 y 2022, haciendo hincapié en cómo se produce la interacción y cómo las experiencias de lectura han ayudado a superar el dolor causado por la pandemia. Sus objetivos específicos son: reflexionar sobre el desarrollo de las prácticas de lectura; y analizar cómo las experiencias de lectura han ayudado a superar el dolor causado por la pandemia. El enfoque metodológico se basó en una investigación exploratoria y descriptiva, con un enfoque cualitativo, cuestionario y análisis de contenido. Se concluyó que la lectura en grupo representó un escape de la realidad atípica vivida, con el intercambio de experiencias.Aborda a leitura e a socialização por meio de grupos de leitura, buscando compreender o funcionamento dos clubes de leitura e do livro. Tem como objetivo principal analisar o processo de socialização nesses grupos desenvolvidos no período entre 2020 a 2022, enfatizando como acontece a interação e como as experiências de leitura ajudaram a superar a dor causada pela pandemia. Tem como objetivos específicos: refletir sobre o desenvolvimento de práticas leitoras; e analisar como as experiências de leitura ajudaram a superar a dor causada pela Pandemia. O percurso metodológico se deu a partir de uma pesquisa exploratória e descritiva, com abordagem qualitativa, questionário e análise de conteúdo. Conclui-se que a leitura em grupo representou um escape da realidade atípica vivenciada, com o compartilhamento de vivências e experiências.ABECIN2024-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextotextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/402Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; 2024: Anais do V Encontro Regional Norte/Nordeste de Educação em Ciência da Informação - V ERECIN ; 1-12Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; 2024: Anais do V Encontro Regional Norte/Nordeste de Educação em Ciência da Informação - V ERECIN ; 1-12Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; 2024: Anais do V Encontro Regional Norte/Nordeste de Educação em Ciência da Informação - V ERECIN ; 1-122358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/402/532https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/402/533https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/402/534Copyright (c) 2024 Beatriz de Lima Oliveira, Maria Cleide Rodrigues Bernardinohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Beatriz Lima Bernardino, Maria Cleide Rodrigues2024-04-23T13:10:11Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/402Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2024-04-23T13:10:11Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false
dc.title.none.fl_str_mv The Socialization Process in Reading Clubs During the Pandemic Period
El proceso de socialización en los clubes de lectura durante la pandemia
O Processo de Socialização nos Clubes de Leitura no Período Pandêmico
title The Socialization Process in Reading Clubs During the Pandemic Period
spellingShingle The Socialization Process in Reading Clubs During the Pandemic Period
Oliveira, Beatriz Lima
reading
reading practices
reading clubs
lectura
prácticas de lectura
clubes de lectura
leitura
práticas leitoras
clubes de leitura
title_short The Socialization Process in Reading Clubs During the Pandemic Period
title_full The Socialization Process in Reading Clubs During the Pandemic Period
title_fullStr The Socialization Process in Reading Clubs During the Pandemic Period
title_full_unstemmed The Socialization Process in Reading Clubs During the Pandemic Period
title_sort The Socialization Process in Reading Clubs During the Pandemic Period
author Oliveira, Beatriz Lima
author_facet Oliveira, Beatriz Lima
Bernardino, Maria Cleide Rodrigues
author_role author
author2 Bernardino, Maria Cleide Rodrigues
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Beatriz Lima
Bernardino, Maria Cleide Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv reading
reading practices
reading clubs
lectura
prácticas de lectura
clubes de lectura
leitura
práticas leitoras
clubes de leitura
topic reading
reading practices
reading clubs
lectura
prácticas de lectura
clubes de lectura
leitura
práticas leitoras
clubes de leitura
description It addresses reading and socialization through reading groups, seeking to understand how reading and book clubs work. Its main objective is to analyze the socialization process in these groups developed in the period between 2020 and 2022, emphasizing how the interaction takes place and how the reading experiences helped to overcome the pain caused by the pandemic. Its specific objectives are: to reflect on the development of reading practices; and analyze how reading experiences helped overcome the pain caused by the Pandemic. The methodological path was based on an exploratory and descriptive research, with a qualitative approach, questionnaire and content analysis. It is concluded that group reading represented an escape from the atypical reality experienced, with the sharing of experiences and experiences.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/402
url https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/402
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/402/532
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/402/533
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/402/534
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Beatriz de Lima Oliveira, Maria Cleide Rodrigues Bernardino
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Beatriz de Lima Oliveira, Maria Cleide Rodrigues Bernardino
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv ABECIN
publisher.none.fl_str_mv ABECIN
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; 2024: Anais do V Encontro Regional Norte/Nordeste de Educação em Ciência da Informação - V ERECIN ; 1-12
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; 2024: Anais do V Encontro Regional Norte/Nordeste de Educação em Ciência da Informação - V ERECIN ; 1-12
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; 2024: Anais do V Encontro Regional Norte/Nordeste de Educação em Ciência da Informação - V ERECIN ; 1-12
2358-3193
reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
instname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron:ABECIN
instname_str Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron_str ABECIN
institution ABECIN
reponame_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
collection Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
repository.mail.fl_str_mv ||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com
_version_ 1798325206763175936