Education and making off the working class in Rio de Janeiro between the last decades of the nineteenth century and early twentieth century

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Costa, Ana Luiza Jesus
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40729
Resumo: This article discusses the educational practices in labor unions of the Court and the Province of Rio de Janeiro from the second half of the nineteenth and early twentieth century. From the analysis of statutes and reports of societies for mutual assistance and charity was possible to see the active role of men and women workers in their own education. The knowledge derived from associative experience and the struggle of people classified as adverse for learning for its own education constitute the history of popular education and making of the working class in Rio de Janeiro.
id RBHE-1_99b40e5c82179d230e45782281773fda
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40729
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Education and making off the working class in Rio de Janeiro between the last decades of the nineteenth century and early twentieth centuryEducación y formación de la clase obrera en Rio de Janeiro entre las últimas décadas del siglo XIX y principios del siglo XXEducação e formação da classe trabalhadora no Rio de Janeiro entre as últimas décadas do século XIX e os primeiros anos do século XXpopular educationmutual aid societiesexperienceworking classesthe nineteenth centuryeducación popularsociedades de apoyo mutuoexperienciaclases trabajadorassiglo XIXeducação popularsociedades de auxílio mútuoexperiênciaclasses trabalhadorasséculo XIXEducação popularséculo XIXRio de JaneiroThis article discusses the educational practices in labor unions of the Court and the Province of Rio de Janeiro from the second half of the nineteenth and early twentieth century. From the analysis of statutes and reports of societies for mutual assistance and charity was possible to see the active role of men and women workers in their own education. The knowledge derived from associative experience and the struggle of people classified as adverse for learning for its own education constitute the history of popular education and making of the working class in Rio de Janeiro.En este artículo, se abordan indicios de prácticas educacionales en asociaciones de trabajadores de la Corte y de la Provincia de Rio de Janeiro, Brasil, entre la segunda mitad del siglo XIX y principios del siglo XX. A partir del análisis de los estatutos e informes de las sociedades de apoyo mutuo y beneficencia, fue posible constatar el papel activo de hombre y mujeres trabajadores en su propia educación. El conocimiento derivado de la experiencia asociativa y de la lucha por la escolarización llevada a cabo por sujetos considerados contrarios a la educación, o carentes de ella, constituyen la historia de la educación popular y de la formación de la clase obrera en Rio de Janeiro.Neste artigo, abordam-se indícios de práticas educacionais em associações de trabalhadores da Corte e Província do Rio de Janeiro entre a segunda metade do século XIX e o início do século XX. Analisando estatutos e relatórios de sociedades de auxílio mútuo e beneficência, foi possível constatar o papel ativo de homens e mulheres trabalhadores em sua própria educação. Os saberes derivados da experiência associativa e da luta por escolarização levada a cabo por sujeitos considerados avessos à educação, ou carentes dela, constituem a história da educação popular e da formação da classe trabalhadora no Rio de Janeiro.RBHE2016-09-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa históricaapplication/pdfapplication/vnd.ms-officehttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40729Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 123-154Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 123-154Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 123-1542238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40729/pdf_152https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40729/751375146654Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Costa, Ana Luiza Jesus2022-02-22T22:17:43Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40729Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:43Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Education and making off the working class in Rio de Janeiro between the last decades of the nineteenth century and early twentieth century
Educación y formación de la clase obrera en Rio de Janeiro entre las últimas décadas del siglo XIX y principios del siglo XX
Educação e formação da classe trabalhadora no Rio de Janeiro entre as últimas décadas do século XIX e os primeiros anos do século XX
title Education and making off the working class in Rio de Janeiro between the last decades of the nineteenth century and early twentieth century
spellingShingle Education and making off the working class in Rio de Janeiro between the last decades of the nineteenth century and early twentieth century
da Costa, Ana Luiza Jesus
popular education
mutual aid societies
experience
working classes
the nineteenth century
educación popular
sociedades de apoyo mutuo
experiencia
clases trabajadoras
siglo XIX
educação popular
sociedades de auxílio mútuo
experiência
classes trabalhadoras
século XIX
Educação popular
século XIX
Rio de Janeiro
title_short Education and making off the working class in Rio de Janeiro between the last decades of the nineteenth century and early twentieth century
title_full Education and making off the working class in Rio de Janeiro between the last decades of the nineteenth century and early twentieth century
title_fullStr Education and making off the working class in Rio de Janeiro between the last decades of the nineteenth century and early twentieth century
title_full_unstemmed Education and making off the working class in Rio de Janeiro between the last decades of the nineteenth century and early twentieth century
title_sort Education and making off the working class in Rio de Janeiro between the last decades of the nineteenth century and early twentieth century
author da Costa, Ana Luiza Jesus
author_facet da Costa, Ana Luiza Jesus
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Costa, Ana Luiza Jesus
dc.subject.por.fl_str_mv popular education
mutual aid societies
experience
working classes
the nineteenth century
educación popular
sociedades de apoyo mutuo
experiencia
clases trabajadoras
siglo XIX
educação popular
sociedades de auxílio mútuo
experiência
classes trabalhadoras
século XIX
Educação popular
século XIX
Rio de Janeiro
topic popular education
mutual aid societies
experience
working classes
the nineteenth century
educación popular
sociedades de apoyo mutuo
experiencia
clases trabajadoras
siglo XIX
educação popular
sociedades de auxílio mútuo
experiência
classes trabalhadoras
século XIX
Educação popular
século XIX
Rio de Janeiro
description This article discusses the educational practices in labor unions of the Court and the Province of Rio de Janeiro from the second half of the nineteenth and early twentieth century. From the analysis of statutes and reports of societies for mutual assistance and charity was possible to see the active role of men and women workers in their own education. The knowledge derived from associative experience and the struggle of people classified as adverse for learning for its own education constitute the history of popular education and making of the working class in Rio de Janeiro.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40729
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40729
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40729/pdf_152
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40729/751375146654
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/vnd.ms-office
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 123-154
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 123-154
Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 123-154
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531228925952