Education and making off the working class in Rio de Janeiro between the last decades of the nineteenth century and early twentieth century
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40729 |
Resumo: | This article discusses the educational practices in labor unions of the Court and the Province of Rio de Janeiro from the second half of the nineteenth and early twentieth century. From the analysis of statutes and reports of societies for mutual assistance and charity was possible to see the active role of men and women workers in their own education. The knowledge derived from associative experience and the struggle of people classified as adverse for learning for its own education constitute the history of popular education and making of the working class in Rio de Janeiro. |
id |
RBHE-1_99b40e5c82179d230e45782281773fda |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40729 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Education and making off the working class in Rio de Janeiro between the last decades of the nineteenth century and early twentieth centuryEducación y formación de la clase obrera en Rio de Janeiro entre las últimas décadas del siglo XIX y principios del siglo XXEducação e formação da classe trabalhadora no Rio de Janeiro entre as últimas décadas do século XIX e os primeiros anos do século XXpopular educationmutual aid societiesexperienceworking classesthe nineteenth centuryeducación popularsociedades de apoyo mutuoexperienciaclases trabajadorassiglo XIXeducação popularsociedades de auxílio mútuoexperiênciaclasses trabalhadorasséculo XIXEducação popularséculo XIXRio de JaneiroThis article discusses the educational practices in labor unions of the Court and the Province of Rio de Janeiro from the second half of the nineteenth and early twentieth century. From the analysis of statutes and reports of societies for mutual assistance and charity was possible to see the active role of men and women workers in their own education. The knowledge derived from associative experience and the struggle of people classified as adverse for learning for its own education constitute the history of popular education and making of the working class in Rio de Janeiro.En este artículo, se abordan indicios de prácticas educacionales en asociaciones de trabajadores de la Corte y de la Provincia de Rio de Janeiro, Brasil, entre la segunda mitad del siglo XIX y principios del siglo XX. A partir del análisis de los estatutos e informes de las sociedades de apoyo mutuo y beneficencia, fue posible constatar el papel activo de hombre y mujeres trabajadores en su propia educación. El conocimiento derivado de la experiencia asociativa y de la lucha por la escolarización llevada a cabo por sujetos considerados contrarios a la educación, o carentes de ella, constituyen la historia de la educación popular y de la formación de la clase obrera en Rio de Janeiro.Neste artigo, abordam-se indícios de práticas educacionais em associações de trabalhadores da Corte e Província do Rio de Janeiro entre a segunda metade do século XIX e o início do século XX. Analisando estatutos e relatórios de sociedades de auxílio mútuo e beneficência, foi possível constatar o papel ativo de homens e mulheres trabalhadores em sua própria educação. Os saberes derivados da experiência associativa e da luta por escolarização levada a cabo por sujeitos considerados avessos à educação, ou carentes dela, constituem a história da educação popular e da formação da classe trabalhadora no Rio de Janeiro.RBHE2016-09-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa históricaapplication/pdfapplication/vnd.ms-officehttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40729Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 123-154Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 123-154Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 123-1542238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40729/pdf_152https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40729/751375146654Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Costa, Ana Luiza Jesus2022-02-22T22:17:43Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40729Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:43Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education and making off the working class in Rio de Janeiro between the last decades of the nineteenth century and early twentieth century Educación y formación de la clase obrera en Rio de Janeiro entre las últimas décadas del siglo XIX y principios del siglo XX Educação e formação da classe trabalhadora no Rio de Janeiro entre as últimas décadas do século XIX e os primeiros anos do século XX |
title |
Education and making off the working class in Rio de Janeiro between the last decades of the nineteenth century and early twentieth century |
spellingShingle |
Education and making off the working class in Rio de Janeiro between the last decades of the nineteenth century and early twentieth century da Costa, Ana Luiza Jesus popular education mutual aid societies experience working classes the nineteenth century educación popular sociedades de apoyo mutuo experiencia clases trabajadoras siglo XIX educação popular sociedades de auxílio mútuo experiência classes trabalhadoras século XIX Educação popular século XIX Rio de Janeiro |
title_short |
Education and making off the working class in Rio de Janeiro between the last decades of the nineteenth century and early twentieth century |
title_full |
Education and making off the working class in Rio de Janeiro between the last decades of the nineteenth century and early twentieth century |
title_fullStr |
Education and making off the working class in Rio de Janeiro between the last decades of the nineteenth century and early twentieth century |
title_full_unstemmed |
Education and making off the working class in Rio de Janeiro between the last decades of the nineteenth century and early twentieth century |
title_sort |
Education and making off the working class in Rio de Janeiro between the last decades of the nineteenth century and early twentieth century |
author |
da Costa, Ana Luiza Jesus |
author_facet |
da Costa, Ana Luiza Jesus |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Costa, Ana Luiza Jesus |
dc.subject.por.fl_str_mv |
popular education mutual aid societies experience working classes the nineteenth century educación popular sociedades de apoyo mutuo experiencia clases trabajadoras siglo XIX educação popular sociedades de auxílio mútuo experiência classes trabalhadoras século XIX Educação popular século XIX Rio de Janeiro |
topic |
popular education mutual aid societies experience working classes the nineteenth century educación popular sociedades de apoyo mutuo experiencia clases trabajadoras siglo XIX educação popular sociedades de auxílio mútuo experiência classes trabalhadoras século XIX Educação popular século XIX Rio de Janeiro |
description |
This article discusses the educational practices in labor unions of the Court and the Province of Rio de Janeiro from the second half of the nineteenth and early twentieth century. From the analysis of statutes and reports of societies for mutual assistance and charity was possible to see the active role of men and women workers in their own education. The knowledge derived from associative experience and the struggle of people classified as adverse for learning for its own education constitute the history of popular education and making of the working class in Rio de Janeiro. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-09-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40729 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40729 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40729/pdf_152 https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40729/751375146654 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/vnd.ms-office |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 123-154 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 123-154 Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 4[43] (2016): Outubro/Dezembro; 123-154 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531228925952 |