Civilized people and citizens of a free country: Republic, education and citizenship in the didactic-civic prescriptions of Hygino Amanajás

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Damasceno, Alberto
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Santos, Emina, Almeida, Karla
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43081
Resumo: The objective of this work was to understand the main presuppositions of civic education advocated in the work of Hygino Amanajás and its relation with the ideals of citizenship present in the educational project of the First Republic. In the development of the research we seek to identify the components of the ideal of citizenship in the period of the First Republic, based on the premises of the positivist ideology, recognizing the common ideas between the citizenship advocated in the First Republic and what we call didactic-civic prescriptions in the referred book.
id RBHE-1_9b09ddd1ed7ac5accf67b2d8f491b8fd
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/43081
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Civilized people and citizens of a free country: Republic, education and citizenship in the didactic-civic prescriptions of Hygino AmanajásPueblo civilizado y ciudadanos de un país libre: República, educación y ciudadanía en las prescripciones didáctico-cívicas de Hygino AmanajásPovo civilizado e cidadãos de um país livre: República, educação e cidadania nas prescrições didático-cívicas de Hygino Amanajáscivic educationFirst RepublicHigino AmanajásEducación CívicaPrimera RepúblicaHygino Amanajáseducação cívicaPrimeira RepúblicaHygino AmanajásHISTÓRIA DA EDUCAÇÃOThe objective of this work was to understand the main presuppositions of civic education advocated in the work of Hygino Amanajás and its relation with the ideals of citizenship present in the educational project of the First Republic. In the development of the research we seek to identify the components of the ideal of citizenship in the period of the First Republic, based on the premises of the positivist ideology, recognizing the common ideas between the citizenship advocated in the First Republic and what we call didactic-civic prescriptions in the referred book.El objetivo de este trabajo fue comprender los principales presupuestos de la educación cívica propugnados en la obra de Hygino Amanajás y su relación con los ideales de ciudadanía presentes en el proyecto educativo de la Primera República. En el desarrollo de la investigación buscamos identificar los elementos componentes del ideal de ciudadanía vigente en el período de la Primera República, a partir de las premisas del ideario positivista, reconociendo las ideas comunes entre la ciudadanía propugnada en la Primera República y lo que llamamos prescripciones didáctico-cívicas a los alumnos en dicho libro.O objetivo deste trabalho foi compreender os principais pressupostos da educação cívica, propugnados na obra de Hygino Amanajás, e sua relação com os ideais de cidadania presentes no projeto educacional da Primeira República. No desenvolvimento da pesquisa, buscamos identificar os elementos componentes do ideal de cidadania vigente no período da Primeira República, a partir das premissas do ideário positivista, reconhecendo as ideias comuns entre a cidadania propugnada na Primeira República e o que denominamos de prescrições didático-cívicas aos alunos em sua obra.RBHE2018-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43081Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e030Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e030Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e0302238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43081/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43081/751375147285Copyright (c) 2018 Alberto Damasceno, Emina Santos, Karla Almeidahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDamasceno, AlbertoSantos, EminaAlmeida, Karla2022-02-22T21:38:33Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/43081Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:38:33Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Civilized people and citizens of a free country: Republic, education and citizenship in the didactic-civic prescriptions of Hygino Amanajás
Pueblo civilizado y ciudadanos de un país libre: República, educación y ciudadanía en las prescripciones didáctico-cívicas de Hygino Amanajás
Povo civilizado e cidadãos de um país livre: República, educação e cidadania nas prescrições didático-cívicas de Hygino Amanajás
title Civilized people and citizens of a free country: Republic, education and citizenship in the didactic-civic prescriptions of Hygino Amanajás
spellingShingle Civilized people and citizens of a free country: Republic, education and citizenship in the didactic-civic prescriptions of Hygino Amanajás
Damasceno, Alberto
civic education
First Republic
Higino Amanajás
Educación Cívica
Primera República
Hygino Amanajás
educação cívica
Primeira República
Hygino Amanajás
HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO
title_short Civilized people and citizens of a free country: Republic, education and citizenship in the didactic-civic prescriptions of Hygino Amanajás
title_full Civilized people and citizens of a free country: Republic, education and citizenship in the didactic-civic prescriptions of Hygino Amanajás
title_fullStr Civilized people and citizens of a free country: Republic, education and citizenship in the didactic-civic prescriptions of Hygino Amanajás
title_full_unstemmed Civilized people and citizens of a free country: Republic, education and citizenship in the didactic-civic prescriptions of Hygino Amanajás
title_sort Civilized people and citizens of a free country: Republic, education and citizenship in the didactic-civic prescriptions of Hygino Amanajás
author Damasceno, Alberto
author_facet Damasceno, Alberto
Santos, Emina
Almeida, Karla
author_role author
author2 Santos, Emina
Almeida, Karla
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Damasceno, Alberto
Santos, Emina
Almeida, Karla
dc.subject.por.fl_str_mv civic education
First Republic
Higino Amanajás
Educación Cívica
Primera República
Hygino Amanajás
educação cívica
Primeira República
Hygino Amanajás
HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO
topic civic education
First Republic
Higino Amanajás
Educación Cívica
Primera República
Hygino Amanajás
educação cívica
Primeira República
Hygino Amanajás
HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO
description The objective of this work was to understand the main presuppositions of civic education advocated in the work of Hygino Amanajás and its relation with the ideals of citizenship present in the educational project of the First Republic. In the development of the research we seek to identify the components of the ideal of citizenship in the period of the First Republic, based on the premises of the positivist ideology, recognizing the common ideas between the citizenship advocated in the First Republic and what we call didactic-civic prescriptions in the referred book.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43081
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43081
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43081/pdf
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43081/751375147285
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Alberto Damasceno, Emina Santos, Karla Almeida
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Alberto Damasceno, Emina Santos, Karla Almeida
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e030
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e030
Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e030
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531799351296