Civilized people and citizens of a free country: Republic, education and citizenship in the didactic-civic prescriptions of Hygino Amanajás
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43081 |
Resumo: | The objective of this work was to understand the main presuppositions of civic education advocated in the work of Hygino Amanajás and its relation with the ideals of citizenship present in the educational project of the First Republic. In the development of the research we seek to identify the components of the ideal of citizenship in the period of the First Republic, based on the premises of the positivist ideology, recognizing the common ideas between the citizenship advocated in the First Republic and what we call didactic-civic prescriptions in the referred book. |
id |
RBHE-1_9b09ddd1ed7ac5accf67b2d8f491b8fd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/43081 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Civilized people and citizens of a free country: Republic, education and citizenship in the didactic-civic prescriptions of Hygino AmanajásPueblo civilizado y ciudadanos de un país libre: República, educación y ciudadanía en las prescripciones didáctico-cívicas de Hygino AmanajásPovo civilizado e cidadãos de um país livre: República, educação e cidadania nas prescrições didático-cívicas de Hygino Amanajáscivic educationFirst RepublicHigino AmanajásEducación CívicaPrimera RepúblicaHygino Amanajáseducação cívicaPrimeira RepúblicaHygino AmanajásHISTÓRIA DA EDUCAÇÃOThe objective of this work was to understand the main presuppositions of civic education advocated in the work of Hygino Amanajás and its relation with the ideals of citizenship present in the educational project of the First Republic. In the development of the research we seek to identify the components of the ideal of citizenship in the period of the First Republic, based on the premises of the positivist ideology, recognizing the common ideas between the citizenship advocated in the First Republic and what we call didactic-civic prescriptions in the referred book.El objetivo de este trabajo fue comprender los principales presupuestos de la educación cívica propugnados en la obra de Hygino Amanajás y su relación con los ideales de ciudadanía presentes en el proyecto educativo de la Primera República. En el desarrollo de la investigación buscamos identificar los elementos componentes del ideal de ciudadanía vigente en el período de la Primera República, a partir de las premisas del ideario positivista, reconociendo las ideas comunes entre la ciudadanía propugnada en la Primera República y lo que llamamos prescripciones didáctico-cívicas a los alumnos en dicho libro.O objetivo deste trabalho foi compreender os principais pressupostos da educação cívica, propugnados na obra de Hygino Amanajás, e sua relação com os ideais de cidadania presentes no projeto educacional da Primeira República. No desenvolvimento da pesquisa, buscamos identificar os elementos componentes do ideal de cidadania vigente no período da Primeira República, a partir das premissas do ideário positivista, reconhecendo as ideias comuns entre a cidadania propugnada na Primeira República e o que denominamos de prescrições didático-cívicas aos alunos em sua obra.RBHE2018-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43081Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e030Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e030Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e0302238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43081/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43081/751375147285Copyright (c) 2018 Alberto Damasceno, Emina Santos, Karla Almeidahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDamasceno, AlbertoSantos, EminaAlmeida, Karla2022-02-22T21:38:33Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/43081Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:38:33Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Civilized people and citizens of a free country: Republic, education and citizenship in the didactic-civic prescriptions of Hygino Amanajás Pueblo civilizado y ciudadanos de un país libre: República, educación y ciudadanía en las prescripciones didáctico-cívicas de Hygino Amanajás Povo civilizado e cidadãos de um país livre: República, educação e cidadania nas prescrições didático-cívicas de Hygino Amanajás |
title |
Civilized people and citizens of a free country: Republic, education and citizenship in the didactic-civic prescriptions of Hygino Amanajás |
spellingShingle |
Civilized people and citizens of a free country: Republic, education and citizenship in the didactic-civic prescriptions of Hygino Amanajás Damasceno, Alberto civic education First Republic Higino Amanajás Educación Cívica Primera República Hygino Amanajás educação cívica Primeira República Hygino Amanajás HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO |
title_short |
Civilized people and citizens of a free country: Republic, education and citizenship in the didactic-civic prescriptions of Hygino Amanajás |
title_full |
Civilized people and citizens of a free country: Republic, education and citizenship in the didactic-civic prescriptions of Hygino Amanajás |
title_fullStr |
Civilized people and citizens of a free country: Republic, education and citizenship in the didactic-civic prescriptions of Hygino Amanajás |
title_full_unstemmed |
Civilized people and citizens of a free country: Republic, education and citizenship in the didactic-civic prescriptions of Hygino Amanajás |
title_sort |
Civilized people and citizens of a free country: Republic, education and citizenship in the didactic-civic prescriptions of Hygino Amanajás |
author |
Damasceno, Alberto |
author_facet |
Damasceno, Alberto Santos, Emina Almeida, Karla |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Emina Almeida, Karla |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Damasceno, Alberto Santos, Emina Almeida, Karla |
dc.subject.por.fl_str_mv |
civic education First Republic Higino Amanajás Educación Cívica Primera República Hygino Amanajás educação cívica Primeira República Hygino Amanajás HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO |
topic |
civic education First Republic Higino Amanajás Educación Cívica Primera República Hygino Amanajás educação cívica Primeira República Hygino Amanajás HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO |
description |
The objective of this work was to understand the main presuppositions of civic education advocated in the work of Hygino Amanajás and its relation with the ideals of citizenship present in the educational project of the First Republic. In the development of the research we seek to identify the components of the ideal of citizenship in the period of the First Republic, based on the premises of the positivist ideology, recognizing the common ideas between the citizenship advocated in the First Republic and what we call didactic-civic prescriptions in the referred book. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43081 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43081 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43081/pdf https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43081/751375147285 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Alberto Damasceno, Emina Santos, Karla Almeida https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Alberto Damasceno, Emina Santos, Karla Almeida https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e030 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e030 Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e030 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531799351296 |