School writings under the political governments of Vargas and Mussolini: towards a fascistization of childhood
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38868 |
Resumo: | This text discusses schools under the Vargas government inBrazil, and under Mussolini in Italy. It is based on documentalsources related to school writings and childhood: school exercisebooks, books, school newspapers, minutes, photographs, flyers,legislation and objects from material culture. It argues aboutpossibilities of fascistization through the curriculum andpropaganda. It highlights the use of school materials as ideologicaldevices of totalitarian governments. The relationships betweenschool writings and Brazilian and Italian totalitarian contextsshowed the power of indoctrination of schools. Possibilities offascistization in both countries were outlined, through eithersimilar or sometimes contrasting elements, supporting the problemand its conceptualization. |
id |
RBHE-1_a240e67f8fdc4540196ff0b95ecddcf1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38868 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
School writings under the political governments of Vargas and Mussolini: towards a fascistization of childhoodEscritos bajo los regímenes políticos de Vargas y Mussolini: ¿para una fascistización de la infancia?Escritos sob os regimes políticos de Vargas e Mussolini: para uma "fascistização" da infância?Schoolfascistizationchildhood writingBrazilItalyEscuelafascistizaciónescrita infantilBrasilItaliaescolafascistizaçãoescrita infantilBrasilItáliaHistória da EducaçãoHistória da Educação BrasileiraHistória Geral da EducaçãoThis text discusses schools under the Vargas government inBrazil, and under Mussolini in Italy. It is based on documentalsources related to school writings and childhood: school exercisebooks, books, school newspapers, minutes, photographs, flyers,legislation and objects from material culture. It argues aboutpossibilities of fascistization through the curriculum andpropaganda. It highlights the use of school materials as ideologicaldevices of totalitarian governments. The relationships betweenschool writings and Brazilian and Italian totalitarian contextsshowed the power of indoctrination of schools. Possibilities offascistization in both countries were outlined, through eithersimilar or sometimes contrasting elements, supporting the problemand its conceptualization.Discute la escuela en el régimen de Vargas en Brasil y en el deMussolini, en Italia. Tiene como base fuentes relacionadas aescritos escolares y a la infancia: cuadernos, libros, periódicos,acta, fotografías, panfleto, legislación y objetos de la culturamaterial. Interroga sobre las posibilidades de fascistización pormedio del currículo y de la propaganda. Se evidencia la utilizaciónde materiales escolares como artificio ideológico de los gobiernostotalitarios. El análisis de las relaciones entre las escritas escolaresy los contextos brasileño e italiano reveló la potencia de lasactividades político-culturales de adoctrinamiento de la escuela.Se delinearon posibilidades de fascistización en ambos los países,por medio de elementos ora similares, ora contrastantes,corroborando la conceptualización problematizada.Este estudo discute a escola no regime de Vargas no Brasil e no de Mussolini, na Itália. Tem como base fontes relacionadas a escritos escolares e à infância: cadernos, livros, jornais, ata, fotografias, panfleto, legislação e objetos da cultura material. Interroga sobre as possibilidades de fascistização por meio docurrículo e da propaganda. Evidencia-se a utilização de materiais escolares como artifício ideológico dos governos totalitários. A análise das relações entre as escritas escolares eos contextos brasileiro e italiano revelou a potência das atividades político-culturais de doutrinamento da escola. Delinearam-se possibilidades de fascistização em ambos os países, por meio de elementos ora similares, ora contrastantes, corroborando a conceitualização problematizada.RBHE2014-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38868Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 165-194Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 165-194Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 165-1942238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38868/pdf_4Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Ademir Valdir dos2022-02-22T22:18:33Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38868Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:33Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
School writings under the political governments of Vargas and Mussolini: towards a fascistization of childhood Escritos bajo los regímenes políticos de Vargas y Mussolini: ¿para una fascistización de la infancia? Escritos sob os regimes políticos de Vargas e Mussolini: para uma "fascistização" da infância? |
title |
School writings under the political governments of Vargas and Mussolini: towards a fascistization of childhood |
spellingShingle |
School writings under the political governments of Vargas and Mussolini: towards a fascistization of childhood Santos, Ademir Valdir dos School fascistization childhood writing Brazil Italy Escuela fascistización escrita infantil Brasil Italia escola fascistização escrita infantil Brasil Itália História da Educação História da Educação Brasileira História Geral da Educação |
title_short |
School writings under the political governments of Vargas and Mussolini: towards a fascistization of childhood |
title_full |
School writings under the political governments of Vargas and Mussolini: towards a fascistization of childhood |
title_fullStr |
School writings under the political governments of Vargas and Mussolini: towards a fascistization of childhood |
title_full_unstemmed |
School writings under the political governments of Vargas and Mussolini: towards a fascistization of childhood |
title_sort |
School writings under the political governments of Vargas and Mussolini: towards a fascistization of childhood |
author |
Santos, Ademir Valdir dos |
author_facet |
Santos, Ademir Valdir dos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Ademir Valdir dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School fascistization childhood writing Brazil Italy Escuela fascistización escrita infantil Brasil Italia escola fascistização escrita infantil Brasil Itália História da Educação História da Educação Brasileira História Geral da Educação |
topic |
School fascistization childhood writing Brazil Italy Escuela fascistización escrita infantil Brasil Italia escola fascistização escrita infantil Brasil Itália História da Educação História da Educação Brasileira História Geral da Educação |
description |
This text discusses schools under the Vargas government inBrazil, and under Mussolini in Italy. It is based on documentalsources related to school writings and childhood: school exercisebooks, books, school newspapers, minutes, photographs, flyers,legislation and objects from material culture. It argues aboutpossibilities of fascistization through the curriculum andpropaganda. It highlights the use of school materials as ideologicaldevices of totalitarian governments. The relationships betweenschool writings and Brazilian and Italian totalitarian contextsshowed the power of indoctrination of schools. Possibilities offascistization in both countries were outlined, through eithersimilar or sometimes contrasting elements, supporting the problemand its conceptualization. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-04-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38868 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38868 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38868/pdf_4 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 165-194 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 165-194 Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 165-194 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530794815488 |