School writings under the political governments of Vargas and Mussolini: towards a fascistization of childhood

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Ademir Valdir dos
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38868
Resumo: This text discusses schools under the Vargas government inBrazil, and under Mussolini in Italy. It is based on documentalsources related to school writings and childhood: school exercisebooks, books, school newspapers, minutes, photographs, flyers,legislation and objects from material culture. It argues aboutpossibilities of fascistization through the curriculum andpropaganda. It highlights the use of school materials as ideologicaldevices of totalitarian governments. The relationships betweenschool writings and Brazilian and Italian totalitarian contextsshowed the power of indoctrination of schools. Possibilities offascistization in both countries were outlined, through eithersimilar or sometimes contrasting elements, supporting the problemand its conceptualization.
id RBHE-1_a240e67f8fdc4540196ff0b95ecddcf1
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38868
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling School writings under the political governments of Vargas and Mussolini: towards a fascistization of childhoodEscritos bajo los regímenes políticos de Vargas y Mussolini: ¿para una fascistización de la infancia?Escritos sob os regimes políticos de Vargas e Mussolini: para uma "fascistização" da infância?Schoolfascistizationchildhood writingBrazilItalyEscuelafascistizaciónescrita infantilBrasilItaliaescolafascistizaçãoescrita infantilBrasilItáliaHistória da EducaçãoHistória da Educação BrasileiraHistória Geral da EducaçãoThis text discusses schools under the Vargas government inBrazil, and under Mussolini in Italy. It is based on documentalsources related to school writings and childhood: school exercisebooks, books, school newspapers, minutes, photographs, flyers,legislation and objects from material culture. It argues aboutpossibilities of fascistization through the curriculum andpropaganda. It highlights the use of school materials as ideologicaldevices of totalitarian governments. The relationships betweenschool writings and Brazilian and Italian totalitarian contextsshowed the power of indoctrination of schools. Possibilities offascistization in both countries were outlined, through eithersimilar or sometimes contrasting elements, supporting the problemand its conceptualization.Discute la escuela en el régimen de Vargas en Brasil y en el deMussolini, en Italia. Tiene como base fuentes relacionadas aescritos escolares y a la infancia: cuadernos, libros, periódicos,acta, fotografías, panfleto, legislación y objetos de la culturamaterial. Interroga sobre las posibilidades de fascistización pormedio del currículo y de la propaganda. Se evidencia la utilizaciónde materiales escolares como artificio ideológico de los gobiernostotalitarios. El análisis de las relaciones entre las escritas escolaresy los contextos brasileño e italiano reveló la potencia de lasactividades político-culturales de adoctrinamiento de la escuela.Se delinearon posibilidades de fascistización en ambos los países,por medio de elementos ora similares, ora contrastantes,corroborando la conceptualización problematizada.Este estudo discute a escola no regime de Vargas no Brasil e no de Mussolini, na Itália. Tem como base fontes relacionadas a escritos escolares e à infância: cadernos, livros, jornais, ata, fotografias, panfleto, legislação e objetos da cultura material. Interroga sobre as possibilidades de fascistização por meio docurrículo e da propaganda. Evidencia-se a utilização de materiais escolares como artifício ideológico dos governos totalitários. A análise das relações entre as escritas escolares eos contextos brasileiro e italiano revelou a potência das atividades político-culturais de doutrinamento da escola. Delinearam-se possibilidades de fascistização em ambos os países, por meio de elementos ora similares, ora contrastantes, corroborando a conceitualização problematizada.RBHE2014-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38868Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 165-194Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 165-194Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 165-1942238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38868/pdf_4Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Ademir Valdir dos2022-02-22T22:18:33Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38868Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:33Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv School writings under the political governments of Vargas and Mussolini: towards a fascistization of childhood
Escritos bajo los regímenes políticos de Vargas y Mussolini: ¿para una fascistización de la infancia?
Escritos sob os regimes políticos de Vargas e Mussolini: para uma "fascistização" da infância?
title School writings under the political governments of Vargas and Mussolini: towards a fascistization of childhood
spellingShingle School writings under the political governments of Vargas and Mussolini: towards a fascistization of childhood
Santos, Ademir Valdir dos
School
fascistization
childhood writing
Brazil
Italy
Escuela
fascistización
escrita infantil
Brasil
Italia
escola
fascistização
escrita infantil
Brasil
Itália
História da Educação
História da Educação Brasileira
História Geral da Educação
title_short School writings under the political governments of Vargas and Mussolini: towards a fascistization of childhood
title_full School writings under the political governments of Vargas and Mussolini: towards a fascistization of childhood
title_fullStr School writings under the political governments of Vargas and Mussolini: towards a fascistization of childhood
title_full_unstemmed School writings under the political governments of Vargas and Mussolini: towards a fascistization of childhood
title_sort School writings under the political governments of Vargas and Mussolini: towards a fascistization of childhood
author Santos, Ademir Valdir dos
author_facet Santos, Ademir Valdir dos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Ademir Valdir dos
dc.subject.por.fl_str_mv School
fascistization
childhood writing
Brazil
Italy
Escuela
fascistización
escrita infantil
Brasil
Italia
escola
fascistização
escrita infantil
Brasil
Itália
História da Educação
História da Educação Brasileira
História Geral da Educação
topic School
fascistization
childhood writing
Brazil
Italy
Escuela
fascistización
escrita infantil
Brasil
Italia
escola
fascistização
escrita infantil
Brasil
Itália
História da Educação
História da Educação Brasileira
História Geral da Educação
description This text discusses schools under the Vargas government inBrazil, and under Mussolini in Italy. It is based on documentalsources related to school writings and childhood: school exercisebooks, books, school newspapers, minutes, photographs, flyers,legislation and objects from material culture. It argues aboutpossibilities of fascistization through the curriculum andpropaganda. It highlights the use of school materials as ideologicaldevices of totalitarian governments. The relationships betweenschool writings and Brazilian and Italian totalitarian contextsshowed the power of indoctrination of schools. Possibilities offascistization in both countries were outlined, through eithersimilar or sometimes contrasting elements, supporting the problemand its conceptualization.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38868
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38868
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38868/pdf_4
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 165-194
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 165-194
Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 165-194
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530794815488