The incipient process of peronization of the Argentine student movement in the beginning of the sixties

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aveiro, Martin
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57806
Resumo: In this article we propose to make a contribution to the understanding of the peronization process of the Argentine student movement, from the perspective of the case study in three national universities, from the crisis of the traditional containment structures of the same in the first part of the sixties of 20th century. To do this, we have triangulated oral sources, the product of interviews with key actors of the period studied, with some speeches, memoirs, articles or bibliographic materials of the time, etc. Well, to understand the transmutation of student consciences during the sixties and its impact on the political events that characterized the end of the decade, it is necessary to approach the entrance to it from the student’s point of view, the fissures and leaks in the large organizations that contained the youth, in addition to the turning points prior to the military intervention of 1966.
id RBHE-1_a591e1bfe8c0d8f3d15aecbe53f0c2df
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/57806
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The incipient process of peronization of the Argentine student movement in the beginning of the sixtiesEl incipiente proceso de peronización del movimiento estudiantil argentino a comienzos de los sesentaO processo incipiente de peronização do movimento estudantil argentino no início dos anos sessentaperonizationstudent movementfirst sixtyperonizaciónmovimiento estudiantilprimeros sesentaperonizaçãomovimento estudantilprimeiros sessentaIn this article we propose to make a contribution to the understanding of the peronization process of the Argentine student movement, from the perspective of the case study in three national universities, from the crisis of the traditional containment structures of the same in the first part of the sixties of 20th century. To do this, we have triangulated oral sources, the product of interviews with key actors of the period studied, with some speeches, memoirs, articles or bibliographic materials of the time, etc. Well, to understand the transmutation of student consciences during the sixties and its impact on the political events that characterized the end of the decade, it is necessary to approach the entrance to it from the student’s point of view, the fissures and leaks in the large organizations that contained the youth, in addition to the turning points prior to the military intervention of 1966.En este artículo nos proponemos hacer un aporte a la compresión del proceso de peronización del movimiento estudiantil argentino, desde la perspectiva del estudio de casos en tres universidades nacionales, a partir de la crisis de las estructuras tradicionales de contención del mismo en la primera parte de la década del sesenta del siglo XX. Para ello, hemos triangulado fuentes orales, producto de entrevistas con actores claves del período estudiado, con algunos discursos, memorias, artículos o materiales bibliográficos de la época, etc. Pues, para entender la transmutación de las conciencias estudiantiles en el transcurso sesentista y su impacto en los hechos políticos que caracterizaron el final del decenio, es preciso abordar la entrada a la misma desde la mirada estudiantil, las fisuras y las fugas en las grandes organizaciones que contenían a las juventudes, además de los puntos de quiebre previos a la intervención militar de 1966.Neste artigo nos propomos a contribuir para a compreensão do processo de peronização do movimento estudantil argentino, desde a perspectiva do estudo de caso em três universidades nacionais, a partir da crise de suas tradicionais estruturas de contenção na primeira parte dos anos 60 do século XX. Para isso, triangulamos fontes orais, produto de entrevistas com atores-chave do período estudado, com alguns discursos, memórias, artigos ou materiais bibliográficos da época, etc. Logo, para compreender a transmutação das consciências estudantis durante os anos sessenta e seu impacto nos acontecimentos políticos que caracterizaram o final da década, é preciso abordar o acesso a ela do ponto de vista do aluno, as lacunas e fugas nas grandes organizações que abrigavam os jovens, além dos pontos de ruptura anteriores à intervenção militar de 1966.RBHE2021-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5780610.4025/rbhe.v22.2022.e205Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e205Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e205Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2052238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEspahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57806/751375153390Copyright (c) 2021 Martin Aveiro (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAveiro, Martin2022-07-21T13:52:59Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/57806Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-07-21T13:52:59Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The incipient process of peronization of the Argentine student movement in the beginning of the sixties
El incipiente proceso de peronización del movimiento estudiantil argentino a comienzos de los sesenta
O processo incipiente de peronização do movimento estudantil argentino no início dos anos sessenta
title The incipient process of peronization of the Argentine student movement in the beginning of the sixties
spellingShingle The incipient process of peronization of the Argentine student movement in the beginning of the sixties
Aveiro, Martin
peronization
student movement
first sixty
peronización
movimiento estudiantil
primeros sesenta
peronização
movimento estudantil
primeiros sessenta
title_short The incipient process of peronization of the Argentine student movement in the beginning of the sixties
title_full The incipient process of peronization of the Argentine student movement in the beginning of the sixties
title_fullStr The incipient process of peronization of the Argentine student movement in the beginning of the sixties
title_full_unstemmed The incipient process of peronization of the Argentine student movement in the beginning of the sixties
title_sort The incipient process of peronization of the Argentine student movement in the beginning of the sixties
author Aveiro, Martin
author_facet Aveiro, Martin
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aveiro, Martin
dc.subject.por.fl_str_mv peronization
student movement
first sixty
peronización
movimiento estudiantil
primeros sesenta
peronização
movimento estudantil
primeiros sessenta
topic peronization
student movement
first sixty
peronización
movimiento estudiantil
primeros sesenta
peronização
movimento estudantil
primeiros sessenta
description In this article we propose to make a contribution to the understanding of the peronization process of the Argentine student movement, from the perspective of the case study in three national universities, from the crisis of the traditional containment structures of the same in the first part of the sixties of 20th century. To do this, we have triangulated oral sources, the product of interviews with key actors of the period studied, with some speeches, memoirs, articles or bibliographic materials of the time, etc. Well, to understand the transmutation of student consciences during the sixties and its impact on the political events that characterized the end of the decade, it is necessary to approach the entrance to it from the student’s point of view, the fissures and leaks in the large organizations that contained the youth, in addition to the turning points prior to the military intervention of 1966.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57806
10.4025/rbhe.v22.2022.e205
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57806
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v22.2022.e205
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/57806/751375153390
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Martin Aveiro (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Martin Aveiro (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e205
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e205
Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e205
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532708466688