Teaching, research and democratic construction: Rui Grácios and Rogerio Fernandes contributions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Xavier, Libania Nacif
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38879
Resumo: The article analyses the careers and the political and intellectualcontributions of two Portuguese educators - Rui Grácio andRogério Fernandes - to teaching, research and democraticconstruction. At first, we consider their ideas and actionsregarding teacher’s training. Following, we explore theconceptions about the role of educational history in Portuguesehistorical interpretations. Finally, we identify the sources andthemes that will result in a Luso-Brazilian educational history. Weconcluded that all of them contributed to define the educationalsciences and to disseminate models of teachers’ training thatcombine educational research and political commitments in theprocess of democratic construction of Portuguese school.
id RBHE-1_a5a22a648f019e51b30c2eb985631dde
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38879
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Teaching, research and democratic construction: Rui Grácios and Rogerio Fernandes contributionsDocencia, investigación y construcción democrática: las contribuciones de Rui Grácio y Rogério FernandesDocência, pesquisa e construção democrática: as contribuições de Rui Grácio e Rogério FernandesHistory of educationteachers’ social movementsdemocratic constructionHistoria de la educaciónmovimientos docentesconstrucción democráticahistória da educaçãohistoriografiaHistória da EducaçãoThe article analyses the careers and the political and intellectualcontributions of two Portuguese educators - Rui Grácio andRogério Fernandes - to teaching, research and democraticconstruction. At first, we consider their ideas and actionsregarding teacher’s training. Following, we explore theconceptions about the role of educational history in Portuguesehistorical interpretations. Finally, we identify the sources andthemes that will result in a Luso-Brazilian educational history. Weconcluded that all of them contributed to define the educationalsciences and to disseminate models of teachers’ training thatcombine educational research and political commitments in theprocess of democratic construction of Portuguese school.El artículo analiza las contribuciones políticas e intelectuales delos profesores portugueses Rui Grácio y Rogério Fernandes. Laprimera sección trata de las ideas y acciones sobre la calificaciónde profesores; la siguiente explora las concepciones a respecto dellugar de la historia de la educación en la historiografía portuguesa;la última sección identifica las fuentes y los temas sugeridos parala configuración de una historia de la educación luso-brasileña. Alfinal, analiza en qué medida ellos contribuyeron para elfortalecimiento de la profesión docente y para la configuración deun campo de estudios sobre la historia de la educación luso-brasileña, configurando un proyecto pedagógico e historiográficoen articulación con el compromiso político en el proceso deconstrucción de la escuela democrática en Portugal.O artigo analisa as contribuições políticas e intelectuais dos professores portugueses Rui Grácio e Rogério Fernandes. A primeira seção aborda as ideias e ações sobre qualificação de professores; a seguinte explora as concepções a respeito do lugar da história da educação na historiografia portuguesa; a última seção identifica as fontes e os temas sugeridos para a configuração de uma história da educação luso-brasileira. Ao final, analisa em que medida eles contribuíram para o fortalecimento da profissão docente e para a configuração de um campo de estudos sobre a história da educação luso-brasileira, conformando um projeto pedagógico e historiográfico em articulação com o engajamento político no processo de construção da escola democrática em Portugal.RBHE2014-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38879Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 2[35] (2014): Maio/Agosto; 77-101Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 2[35] (2014): Maio/Agosto; 77-101Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 2[35] (2014): Maio/Agosto; 77-1012238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38879/pdf_18Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessXavier, Libania Nacif2022-02-22T22:18:28Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38879Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:28Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching, research and democratic construction: Rui Grácios and Rogerio Fernandes contributions
Docencia, investigación y construcción democrática: las contribuciones de Rui Grácio y Rogério Fernandes
Docência, pesquisa e construção democrática: as contribuições de Rui Grácio e Rogério Fernandes
title Teaching, research and democratic construction: Rui Grácios and Rogerio Fernandes contributions
spellingShingle Teaching, research and democratic construction: Rui Grácios and Rogerio Fernandes contributions
Xavier, Libania Nacif
History of education
teachers’ social movements
democratic construction
Historia de la educación
movimientos docentes
construcción democrática
história da educação
historiografia
História da Educação
title_short Teaching, research and democratic construction: Rui Grácios and Rogerio Fernandes contributions
title_full Teaching, research and democratic construction: Rui Grácios and Rogerio Fernandes contributions
title_fullStr Teaching, research and democratic construction: Rui Grácios and Rogerio Fernandes contributions
title_full_unstemmed Teaching, research and democratic construction: Rui Grácios and Rogerio Fernandes contributions
title_sort Teaching, research and democratic construction: Rui Grácios and Rogerio Fernandes contributions
author Xavier, Libania Nacif
author_facet Xavier, Libania Nacif
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Xavier, Libania Nacif
dc.subject.por.fl_str_mv History of education
teachers’ social movements
democratic construction
Historia de la educación
movimientos docentes
construcción democrática
história da educação
historiografia
História da Educação
topic History of education
teachers’ social movements
democratic construction
Historia de la educación
movimientos docentes
construcción democrática
história da educação
historiografia
História da Educação
description The article analyses the careers and the political and intellectualcontributions of two Portuguese educators - Rui Grácio andRogério Fernandes - to teaching, research and democraticconstruction. At first, we consider their ideas and actionsregarding teacher’s training. Following, we explore theconceptions about the role of educational history in Portuguesehistorical interpretations. Finally, we identify the sources andthemes that will result in a Luso-Brazilian educational history. Weconcluded that all of them contributed to define the educationalsciences and to disseminate models of teachers’ training thatcombine educational research and political commitments in theprocess of democratic construction of Portuguese school.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38879
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38879
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38879/pdf_18
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 2[35] (2014): Maio/Agosto; 77-101
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 2[35] (2014): Maio/Agosto; 77-101
Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 2[35] (2014): Maio/Agosto; 77-101
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530814738432