Teaching, research and democratic construction: Rui Grácios and Rogerio Fernandes contributions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38879 |
Resumo: | The article analyses the careers and the political and intellectualcontributions of two Portuguese educators - Rui Grácio andRogério Fernandes - to teaching, research and democraticconstruction. At first, we consider their ideas and actionsregarding teacher’s training. Following, we explore theconceptions about the role of educational history in Portuguesehistorical interpretations. Finally, we identify the sources andthemes that will result in a Luso-Brazilian educational history. Weconcluded that all of them contributed to define the educationalsciences and to disseminate models of teachers’ training thatcombine educational research and political commitments in theprocess of democratic construction of Portuguese school. |
id |
RBHE-1_a5a22a648f019e51b30c2eb985631dde |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38879 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching, research and democratic construction: Rui Grácios and Rogerio Fernandes contributionsDocencia, investigación y construcción democrática: las contribuciones de Rui Grácio y Rogério FernandesDocência, pesquisa e construção democrática: as contribuições de Rui Grácio e Rogério FernandesHistory of educationteachers’ social movementsdemocratic constructionHistoria de la educaciónmovimientos docentesconstrucción democráticahistória da educaçãohistoriografiaHistória da EducaçãoThe article analyses the careers and the political and intellectualcontributions of two Portuguese educators - Rui Grácio andRogério Fernandes - to teaching, research and democraticconstruction. At first, we consider their ideas and actionsregarding teacher’s training. Following, we explore theconceptions about the role of educational history in Portuguesehistorical interpretations. Finally, we identify the sources andthemes that will result in a Luso-Brazilian educational history. Weconcluded that all of them contributed to define the educationalsciences and to disseminate models of teachers’ training thatcombine educational research and political commitments in theprocess of democratic construction of Portuguese school.El artículo analiza las contribuciones políticas e intelectuales delos profesores portugueses Rui Grácio y Rogério Fernandes. Laprimera sección trata de las ideas y acciones sobre la calificaciónde profesores; la siguiente explora las concepciones a respecto dellugar de la historia de la educación en la historiografía portuguesa;la última sección identifica las fuentes y los temas sugeridos parala configuración de una historia de la educación luso-brasileña. Alfinal, analiza en qué medida ellos contribuyeron para elfortalecimiento de la profesión docente y para la configuración deun campo de estudios sobre la historia de la educación luso-brasileña, configurando un proyecto pedagógico e historiográficoen articulación con el compromiso político en el proceso deconstrucción de la escuela democrática en Portugal.O artigo analisa as contribuições políticas e intelectuais dos professores portugueses Rui Grácio e Rogério Fernandes. A primeira seção aborda as ideias e ações sobre qualificação de professores; a seguinte explora as concepções a respeito do lugar da história da educação na historiografia portuguesa; a última seção identifica as fontes e os temas sugeridos para a configuração de uma história da educação luso-brasileira. Ao final, analisa em que medida eles contribuíram para o fortalecimento da profissão docente e para a configuração de um campo de estudos sobre a história da educação luso-brasileira, conformando um projeto pedagógico e historiográfico em articulação com o engajamento político no processo de construção da escola democrática em Portugal.RBHE2014-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38879Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 2[35] (2014): Maio/Agosto; 77-101Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 2[35] (2014): Maio/Agosto; 77-101Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 2[35] (2014): Maio/Agosto; 77-1012238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38879/pdf_18Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessXavier, Libania Nacif2022-02-22T22:18:28Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38879Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:28Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching, research and democratic construction: Rui Grácios and Rogerio Fernandes contributions Docencia, investigación y construcción democrática: las contribuciones de Rui Grácio y Rogério Fernandes Docência, pesquisa e construção democrática: as contribuições de Rui Grácio e Rogério Fernandes |
title |
Teaching, research and democratic construction: Rui Grácios and Rogerio Fernandes contributions |
spellingShingle |
Teaching, research and democratic construction: Rui Grácios and Rogerio Fernandes contributions Xavier, Libania Nacif History of education teachers’ social movements democratic construction Historia de la educación movimientos docentes construcción democrática história da educação historiografia História da Educação |
title_short |
Teaching, research and democratic construction: Rui Grácios and Rogerio Fernandes contributions |
title_full |
Teaching, research and democratic construction: Rui Grácios and Rogerio Fernandes contributions |
title_fullStr |
Teaching, research and democratic construction: Rui Grácios and Rogerio Fernandes contributions |
title_full_unstemmed |
Teaching, research and democratic construction: Rui Grácios and Rogerio Fernandes contributions |
title_sort |
Teaching, research and democratic construction: Rui Grácios and Rogerio Fernandes contributions |
author |
Xavier, Libania Nacif |
author_facet |
Xavier, Libania Nacif |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Xavier, Libania Nacif |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History of education teachers’ social movements democratic construction Historia de la educación movimientos docentes construcción democrática história da educação historiografia História da Educação |
topic |
History of education teachers’ social movements democratic construction Historia de la educación movimientos docentes construcción democrática história da educação historiografia História da Educação |
description |
The article analyses the careers and the political and intellectualcontributions of two Portuguese educators - Rui Grácio andRogério Fernandes - to teaching, research and democraticconstruction. At first, we consider their ideas and actionsregarding teacher’s training. Following, we explore theconceptions about the role of educational history in Portuguesehistorical interpretations. Finally, we identify the sources andthemes that will result in a Luso-Brazilian educational history. Weconcluded that all of them contributed to define the educationalsciences and to disseminate models of teachers’ training thatcombine educational research and political commitments in theprocess of democratic construction of Portuguese school. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38879 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38879 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38879/pdf_18 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 2[35] (2014): Maio/Agosto; 77-101 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 2[35] (2014): Maio/Agosto; 77-101 Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 2[35] (2014): Maio/Agosto; 77-101 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530814738432 |