Snapshots of the teaching profession in the city of Rio de Janeiro within the pages of the newsletter O Ensino Primário (1884-1885)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Sonia de Castro
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38520
Resumo: This article aims to discuss relevant issues of the teaching profession in the city of Rio de Janeiro in the 1880s, when Rio was then a city that belonged to the Portuguese empire. Its main source of reference is a monthly newsletter published at that time, more specifically in the years of 1884 and 1885, about teaching and whose articles were written by primary teachers of the Imperial court: O Ensino Primário. The newsletter editors, who were assistant teachers with the state schooling system, were visibly threatened by the requirement of having to attend the recently established (1880) School of Teachers. They focused their efforts in “safeguarding the public teaching profession” by publishing articles that addresses the interests of their trade and which portraited their poor situation and the controlling hand of the state upon them. 
id RBHE-1_a78b458e3bd09c1276cd033671652577
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38520
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Snapshots of the teaching profession in the city of Rio de Janeiro within the pages of the newsletter O Ensino Primário (1884-1885)Flagrantes da profissão docente na cidade do Rio de Janeiro nas páginas da revista O Ensino Primário (1884-1885)Teaching ProfessionRio de Janeiro CityPrimary EducationSchool of TeachersEducation NewsletterProfissão DocenteRio de JaneiroEnsino PrimárioEscola NormalImpresso PedagógicoThis article aims to discuss relevant issues of the teaching profession in the city of Rio de Janeiro in the 1880s, when Rio was then a city that belonged to the Portuguese empire. Its main source of reference is a monthly newsletter published at that time, more specifically in the years of 1884 and 1885, about teaching and whose articles were written by primary teachers of the Imperial court: O Ensino Primário. The newsletter editors, who were assistant teachers with the state schooling system, were visibly threatened by the requirement of having to attend the recently established (1880) School of Teachers. They focused their efforts in “safeguarding the public teaching profession” by publishing articles that addresses the interests of their trade and which portraited their poor situation and the controlling hand of the state upon them. Este artigo busca discutir questões a respeito da profissão docente na cidade do Rio de Janeiro, na década de 1880. Utiliza-se de uma revista consagrada aos interesses do ensino, redigida por professores primários da Corte Imperial: O Ensino Primário, publicada em 1884 e 1885, com periodicidade mensal. Observa que os redatores da revista, professores adjuntos da rede pública, visivelmente ameaçados pela exigência de frequentarem o curso da Escola Normal recém-criada (1880), empenham-se em “salvaguardar a dignidade do magistério publico” por meio de artigos que abordam questões de interesse da classe, nos quais retratam a situação precária dos professores primários e o controle a que eram submetidos por parte do Estado.    RBHE2012-01-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38520Revista Brasileira de História da Educação; Vol 10 No 3 [24] (2010): Setembro/Dezembro; 139-166Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 10 Núm. 3 [24] (2010): Setembro/Dezembro; 139-166Revista Brasileira de História da Educação; v. 10 n. 3 [24] (2010): Setembro/Dezembro; 139-1662238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38520/20051Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Sonia de Castro2022-02-22T22:21:21Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38520Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:21Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Snapshots of the teaching profession in the city of Rio de Janeiro within the pages of the newsletter O Ensino Primário (1884-1885)
Flagrantes da profissão docente na cidade do Rio de Janeiro nas páginas da revista O Ensino Primário (1884-1885)
title Snapshots of the teaching profession in the city of Rio de Janeiro within the pages of the newsletter O Ensino Primário (1884-1885)
spellingShingle Snapshots of the teaching profession in the city of Rio de Janeiro within the pages of the newsletter O Ensino Primário (1884-1885)
Lopes, Sonia de Castro
Teaching Profession
Rio de Janeiro City
Primary Education
School of Teachers
Education Newsletter
Profissão Docente
Rio de Janeiro
Ensino Primário
Escola Normal
Impresso Pedagógico
title_short Snapshots of the teaching profession in the city of Rio de Janeiro within the pages of the newsletter O Ensino Primário (1884-1885)
title_full Snapshots of the teaching profession in the city of Rio de Janeiro within the pages of the newsletter O Ensino Primário (1884-1885)
title_fullStr Snapshots of the teaching profession in the city of Rio de Janeiro within the pages of the newsletter O Ensino Primário (1884-1885)
title_full_unstemmed Snapshots of the teaching profession in the city of Rio de Janeiro within the pages of the newsletter O Ensino Primário (1884-1885)
title_sort Snapshots of the teaching profession in the city of Rio de Janeiro within the pages of the newsletter O Ensino Primário (1884-1885)
author Lopes, Sonia de Castro
author_facet Lopes, Sonia de Castro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Sonia de Castro
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching Profession
Rio de Janeiro City
Primary Education
School of Teachers
Education Newsletter
Profissão Docente
Rio de Janeiro
Ensino Primário
Escola Normal
Impresso Pedagógico
topic Teaching Profession
Rio de Janeiro City
Primary Education
School of Teachers
Education Newsletter
Profissão Docente
Rio de Janeiro
Ensino Primário
Escola Normal
Impresso Pedagógico
description This article aims to discuss relevant issues of the teaching profession in the city of Rio de Janeiro in the 1880s, when Rio was then a city that belonged to the Portuguese empire. Its main source of reference is a monthly newsletter published at that time, more specifically in the years of 1884 and 1885, about teaching and whose articles were written by primary teachers of the Imperial court: O Ensino Primário. The newsletter editors, who were assistant teachers with the state schooling system, were visibly threatened by the requirement of having to attend the recently established (1880) School of Teachers. They focused their efforts in “safeguarding the public teaching profession” by publishing articles that addresses the interests of their trade and which portraited their poor situation and the controlling hand of the state upon them. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38520
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38520
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38520/20051
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 10 No 3 [24] (2010): Setembro/Dezembro; 139-166
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 10 Núm. 3 [24] (2010): Setembro/Dezembro; 139-166
Revista Brasileira de História da Educação; v. 10 n. 3 [24] (2010): Setembro/Dezembro; 139-166
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529472561152