The school proposal in Argentina and its political and economic ties during the presidencies of Bartolomé Mitre and Domingo F. Sarmiento

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Duarte, Oscar Daniel
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40782
Resumo: This article examines the educational policy implemented duringthe presidencies of Mitre and Domingo F. Sarmiento. It alsoexplains the social orientation that these presidents tried to giveto education in each period as well as the limits of Sarmiento'sproposal. We conducted an analysis comparing the situation indifferent provinces, as well as the study of the reports submittedby the ministers who held office during both presidencies. Forthis approach a statistical analysis based on the budgetary andmaterial growth of the national education system during theperiod and a study of the unsolved needs. The aim is to show theimpulse given to education and its boundaries against the budgetcuts and the national productive orientation.
id RBHE-1_a9810e86b72c52ecfb2a8c79f20909b5
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40782
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The school proposal in Argentina and its political and economic ties during the presidencies of Bartolomé Mitre and Domingo F. SarmientoLa propuesta escolar en Argentina y sus vínculos político-económicos durante las presidencias de Bartolomé Mitre y Domingo F. SarmientoA proposta escolar na Argentina e seus vínculos político-económicos durante as presidências de Bartolomé Mitre e Domingo F. SarmientoEducationeducation policyeducation budgetSarmientoEducaciónpolítica educativapresupuesto educativoSarmientoEducaçãopolítica educacionalorçamento da educaçãoSarmientoArticuloThis article examines the educational policy implemented duringthe presidencies of Mitre and Domingo F. Sarmiento. It alsoexplains the social orientation that these presidents tried to giveto education in each period as well as the limits of Sarmiento'sproposal. We conducted an analysis comparing the situation indifferent provinces, as well as the study of the reports submittedby the ministers who held office during both presidencies. Forthis approach a statistical analysis based on the budgetary andmaterial growth of the national education system during theperiod and a study of the unsolved needs. The aim is to show theimpulse given to education and its boundaries against the budgetcuts and the national productive orientation.El presente artículo estudia la política educativa aplicada durantelas presidencias de Bartolomé Mitre y Domingo F. Sarmiento.Explica además la orientación social que se intentó dar a laeducación en cada período así como los límites de la propuestasarmientina.Realizamos un análisis comparando la situación de las diferentesprovincias, así como el estudio de los informes presentados porlos ministros que ocuparon el cargo durante ambas presidencias.Para ello abordamos un análisis estadístico referido alcrecimiento presupuestario y material del aparato educativonacional durante el período así como un estudio de lasnecesidades irresolutas. El objetivo es mostrar el impulso dado ala educación y sus límites frente al recorte presupuestario y laorientación productiva nacional.Este artigo examina a política educacional aplicada durante aspresidências de Bartolomé Mitre e Domingo F. Sarmiento. Alémdisso, explica a orientação social que tentou dar à educação emcada período, bem como os limites da proposta de Sarmiento.Conduzimos uma análise comparando a situação das diferentesprovíncias, bem como o estudo dos relatórios apresentados pelosministros que ocuparam o cargo durante as duas presidências.Para isso, abordamos uma análise estatística com base nocrescimento orçamental e no material do sistema educativonacional durante o período; e também um estudo dasnecessidades não resolvidas. O objetivo é mostrar o impulsodado à educação e as suas fronteiras diante dos cortes noorçamento e na orientação produtiva nacional.RBHE2015-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40782Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 23 - 52Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 23 - 52Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 23 - 522238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40782/pdf_74Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDuarte, Oscar Daniel2022-02-22T22:18:04Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40782Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:04Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The school proposal in Argentina and its political and economic ties during the presidencies of Bartolomé Mitre and Domingo F. Sarmiento
La propuesta escolar en Argentina y sus vínculos político-económicos durante las presidencias de Bartolomé Mitre y Domingo F. Sarmiento
A proposta escolar na Argentina e seus vínculos político-económicos durante as presidências de Bartolomé Mitre e Domingo F. Sarmiento
title The school proposal in Argentina and its political and economic ties during the presidencies of Bartolomé Mitre and Domingo F. Sarmiento
spellingShingle The school proposal in Argentina and its political and economic ties during the presidencies of Bartolomé Mitre and Domingo F. Sarmiento
Duarte, Oscar Daniel
Education
education policy
education budget
Sarmiento
Educación
política educativa
presupuesto educativo
Sarmiento
Educação
política educacional
orçamento da educação
Sarmiento
Articulo
title_short The school proposal in Argentina and its political and economic ties during the presidencies of Bartolomé Mitre and Domingo F. Sarmiento
title_full The school proposal in Argentina and its political and economic ties during the presidencies of Bartolomé Mitre and Domingo F. Sarmiento
title_fullStr The school proposal in Argentina and its political and economic ties during the presidencies of Bartolomé Mitre and Domingo F. Sarmiento
title_full_unstemmed The school proposal in Argentina and its political and economic ties during the presidencies of Bartolomé Mitre and Domingo F. Sarmiento
title_sort The school proposal in Argentina and its political and economic ties during the presidencies of Bartolomé Mitre and Domingo F. Sarmiento
author Duarte, Oscar Daniel
author_facet Duarte, Oscar Daniel
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Duarte, Oscar Daniel
dc.subject.por.fl_str_mv Education
education policy
education budget
Sarmiento
Educación
política educativa
presupuesto educativo
Sarmiento
Educação
política educacional
orçamento da educação
Sarmiento
Articulo
topic Education
education policy
education budget
Sarmiento
Educación
política educativa
presupuesto educativo
Sarmiento
Educação
política educacional
orçamento da educação
Sarmiento
Articulo
description This article examines the educational policy implemented duringthe presidencies of Mitre and Domingo F. Sarmiento. It alsoexplains the social orientation that these presidents tried to giveto education in each period as well as the limits of Sarmiento'sproposal. We conducted an analysis comparing the situation indifferent provinces, as well as the study of the reports submittedby the ministers who held office during both presidencies. Forthis approach a statistical analysis based on the budgetary andmaterial growth of the national education system during theperiod and a study of the unsolved needs. The aim is to show theimpulse given to education and its boundaries against the budgetcuts and the national productive orientation.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40782
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40782
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40782/pdf_74
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 23 - 52
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 23 - 52
Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 23 - 52
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531339026432