The school proposal in Argentina and its political and economic ties during the presidencies of Bartolomé Mitre and Domingo F. Sarmiento
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40782 |
Resumo: | This article examines the educational policy implemented duringthe presidencies of Mitre and Domingo F. Sarmiento. It alsoexplains the social orientation that these presidents tried to giveto education in each period as well as the limits of Sarmiento'sproposal. We conducted an analysis comparing the situation indifferent provinces, as well as the study of the reports submittedby the ministers who held office during both presidencies. Forthis approach a statistical analysis based on the budgetary andmaterial growth of the national education system during theperiod and a study of the unsolved needs. The aim is to show theimpulse given to education and its boundaries against the budgetcuts and the national productive orientation. |
id |
RBHE-1_a9810e86b72c52ecfb2a8c79f20909b5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40782 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The school proposal in Argentina and its political and economic ties during the presidencies of Bartolomé Mitre and Domingo F. SarmientoLa propuesta escolar en Argentina y sus vínculos político-económicos durante las presidencias de Bartolomé Mitre y Domingo F. SarmientoA proposta escolar na Argentina e seus vínculos político-económicos durante as presidências de Bartolomé Mitre e Domingo F. SarmientoEducationeducation policyeducation budgetSarmientoEducaciónpolítica educativapresupuesto educativoSarmientoEducaçãopolítica educacionalorçamento da educaçãoSarmientoArticuloThis article examines the educational policy implemented duringthe presidencies of Mitre and Domingo F. Sarmiento. It alsoexplains the social orientation that these presidents tried to giveto education in each period as well as the limits of Sarmiento'sproposal. We conducted an analysis comparing the situation indifferent provinces, as well as the study of the reports submittedby the ministers who held office during both presidencies. Forthis approach a statistical analysis based on the budgetary andmaterial growth of the national education system during theperiod and a study of the unsolved needs. The aim is to show theimpulse given to education and its boundaries against the budgetcuts and the national productive orientation.El presente artículo estudia la política educativa aplicada durantelas presidencias de Bartolomé Mitre y Domingo F. Sarmiento.Explica además la orientación social que se intentó dar a laeducación en cada período así como los límites de la propuestasarmientina.Realizamos un análisis comparando la situación de las diferentesprovincias, así como el estudio de los informes presentados porlos ministros que ocuparon el cargo durante ambas presidencias.Para ello abordamos un análisis estadístico referido alcrecimiento presupuestario y material del aparato educativonacional durante el período así como un estudio de lasnecesidades irresolutas. El objetivo es mostrar el impulso dado ala educación y sus límites frente al recorte presupuestario y laorientación productiva nacional.Este artigo examina a política educacional aplicada durante aspresidências de Bartolomé Mitre e Domingo F. Sarmiento. Alémdisso, explica a orientação social que tentou dar à educação emcada período, bem como os limites da proposta de Sarmiento.Conduzimos uma análise comparando a situação das diferentesprovíncias, bem como o estudo dos relatórios apresentados pelosministros que ocuparam o cargo durante as duas presidências.Para isso, abordamos uma análise estatística com base nocrescimento orçamental e no material do sistema educativonacional durante o período; e também um estudo dasnecessidades não resolvidas. O objetivo é mostrar o impulsodado à educação e as suas fronteiras diante dos cortes noorçamento e na orientação produtiva nacional.RBHE2015-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40782Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 23 - 52Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 23 - 52Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 23 - 522238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40782/pdf_74Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDuarte, Oscar Daniel2022-02-22T22:18:04Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40782Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:04Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The school proposal in Argentina and its political and economic ties during the presidencies of Bartolomé Mitre and Domingo F. Sarmiento La propuesta escolar en Argentina y sus vínculos político-económicos durante las presidencias de Bartolomé Mitre y Domingo F. Sarmiento A proposta escolar na Argentina e seus vínculos político-económicos durante as presidências de Bartolomé Mitre e Domingo F. Sarmiento |
title |
The school proposal in Argentina and its political and economic ties during the presidencies of Bartolomé Mitre and Domingo F. Sarmiento |
spellingShingle |
The school proposal in Argentina and its political and economic ties during the presidencies of Bartolomé Mitre and Domingo F. Sarmiento Duarte, Oscar Daniel Education education policy education budget Sarmiento Educación política educativa presupuesto educativo Sarmiento Educação política educacional orçamento da educação Sarmiento Articulo |
title_short |
The school proposal in Argentina and its political and economic ties during the presidencies of Bartolomé Mitre and Domingo F. Sarmiento |
title_full |
The school proposal in Argentina and its political and economic ties during the presidencies of Bartolomé Mitre and Domingo F. Sarmiento |
title_fullStr |
The school proposal in Argentina and its political and economic ties during the presidencies of Bartolomé Mitre and Domingo F. Sarmiento |
title_full_unstemmed |
The school proposal in Argentina and its political and economic ties during the presidencies of Bartolomé Mitre and Domingo F. Sarmiento |
title_sort |
The school proposal in Argentina and its political and economic ties during the presidencies of Bartolomé Mitre and Domingo F. Sarmiento |
author |
Duarte, Oscar Daniel |
author_facet |
Duarte, Oscar Daniel |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Duarte, Oscar Daniel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education education policy education budget Sarmiento Educación política educativa presupuesto educativo Sarmiento Educação política educacional orçamento da educação Sarmiento Articulo |
topic |
Education education policy education budget Sarmiento Educación política educativa presupuesto educativo Sarmiento Educação política educacional orçamento da educação Sarmiento Articulo |
description |
This article examines the educational policy implemented duringthe presidencies of Mitre and Domingo F. Sarmiento. It alsoexplains the social orientation that these presidents tried to giveto education in each period as well as the limits of Sarmiento'sproposal. We conducted an analysis comparing the situation indifferent provinces, as well as the study of the reports submittedby the ministers who held office during both presidencies. Forthis approach a statistical analysis based on the budgetary andmaterial growth of the national education system during theperiod and a study of the unsolved needs. The aim is to show theimpulse given to education and its boundaries against the budgetcuts and the national productive orientation. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40782 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40782 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40782/pdf_74 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 23 - 52 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 23 - 52 Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 23 - 52 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531339026432 |