Policies of negative actions and aspirations of family black by access to education in province of Maranhão in the XIX century
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38550 |
Resumo: | The present work describes aspects of relation between the black people and schooling in the province of Maranhão during the XIX century. It uses primary sources, printed and handwritten, about the public instruction. It characterizes the occurrence of policies for negative actions that happened in this period to impede the access of black people in school public through criteria based on the conditions and the color of skin dark. This paper also emphasizes the aspirations of family black for education of their children, showing that black people were not alien to the social significance that access to the knowledge of reading, writing, and counting had obtained along the XIX century. |
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Policies of negative actions and aspirations of family black by access to education in province of Maranhão in the XIX centuryPolíticas de ações negativas e aspirações de famílias negras pelo acesso à escolarização na província do Maranhão no século XIXPublic InstructionBlacksSchoolXIX CenturyProvince of MaranhãoInstrução PúblicaNegrosEscolaSéculo XIXProvíncia do MaranhãoThe present work describes aspects of relation between the black people and schooling in the province of Maranhão during the XIX century. It uses primary sources, printed and handwritten, about the public instruction. It characterizes the occurrence of policies for negative actions that happened in this period to impede the access of black people in school public through criteria based on the conditions and the color of skin dark. This paper also emphasizes the aspirations of family black for education of their children, showing that black people were not alien to the social significance that access to the knowledge of reading, writing, and counting had obtained along the XIX century. O presente trabalho descreve aspectos da relação entre negros e a escolarização na província do Maranhão durante o século XIX. Utiliza fontes primárias impressas e manuscritas sobre a instrução pública. Caracteriza a ocorrência de políticas de ações negativas viabilizadas no período com objetivo de dificultar o acesso de negros ao ensino público, por meio de critérios com base na condição e na cor da pele. Destaca as aspirações de famílias negras pela escolarização de seus filhos, evidenciando que os negros não estiveram alheios ao significado social que o acesso aos saberes da leitura, escrita e contagem vinha recebendo ao longo do século. RBHE2012-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38550Revista Brasileira de História da Educação; Vol 9 No 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 73-104Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 9 Núm. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 73-104Revista Brasileira de História da Educação; v. 9 n. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 73-1042238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38550/20081Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCruz, Mariléia dos Santos2022-02-22T22:20:58Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38550Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:58Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
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