História da política educacional em Minas Gerais no século XIX: os relatórios dos presidentes da província

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Resende, Fernanda Mendes
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Faria Filho, Luciano Mendes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38743
Resumo: This text intends to analize the policies of public elementary instruction in Minas Gerais province, along the 19th century and, at the same time, to present and discuss one source of great value to Education’s history of the period: the Written Reports of Province Presidents and of the Public Instruction Directors. Analizing the politician discourses about the instruction on Imperial Period, such documents were fundamental to comprehend important angles of provincial policies to the instruction, such as those related to teaching profession, to teacher formation and to Normal Schools; to processes and methods of teaching and apprenticeship; to unequal access, in terms of race and gender, to service of the instruction; to school materiality, such as school spaces and pedagogic materials, between other emerged and discussed along the survey. 
id RBHE-1_e79e45a6b216590484c0c5c3ec6eee3d
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38743
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling História da política educacional em Minas Gerais no século XIX: os relatórios dos presidentes da provínciaPublic Instruction19th CenturyEducational PolicyProvince PresidentsMinas GeraisInstrução PúblicaSéculo XIXPolítica EducacionalPresidentes da ProvínciaMinas GeraisThis text intends to analize the policies of public elementary instruction in Minas Gerais province, along the 19th century and, at the same time, to present and discuss one source of great value to Education’s history of the period: the Written Reports of Province Presidents and of the Public Instruction Directors. Analizing the politician discourses about the instruction on Imperial Period, such documents were fundamental to comprehend important angles of provincial policies to the instruction, such as those related to teaching profession, to teacher formation and to Normal Schools; to processes and methods of teaching and apprenticeship; to unequal access, in terms of race and gender, to service of the instruction; to school materiality, such as school spaces and pedagogic materials, between other emerged and discussed along the survey. Este texto propõe-se a analisar as políticas de instrução pública elementar na província de Minas Gerais, ao longo do século XIX e, ao mesmo tempo, apresentar e discutir uma fonte de grande valor para a história da educação do período: os Relatórios dos Presidentes de Província e dos Diretores da Instrução Pública. Analisando os discursos políticos sobre a instrução no período imperial, tais documentos foram fundamentais para compreender importantes facetas das políticas provinciais para a instrução, tais como aquelas relacionadas à profissão docente, à formação de professores e às escolas normais; aos processos e métodos de ensino e aprendizagem; ao acesso desigual, em termos de raça e gênero, aos serviços da instrução; à materialidade da escola, tais como espaços escolares e materiais pedagógicos, dentre outras apontadas e discutidas ao longo do trabalho.  RBHE2012-02-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38743Revista Brasileira de História da Educação; Vol 1 No 2 [2] (2001): Julho/Dezembro; 67-112Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 1 Núm. 2 [2] (2001): Julho/Dezembro; 67-112Revista Brasileira de História da Educação; v. 1 n. 2 [2] (2001): Julho/Dezembro; 67-1122238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38743/20273Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessResende, Fernanda MendesFaria Filho, Luciano Mendes de2022-02-22T22:19:17Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38743Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:19:17Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv História da política educacional em Minas Gerais no século XIX: os relatórios dos presidentes da província
title História da política educacional em Minas Gerais no século XIX: os relatórios dos presidentes da província
spellingShingle História da política educacional em Minas Gerais no século XIX: os relatórios dos presidentes da província
Resende, Fernanda Mendes
Public Instruction
19th Century
Educational Policy
Province Presidents
Minas Gerais
Instrução Pública
Século XIX
Política Educacional
Presidentes da Província
Minas Gerais
title_short História da política educacional em Minas Gerais no século XIX: os relatórios dos presidentes da província
title_full História da política educacional em Minas Gerais no século XIX: os relatórios dos presidentes da província
title_fullStr História da política educacional em Minas Gerais no século XIX: os relatórios dos presidentes da província
title_full_unstemmed História da política educacional em Minas Gerais no século XIX: os relatórios dos presidentes da província
title_sort História da política educacional em Minas Gerais no século XIX: os relatórios dos presidentes da província
author Resende, Fernanda Mendes
author_facet Resende, Fernanda Mendes
Faria Filho, Luciano Mendes de
author_role author
author2 Faria Filho, Luciano Mendes de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Resende, Fernanda Mendes
Faria Filho, Luciano Mendes de
dc.subject.por.fl_str_mv Public Instruction
19th Century
Educational Policy
Province Presidents
Minas Gerais
Instrução Pública
Século XIX
Política Educacional
Presidentes da Província
Minas Gerais
topic Public Instruction
19th Century
Educational Policy
Province Presidents
Minas Gerais
Instrução Pública
Século XIX
Política Educacional
Presidentes da Província
Minas Gerais
description This text intends to analize the policies of public elementary instruction in Minas Gerais province, along the 19th century and, at the same time, to present and discuss one source of great value to Education’s history of the period: the Written Reports of Province Presidents and of the Public Instruction Directors. Analizing the politician discourses about the instruction on Imperial Period, such documents were fundamental to comprehend important angles of provincial policies to the instruction, such as those related to teaching profession, to teacher formation and to Normal Schools; to processes and methods of teaching and apprenticeship; to unequal access, in terms of race and gender, to service of the instruction; to school materiality, such as school spaces and pedagogic materials, between other emerged and discussed along the survey. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38743
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38743
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38743/20273
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 1 No 2 [2] (2001): Julho/Dezembro; 67-112
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 1 Núm. 2 [2] (2001): Julho/Dezembro; 67-112
Revista Brasileira de História da Educação; v. 1 n. 2 [2] (2001): Julho/Dezembro; 67-112
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530366996480