História da política educacional em Minas Gerais no século XIX: os relatórios dos presidentes da província
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38743 |
Resumo: | This text intends to analize the policies of public elementary instruction in Minas Gerais province, along the 19th century and, at the same time, to present and discuss one source of great value to Education’s history of the period: the Written Reports of Province Presidents and of the Public Instruction Directors. Analizing the politician discourses about the instruction on Imperial Period, such documents were fundamental to comprehend important angles of provincial policies to the instruction, such as those related to teaching profession, to teacher formation and to Normal Schools; to processes and methods of teaching and apprenticeship; to unequal access, in terms of race and gender, to service of the instruction; to school materiality, such as school spaces and pedagogic materials, between other emerged and discussed along the survey. |
id |
RBHE-1_e79e45a6b216590484c0c5c3ec6eee3d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38743 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
História da política educacional em Minas Gerais no século XIX: os relatórios dos presidentes da provínciaPublic Instruction19th CenturyEducational PolicyProvince PresidentsMinas GeraisInstrução PúblicaSéculo XIXPolítica EducacionalPresidentes da ProvínciaMinas GeraisThis text intends to analize the policies of public elementary instruction in Minas Gerais province, along the 19th century and, at the same time, to present and discuss one source of great value to Education’s history of the period: the Written Reports of Province Presidents and of the Public Instruction Directors. Analizing the politician discourses about the instruction on Imperial Period, such documents were fundamental to comprehend important angles of provincial policies to the instruction, such as those related to teaching profession, to teacher formation and to Normal Schools; to processes and methods of teaching and apprenticeship; to unequal access, in terms of race and gender, to service of the instruction; to school materiality, such as school spaces and pedagogic materials, between other emerged and discussed along the survey. Este texto propõe-se a analisar as políticas de instrução pública elementar na província de Minas Gerais, ao longo do século XIX e, ao mesmo tempo, apresentar e discutir uma fonte de grande valor para a história da educação do período: os Relatórios dos Presidentes de Província e dos Diretores da Instrução Pública. Analisando os discursos políticos sobre a instrução no período imperial, tais documentos foram fundamentais para compreender importantes facetas das políticas provinciais para a instrução, tais como aquelas relacionadas à profissão docente, à formação de professores e às escolas normais; aos processos e métodos de ensino e aprendizagem; ao acesso desigual, em termos de raça e gênero, aos serviços da instrução; à materialidade da escola, tais como espaços escolares e materiais pedagógicos, dentre outras apontadas e discutidas ao longo do trabalho. RBHE2012-02-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38743Revista Brasileira de História da Educação; Vol 1 No 2 [2] (2001): Julho/Dezembro; 67-112Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 1 Núm. 2 [2] (2001): Julho/Dezembro; 67-112Revista Brasileira de História da Educação; v. 1 n. 2 [2] (2001): Julho/Dezembro; 67-1122238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38743/20273Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessResende, Fernanda MendesFaria Filho, Luciano Mendes de2022-02-22T22:19:17Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38743Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:19:17Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
História da política educacional em Minas Gerais no século XIX: os relatórios dos presidentes da província |
title |
História da política educacional em Minas Gerais no século XIX: os relatórios dos presidentes da província |
spellingShingle |
História da política educacional em Minas Gerais no século XIX: os relatórios dos presidentes da província Resende, Fernanda Mendes Public Instruction 19th Century Educational Policy Province Presidents Minas Gerais Instrução Pública Século XIX Política Educacional Presidentes da Província Minas Gerais |
title_short |
História da política educacional em Minas Gerais no século XIX: os relatórios dos presidentes da província |
title_full |
História da política educacional em Minas Gerais no século XIX: os relatórios dos presidentes da província |
title_fullStr |
História da política educacional em Minas Gerais no século XIX: os relatórios dos presidentes da província |
title_full_unstemmed |
História da política educacional em Minas Gerais no século XIX: os relatórios dos presidentes da província |
title_sort |
História da política educacional em Minas Gerais no século XIX: os relatórios dos presidentes da província |
author |
Resende, Fernanda Mendes |
author_facet |
Resende, Fernanda Mendes Faria Filho, Luciano Mendes de |
author_role |
author |
author2 |
Faria Filho, Luciano Mendes de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Resende, Fernanda Mendes Faria Filho, Luciano Mendes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Public Instruction 19th Century Educational Policy Province Presidents Minas Gerais Instrução Pública Século XIX Política Educacional Presidentes da Província Minas Gerais |
topic |
Public Instruction 19th Century Educational Policy Province Presidents Minas Gerais Instrução Pública Século XIX Política Educacional Presidentes da Província Minas Gerais |
description |
This text intends to analize the policies of public elementary instruction in Minas Gerais province, along the 19th century and, at the same time, to present and discuss one source of great value to Education’s history of the period: the Written Reports of Province Presidents and of the Public Instruction Directors. Analizing the politician discourses about the instruction on Imperial Period, such documents were fundamental to comprehend important angles of provincial policies to the instruction, such as those related to teaching profession, to teacher formation and to Normal Schools; to processes and methods of teaching and apprenticeship; to unequal access, in terms of race and gender, to service of the instruction; to school materiality, such as school spaces and pedagogic materials, between other emerged and discussed along the survey. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38743 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38743 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38743/20273 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 1 No 2 [2] (2001): Julho/Dezembro; 67-112 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 1 Núm. 2 [2] (2001): Julho/Dezembro; 67-112 Revista Brasileira de História da Educação; v. 1 n. 2 [2] (2001): Julho/Dezembro; 67-112 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530366996480 |