Ideas, concepts, contexts: The contribution of Reinhart Koselleck to the writing of the History of Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40698 |
Resumo: | This article presents the History of Concepts from the critique of the traditional History of Ideas (Ideengeschichte), from the sketch of central elements of Reinhart Koselleck's thought: the distinction between word and concept, the categories modernity (Sattelzeit), acceleration and experience, as well And of the theoretical and methodological implications of the concept of History. We argue that this contributes to the history of education and writing about the various concepts with which it works, such as teaching, school, learning and training, etc., many being derived from other areas or created / invented in their context, Considering, in particular, the fact that the nature and dynamicity of a concept are transversal to several areas of research. |
id |
RBHE-1_b56609198c438a34d926db47fe9166f8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40698 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ideas, concepts, contexts: The contribution of Reinhart Koselleck to the writing of the History of EducationIdeas, conceptos, contextos: La contribución de Reinhart Koselleck a la escritura de la Historia de la EducaciónIdeias, conceitos, contextos: a contribuição de Reinhart Koselleck à escrita da História da EducaçãoHistory of conceptstheorywritingHistory of EducationHistoria de los conceptosteoríaescrituraHistoria de la Educaciónhistória dos conceitosteoriaescritahistória da educaçãoHistória dos ConceitosTeoria da HistóriaThis article presents the History of Concepts from the critique of the traditional History of Ideas (Ideengeschichte), from the sketch of central elements of Reinhart Koselleck's thought: the distinction between word and concept, the categories modernity (Sattelzeit), acceleration and experience, as well And of the theoretical and methodological implications of the concept of History. We argue that this contributes to the history of education and writing about the various concepts with which it works, such as teaching, school, learning and training, etc., many being derived from other areas or created / invented in their context, Considering, in particular, the fact that the nature and dynamicity of a concept are transversal to several areas of research.En este artículo se presenta la Historia de los Conceptos a partir de la crítica a la tradicional Historia de las Ideas (Ideengeschichte), del esquema de los elementos claves del pensamiento Reinhart Koselleck: la distinción entre la palabra y el concepto, las categorías modernidad (Sattelzeit), aceleración y experiencia, así como las implicaciones teóricas y metodológicas sobre el concepto de Historia. Se argumenta que esto contribuye a la Historia de la Educación y la escritura sobre los diferentes conceptos con los que trabaja, por ejemplo, enseñanza, escuela, aprendizaje y formación, etc., muchos de ellos se derivan de otras áreas o son creados/inventados en su contexto, considerando, así, en particular, el hecho de que la naturaleza y la dinámica de un concepto son transversales a diversas áreas de investigación.Neste artigo, apresenta-se a história dos conceitos, analisando-se a crítica à tradicional História das Ideias (Ideengeschichte) e esboçando-se elementos centrais do pensamento de Reinhart Koselleck: a distinção entre palavra e conceito, as categorias modernidade (Sattelzeit), aceleração e experiência, bem como suas implicações teóricas e metodológicas sobre o conceito de História. Argumentamos com a possibilidade de sua contribuição para a História da Educação e para a escrita sobre os vários conceitos com os quais trabalha, como, por exemplo, ensino, escola, aprendizagem e formação etc., muitos dos quais são derivados de outras áreas ou criados/inventados em seu contexto, o que mostra que a natureza e a dinamicidade de um conceito são transversais a várias áreas de investigação.RBHE2017-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTeoria da História, Historiografiaapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40698Revista Brasileira de História da Educação; Vol 17 No 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 54 - 80Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 17 Núm. 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 54 - 80Revista Brasileira de História da Educação; v. 17 n. 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 54 - 802238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40698/pdf_219https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40698/pdf_220Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Jean Carlo de Carvalho2022-02-22T22:17:29Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40698Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:29Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ideas, concepts, contexts: The contribution of Reinhart Koselleck to the writing of the History of Education Ideas, conceptos, contextos: La contribución de Reinhart Koselleck a la escritura de la Historia de la Educación Ideias, conceitos, contextos: a contribuição de Reinhart Koselleck à escrita da História da Educação |
title |
Ideas, concepts, contexts: The contribution of Reinhart Koselleck to the writing of the History of Education |
spellingShingle |
Ideas, concepts, contexts: The contribution of Reinhart Koselleck to the writing of the History of Education Costa, Jean Carlo de Carvalho History of concepts theory writing History of Education Historia de los conceptos teoría escritura Historia de la Educación história dos conceitos teoria escrita história da educação História dos Conceitos Teoria da História |
title_short |
Ideas, concepts, contexts: The contribution of Reinhart Koselleck to the writing of the History of Education |
title_full |
Ideas, concepts, contexts: The contribution of Reinhart Koselleck to the writing of the History of Education |
title_fullStr |
Ideas, concepts, contexts: The contribution of Reinhart Koselleck to the writing of the History of Education |
title_full_unstemmed |
Ideas, concepts, contexts: The contribution of Reinhart Koselleck to the writing of the History of Education |
title_sort |
Ideas, concepts, contexts: The contribution of Reinhart Koselleck to the writing of the History of Education |
author |
Costa, Jean Carlo de Carvalho |
author_facet |
Costa, Jean Carlo de Carvalho |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Jean Carlo de Carvalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History of concepts theory writing History of Education Historia de los conceptos teoría escritura Historia de la Educación história dos conceitos teoria escrita história da educação História dos Conceitos Teoria da História |
topic |
History of concepts theory writing History of Education Historia de los conceptos teoría escritura Historia de la Educación história dos conceitos teoria escrita história da educação História dos Conceitos Teoria da História |
description |
This article presents the History of Concepts from the critique of the traditional History of Ideas (Ideengeschichte), from the sketch of central elements of Reinhart Koselleck's thought: the distinction between word and concept, the categories modernity (Sattelzeit), acceleration and experience, as well And of the theoretical and methodological implications of the concept of History. We argue that this contributes to the history of education and writing about the various concepts with which it works, such as teaching, school, learning and training, etc., many being derived from other areas or created / invented in their context, Considering, in particular, the fact that the nature and dynamicity of a concept are transversal to several areas of research. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Teoria da História, Historiografia |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40698 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40698 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40698/pdf_219 https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40698/pdf_220 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 17 No 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 54 - 80 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 17 Núm. 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 54 - 80 Revista Brasileira de História da Educação; v. 17 n. 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 54 - 80 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531214245888 |