Ideas, concepts, contexts: The contribution of Reinhart Koselleck to the writing of the History of Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Jean Carlo de Carvalho
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40698
Resumo: This article presents the History of Concepts from the critique of the traditional History of Ideas (Ideengeschichte), from the sketch of central elements of Reinhart Koselleck's thought: the distinction between word and concept, the categories modernity (Sattelzeit), acceleration and experience, as well And of the theoretical and methodological implications of the concept of History. We argue that this contributes to the history of education and writing about the various concepts with which it works, such as teaching, school, learning and training, etc., many being derived from other areas or created / invented in their context, Considering, in particular, the fact that the nature and dynamicity of a concept are transversal to several areas of research.
id RBHE-1_b56609198c438a34d926db47fe9166f8
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40698
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Ideas, concepts, contexts: The contribution of Reinhart Koselleck to the writing of the History of EducationIdeas, conceptos, contextos: La contribución de Reinhart Koselleck a la escritura de la Historia de la EducaciónIdeias, conceitos, contextos: a contribuição de Reinhart Koselleck à escrita da História da EducaçãoHistory of conceptstheorywritingHistory of EducationHistoria de los conceptosteoríaescrituraHistoria de la Educaciónhistória dos conceitosteoriaescritahistória da educaçãoHistória dos ConceitosTeoria da HistóriaThis article presents the History of Concepts from the critique of the traditional History of Ideas (Ideengeschichte), from the sketch of central elements of Reinhart Koselleck's thought: the distinction between word and concept, the categories modernity (Sattelzeit), acceleration and experience, as well And of the theoretical and methodological implications of the concept of History. We argue that this contributes to the history of education and writing about the various concepts with which it works, such as teaching, school, learning and training, etc., many being derived from other areas or created / invented in their context, Considering, in particular, the fact that the nature and dynamicity of a concept are transversal to several areas of research.En este artículo se presenta la Historia de los Conceptos a partir de la crítica a la tradicional Historia de las Ideas (Ideengeschichte), del esquema de los elementos claves del pensamiento Reinhart Koselleck: la distinción entre la palabra y el concepto, las categorías modernidad (Sattelzeit), aceleración y experiencia, así como las implicaciones teóricas y metodológicas sobre el concepto de Historia. Se argumenta que esto contribuye a la Historia de la Educación y la escritura sobre los diferentes conceptos con los que trabaja, por ejemplo, enseñanza, escuela, aprendizaje y formación, etc., muchos de ellos se derivan de otras áreas o son creados/inventados en su contexto, considerando, así, en particular, el hecho de que la naturaleza y la dinámica de un concepto son transversales a diversas áreas de investigación.Neste artigo, apresenta-se a história dos conceitos, analisando-se a crítica à tradicional História das Ideias (Ideengeschichte) e esboçando-se elementos centrais do pensamento de Reinhart Koselleck: a distinção entre palavra e conceito, as categorias modernidade (Sattelzeit), aceleração e experiência, bem como suas implicações teóricas e metodológicas sobre o conceito de História. Argumentamos com a possibilidade de sua contribuição para a História da Educação e para a escrita sobre os vários conceitos com os quais trabalha, como, por exemplo, ensino, escola, aprendizagem e formação etc., muitos dos quais são derivados de outras áreas ou criados/inventados em seu contexto, o que mostra que a natureza e a dinamicidade de um conceito são transversais a várias áreas de investigação.RBHE2017-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTeoria da História, Historiografiaapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40698Revista Brasileira de História da Educação; Vol 17 No 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 54 - 80Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 17 Núm. 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 54 - 80Revista Brasileira de História da Educação; v. 17 n. 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 54 - 802238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40698/pdf_219https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40698/pdf_220Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Jean Carlo de Carvalho2022-02-22T22:17:29Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40698Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:29Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Ideas, concepts, contexts: The contribution of Reinhart Koselleck to the writing of the History of Education
Ideas, conceptos, contextos: La contribución de Reinhart Koselleck a la escritura de la Historia de la Educación
Ideias, conceitos, contextos: a contribuição de Reinhart Koselleck à escrita da História da Educação
title Ideas, concepts, contexts: The contribution of Reinhart Koselleck to the writing of the History of Education
spellingShingle Ideas, concepts, contexts: The contribution of Reinhart Koselleck to the writing of the History of Education
Costa, Jean Carlo de Carvalho
History of concepts
theory
writing
History of Education
Historia de los conceptos
teoría
escritura
Historia de la Educación
história dos conceitos
teoria
escrita
história da educação
História dos Conceitos
Teoria da História
title_short Ideas, concepts, contexts: The contribution of Reinhart Koselleck to the writing of the History of Education
title_full Ideas, concepts, contexts: The contribution of Reinhart Koselleck to the writing of the History of Education
title_fullStr Ideas, concepts, contexts: The contribution of Reinhart Koselleck to the writing of the History of Education
title_full_unstemmed Ideas, concepts, contexts: The contribution of Reinhart Koselleck to the writing of the History of Education
title_sort Ideas, concepts, contexts: The contribution of Reinhart Koselleck to the writing of the History of Education
author Costa, Jean Carlo de Carvalho
author_facet Costa, Jean Carlo de Carvalho
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Jean Carlo de Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv History of concepts
theory
writing
History of Education
Historia de los conceptos
teoría
escritura
Historia de la Educación
história dos conceitos
teoria
escrita
história da educação
História dos Conceitos
Teoria da História
topic History of concepts
theory
writing
History of Education
Historia de los conceptos
teoría
escritura
Historia de la Educación
história dos conceitos
teoria
escrita
história da educação
História dos Conceitos
Teoria da História
description This article presents the History of Concepts from the critique of the traditional History of Ideas (Ideengeschichte), from the sketch of central elements of Reinhart Koselleck's thought: the distinction between word and concept, the categories modernity (Sattelzeit), acceleration and experience, as well And of the theoretical and methodological implications of the concept of History. We argue that this contributes to the history of education and writing about the various concepts with which it works, such as teaching, school, learning and training, etc., many being derived from other areas or created / invented in their context, Considering, in particular, the fact that the nature and dynamicity of a concept are transversal to several areas of research.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Teoria da História, Historiografia
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40698
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40698
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40698/pdf_219
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40698/pdf_220
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 17 No 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 54 - 80
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 17 Núm. 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 54 - 80
Revista Brasileira de História da Educação; v. 17 n. 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 54 - 80
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531214245888