School exercise books as ethno-historical artifacts
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42982 |
Resumo: | The research is based on ethnographic methodological perspectives, from which derive the characterization of school exercise books as components of an ethno-history. Graphic elements produced in a chronological arc from the 1920s to the present day are analyzed. The documentary corpus consists of school exercise books that combine school and non-school uses: two school exercise books of memories, a questionnaire school exercise book, a school exercise book built by an artisan criveira and two school exercise books of recipes. It is shown that each school exercise book is a cultural element, constituent of modes of expression and elaboration of meanings. Results indicate that school exercise books are sources where ethnohistorical elements outbreak, being artifacts that compose stories. |
id |
RBHE-1_b89cab9df11428758299f985b5369bea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/42982 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
School exercise books as ethno-historical artifactsCuadernos como artefactos etnohistóricosCadernos como artefatos etno-históricosmaterial cultureschoolethnographycultura materialescuelaetnografíacultura materialescolaetnografiaThe research is based on ethnographic methodological perspectives, from which derive the characterization of school exercise books as components of an ethno-history. Graphic elements produced in a chronological arc from the 1920s to the present day are analyzed. The documentary corpus consists of school exercise books that combine school and non-school uses: two school exercise books of memories, a questionnaire school exercise book, a school exercise book built by an artisan criveira and two school exercise books of recipes. It is shown that each school exercise book is a cultural element, constituent of modes of expression and elaboration of meanings. Results indicate that school exercise books are sources where ethnohistorical elements outbreak, being artifacts that compose stories.La investigación está fundamentada en perspectivas metodológicas etnográficas, de las cuales derivan la caracterización de los cuadernos como componentes de una etnohistoria de individualidades y colectivos. Se analizan elementos gráficos producidos en un arco cronológico que abarca desde la década de 1920 hasta la contemporaneidad. El corpus documental está constituido por cuadernos que mezclan usos escolares y extraescolares: dos cuadernos de recuerdos, un cuaderno de cuestionario, el cuaderno de una criveira y dos cuadernos de recetas y gastronomía. Se señala que cada cuaderno es elemento cultural, constituyente de modos de elaboración de significados. Los resultados indican que los cuadernos son fuentes donde elementos etnohistóricos se producen, siendo artefactos que componen y registran historias.A pesquisa está embasada em perspectivas metodológicas etnográficas, das quais deriva a caracterização dos cadernos como componentes de uma etno-história de individualidades e coletivos. São analisados elementos gráficos, produzidos num arco cronológico que abrange da década de 1920 até a contemporaneidade. O corpus documental é constituído por cadernos que mesclam usos escolares e extraescolares: dois cadernos de lembranças, um caderno de questionário, o caderno de uma criveira e dois cadernos de receitas e culinária. Mostra-se que cada caderno é elemento cultural, constituinte de modos de expressão e de elaboração de significados. Os resultados indicam que os cadernos são fontes onde elementos etno-históricos eclodem, sendo artefatos que compõem e registram histórias.RBHE2018-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42982Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e028Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e028Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e0282238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42982/pdfCopyright (c) 2018 Ademir Valdir dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Ademir Valdir dos2022-02-22T21:38:34Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/42982Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:38:34Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
School exercise books as ethno-historical artifacts Cuadernos como artefactos etnohistóricos Cadernos como artefatos etno-históricos |
title |
School exercise books as ethno-historical artifacts |
spellingShingle |
School exercise books as ethno-historical artifacts Santos, Ademir Valdir dos material culture school ethnography cultura material escuela etnografía cultura material escola etnografia |
title_short |
School exercise books as ethno-historical artifacts |
title_full |
School exercise books as ethno-historical artifacts |
title_fullStr |
School exercise books as ethno-historical artifacts |
title_full_unstemmed |
School exercise books as ethno-historical artifacts |
title_sort |
School exercise books as ethno-historical artifacts |
author |
Santos, Ademir Valdir dos |
author_facet |
Santos, Ademir Valdir dos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Ademir Valdir dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
material culture school ethnography cultura material escuela etnografía cultura material escola etnografia |
topic |
material culture school ethnography cultura material escuela etnografía cultura material escola etnografia |
description |
The research is based on ethnographic methodological perspectives, from which derive the characterization of school exercise books as components of an ethno-history. Graphic elements produced in a chronological arc from the 1920s to the present day are analyzed. The documentary corpus consists of school exercise books that combine school and non-school uses: two school exercise books of memories, a questionnaire school exercise book, a school exercise book built by an artisan criveira and two school exercise books of recipes. It is shown that each school exercise book is a cultural element, constituent of modes of expression and elaboration of meanings. Results indicate that school exercise books are sources where ethnohistorical elements outbreak, being artifacts that compose stories. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42982 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42982 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42982/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ademir Valdir dos Santos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ademir Valdir dos Santos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e028 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e028 Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e028 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531784671232 |