School exercise books as ethno-historical artifacts

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Ademir Valdir dos
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42982
Resumo: The research is based on ethnographic methodological perspectives, from which derive the characterization of school exercise books as components of an ethno-history. Graphic elements produced in a chronological arc from the 1920s to the present day are analyzed. The documentary corpus consists of school exercise books that combine school and non-school uses: two school exercise books of memories, a questionnaire school exercise book, a school exercise book built by an artisan criveira and two school exercise books of recipes. It is shown that each school exercise book is a cultural element, constituent of modes of expression and elaboration of meanings. Results indicate that school exercise books are sources where ethnohistorical elements outbreak, being artifacts that compose stories.
id RBHE-1_b89cab9df11428758299f985b5369bea
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/42982
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling School exercise books as ethno-historical artifactsCuadernos como artefactos etnohistóricosCadernos como artefatos etno-históricosmaterial cultureschoolethnographycultura materialescuelaetnografíacultura materialescolaetnografiaThe research is based on ethnographic methodological perspectives, from which derive the characterization of school exercise books as components of an ethno-history. Graphic elements produced in a chronological arc from the 1920s to the present day are analyzed. The documentary corpus consists of school exercise books that combine school and non-school uses: two school exercise books of memories, a questionnaire school exercise book, a school exercise book built by an artisan criveira and two school exercise books of recipes. It is shown that each school exercise book is a cultural element, constituent of modes of expression and elaboration of meanings. Results indicate that school exercise books are sources where ethnohistorical elements outbreak, being artifacts that compose stories.La investigación está fundamentada en perspectivas metodológicas etnográficas, de las cuales derivan la caracterización de los cuadernos como componentes de una etnohistoria de individualidades y colectivos. Se analizan elementos gráficos producidos en un arco cronológico que abarca desde la década de 1920 hasta la contemporaneidad. El corpus documental está constituido por cuadernos que mezclan usos escolares y extraescolares: dos cuadernos de recuerdos, un cuaderno de cuestionario, el cuaderno de una criveira y dos cuadernos de recetas y gastronomía. Se señala que cada cuaderno es elemento cultural, constituyente de modos de elaboración de significados. Los resultados indican que los cuadernos son fuentes donde elementos etnohistóricos se producen, siendo artefactos que componen y registran historias.A pesquisa está embasada em perspectivas metodológicas etnográficas, das quais deriva a caracterização dos cadernos como componentes de uma etno-história de individualidades e coletivos. São analisados elementos gráficos, produzidos num arco cronológico que abrange da década de 1920 até a contemporaneidade. O corpus documental é constituído por cadernos que mesclam usos escolares e extraescolares: dois cadernos de lembranças, um caderno de questionário, o caderno de uma criveira e dois cadernos de receitas e culinária. Mostra-se que cada caderno é elemento cultural, constituinte de modos de expressão e de elaboração de significados. Os resultados indicam que os cadernos são fontes onde elementos etno-históricos eclodem, sendo artefatos que compõem e registram histórias.RBHE2018-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42982Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e028Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e028Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e0282238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42982/pdfCopyright (c) 2018 Ademir Valdir dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Ademir Valdir dos2022-02-22T21:38:34Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/42982Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:38:34Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv School exercise books as ethno-historical artifacts
Cuadernos como artefactos etnohistóricos
Cadernos como artefatos etno-históricos
title School exercise books as ethno-historical artifacts
spellingShingle School exercise books as ethno-historical artifacts
Santos, Ademir Valdir dos
material culture
school
ethnography
cultura material
escuela
etnografía
cultura material
escola
etnografia
title_short School exercise books as ethno-historical artifacts
title_full School exercise books as ethno-historical artifacts
title_fullStr School exercise books as ethno-historical artifacts
title_full_unstemmed School exercise books as ethno-historical artifacts
title_sort School exercise books as ethno-historical artifacts
author Santos, Ademir Valdir dos
author_facet Santos, Ademir Valdir dos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Ademir Valdir dos
dc.subject.por.fl_str_mv material culture
school
ethnography
cultura material
escuela
etnografía
cultura material
escola
etnografia
topic material culture
school
ethnography
cultura material
escuela
etnografía
cultura material
escola
etnografia
description The research is based on ethnographic methodological perspectives, from which derive the characterization of school exercise books as components of an ethno-history. Graphic elements produced in a chronological arc from the 1920s to the present day are analyzed. The documentary corpus consists of school exercise books that combine school and non-school uses: two school exercise books of memories, a questionnaire school exercise book, a school exercise book built by an artisan criveira and two school exercise books of recipes. It is shown that each school exercise book is a cultural element, constituent of modes of expression and elaboration of meanings. Results indicate that school exercise books are sources where ethnohistorical elements outbreak, being artifacts that compose stories.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42982
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42982
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42982/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Ademir Valdir dos Santos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Ademir Valdir dos Santos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e028
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e028
Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e028
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531784671232